NFT آن چیزی نیست که شما فکر می کنید. آنها چیزی هستند بهتر
NFT آن چیزی نیست که شما فکر می کنید. آنها چیزی هستند
بهتر
در سال گذشته، اصطلاح “NFT” از اصطلاحات فنی مبهم به موضوعی تبدیل شده است که همه درباره آن صحبت می کنند. چیزی که یادآور است. دوران حباب .COM، جایی که همه با عجله یک شرکت جدید “.COM” را خریدند یا راه اندازی کردند، به امید اینکه میلیون ها پول آسان به دست آورند تا مردم درگیر شوق NFT شوند.
هنوز، NFTها آن چیزی که شما فکر می کنید نیست. آنها چیزی بهتر و بسیار تأثیرگذارتر هستند. اگر متوجه شده اید که در یک بازار NFT مرور می کنید و به این فکر می کنید که چه چیزی در مورد تصاویر چیزهای موجود در اینترنت “خیلی خاص” است (و چگونه ممکن است قیمت آنها تا این حد بالا باشد)، تنها نخواهید بود. NFT ها عمدتاً به عنوان قطعات هنری فروخته می شوند و پیوندهای عمیقی با گیمرها، فرهنگ Reddit و “متافورس.” و برای درک ارزش NFT، درک اندکی از تاریخچه بازی مفید است.
آیا پیکسلهای روی صفحه نمایش ارزش دنیای واقعی را دارند؟
در اوایل دهه ۲۰۰۰، بازیهای چندنفره انبوهی مانند EverQuest و World of Warcraft دنیا را در طوفان فرو بردند. شما به راحتی صدها، حتی هزاران ساعت را صرف بازی خواهید کرد. پاداش شما؟ فرصتی برای دریافت غارتی که مردم آن را “پیکسل های روی صفحه” می نامند.
صرف تمام وقت، تلاش و انرژی زیرا هیچ سود پولی در دنیای واقعی احمقانه به نظر نمی رسید، و در نهایت این سوال را مطرح کرد: آیا “پیکسل ها” ارزش دارند؟
در اینترنت اولیه روزها هیچ پاسخ قابل سنجشی برای آن سوال وجود نداشت. همچنین این سوالی نخواهد بود که در انحصار جامعه بازی های آنلاین باقی بماند. به زودی به اندازه کافی از سازندگان محتوا سؤالات یکسانی مطرح شد: آیا «پیکسلها»، دادههایی (مثلاً محتوایی) که فقط به صورت مجازی وجود دارند، ارزش خودشان را دارند؟
درآمد تبلیغاتی بود. اولین کانال اصلی که به محتوا ارزش دنیای واقعی می دهد
آیا خود محتوا ارزش دارد یا محتوا باید به چیزی منجر شود ( مانند فروش محصول یا خدمات) تا ارزش داشته باشد؟ اولین پاسخ در مقیاس بزرگ به این سوال این بود که پلتفرمها هر زمان که شخصی محتوای آنها را مصرف میکند، بخش کوچکی از درآمد تبلیغاتی را به تولیدکنندگان محتوا میدهند.
در حالی که اشتراک در درآمد تبلیغات به دور از پاسخ کامل بود، همراه با تکامل مداوم اینترنت، شروع به تغییر ادراک مردم به سمت ارزش دادن به دارایی های دیجیتال کرد. در حالی که بیت کوین (که در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد شد) و حتی اولین NFT شناخته شده (که در ۳ مه ۲۰۱۴ ضرب شد) در کنار این پیشرفت ها وجود داشتند، آنها هنوز واقعاً جریان اصلی کافی برای تغییر ادراک را بدست نیاورده بودند.
NFT “jpeg” یا “pixel” نیستند. آنها مجموعهای معتبر، قابل تأیید و منحصر به فرد از دادهها هستند که میتواند هر نوع محتوا باشد، مانند: مقالههای نوشتاری، ویدئو، پادکستهای صوتی، یک برنامه رایانهای. هر چیزی که بتوان دیجیتالی کرد را میتوان بهعنوان یک NFT ضرب کرد.
اسناد ارزش مبادلهپذیری به زمین میدهد: NFTها مانند اسناد دیجیتال هستند
بهترین راه برای اندیشیدن در مورد اینها مانند اسناد رسمی است. واقعاً چه چیزی به زمین یا خانه شما ارزش می دهد؟ آیا این خود ملک است؟ بله و خیر. شما زمین را مستقیما معاوضه نمی کنید، اینطور نیست که بتوانید آن را بردارید و با دیگری معامله کنید. آنچه میخرید و میفروشید، سند است، و سند تحت مجموعهای از قوانین حاکم، چیزی است که به ملک ارزش ملموس میدهد: توانایی خرید و فروش.
زمین هرگز ارزشی نداشت تا اینکه روزی شخصی سندی تنظیم کرد و گفت: این زمین متعلق به خانواده دوئه است. تنها زمانی که سند وجود داشته باشد، زمین می تواند چیزی قابل مبادله باشد. NFT این کار را انجام می دهد، به جز هر چیز دیجیتالی در اینترنت.
رونق یا رکود، روش ارزش گذاری دارایی های دیجیتال برای همیشه تغییر کرده است
NFT سند است، داده های دیجیتال دارایی است و شبکه بلاک چینی که آنها در آن ساکن هستند مانند قوانین حاکم است. بنابراین، در حالی که جنون فعلی NFT رونق و رکود خود را خواهد داشت، چیزی که به حرکت در آمده است چیزی است به همان اندازه قدرتمند است که اولین باری که شخصی در تاریخ تصمیم گرفت سندی را تنظیم کند تا به کسی بخشی از ملک را بدهد – و همه پیامدهای آن. هم مثبت و هم منفی که همراه آن بود.
هنوز برای NFT بسیار زود است، و هیچ “بهترین” وجود ندارد. تمرینها» هنوز به مرحله اجرا درآمده است. مانند حباب COM، برندگان بزرگ، تغییرات بزرگ و بازندههای بزرگ وجود خواهند داشت، اما درست مانند .COM، نحوه ساخت، ارزش گذاری و تبادل داراییهای دیجیتال برای همیشه تغییر کرده است.