عمومی

کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد برای تغییر روش زندگی بشریت

برای ناوین جین، آینده زیباست.

او معتقد است که اگرچه اخبار شبانه ممکن است مملو از جنگ و نزاع باشد، ما احتمالاً در صلح آمیزترین دوره تاریخ بشر زندگی می کنیم. او فکر می‌کند که در حالی که اقتصاد جهانی نامتعادل و متلاطم است، حتی فقیرترین مردم روی زمین بیشتر از ثروتمندترین افراد روی کره زمین در چند صد سال پیش دارند، که تقریباً بر اساس هر معیار بالقوه، بشریت اکنون بهتر از همیشه زندگی می‌کند. دارند. و، جین معتقد است، یک دهه و نیم آینده پیشرفت‌های فن‌آوری گسترده‌ای را آغاز خواهد کرد که منجر به راحتی بیشتر و شانس بیشتری برای افراد برای رویاهای خود را دنبال کنید.

جین ۶۳ ساله با یک بروگ هندی گرم به من می گوید: “من واقعاً فکر می کنم آینده بشریت بسیار روشن است”.

ما در دفتر خانه املاک او در امتداد سواحل دریاچه واشنگتن، درست خارج از سیاتل – نه چندان دور از خانه های بیل گیتس و جف بزوس نشسته ایم. او شهاب‌سنگ‌ها و صخره‌های ماه را به من نشان می‌دهد که در طول سال‌ها جمع‌آوری کرده است. ده ها، در همه شکل ها و اندازه ها وجود دارد. یکی توسط فضانورد باز آلدرین امضا شده است. مجموعه جین ممکن است بزرگترین مجموعه شهاب سنگ خصوصی در جهان باشد. قبل از اینکه بنشینیم، او تعدادی از سنگ ها را روی یک لامپ گرفت تا درخشش و درخشش های خیره کننده عناصر خارج از این جهان را که در هر یک وجود دارد به من نشان دهد.

وقتی جین سنگ‌ها را از فضا جمع‌آوری نمی‌کند، بیشتر وقت خود را صرف اداره شرکتی می‌کند که امیدوار است در واقع سنگ‌ها را از فضا جمع‌آوری کند. مون اکسپرس قصد دارد ماه را استخراج کند. شرکت دیگر او، Viome، فضای درون همه ما را کاوش می کند، فلور روده را آزمایش و تجزیه و تحلیل می کند و ژنومیک تغذیه و توصیه های غذایی را ارائه می دهد.

NaveenJain - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

جین یک کارآفرین سریالی که در رونق دات کام در اواخر قرن به شهرت رسید، درباره احتمالات و پتانسیل‌ها فکر می‌کند و صحبت می‌کند. مکالمه با او کمی شبیه خواندن یک رمان علمی تخیلی بزرگ است. همانطور که صحبت می کند، پرتره های زیبایی از آنچه زندگی می تواند روزی تبدیل شود، ترسیم می کند، که با توصیه های عمل گرایانه برای هدایت زندگی در زمان حال مرتبط است.

در یک نقطه، او به من می‌گوید دنیایی را تصور کنم که در آن همه افراد دارای حسگرهایی در داخل و خارج از بدن ما هستند، که هر کدام در حال اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل آنچه در داخل رخ می‌دهد. وقتی از دستشویی استفاده می کنید، توالت نمونه های شما را برای ارزیابی سلامت روده شما تجزیه و تحلیل می کند. آینه و کف تغییرات بدن و وزن شما را تجزیه و تحلیل می کنند.

«دستگاه‌های الکسای شما صدای شما را می‌شنوند و می‌گویند: «فکر می‌کنم امروز کمی افسرده به نظر می‌رسی. چه خبر است؟» او می پرسد.

شاید این سازها با همکاری یکدیگر، نشان دهنده انتشار یک رایحه لطیف باشند که اغلب روحیه شما را بالا می برد. یا شاید، با نگاه کردن به تمام داده‌های شما، هوش مصنوعی قبلاً نسخه‌ای را به داروخانه ارسال کرده است و قبل از اینکه متوجه شوید مشکلی وجود دارد، دارو در راه است و به خانه شما می‌رسد، خیلی کمتر به پزشک مراجعه کنید.

NaveenJain 5 - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

او به من می‌گوید: «نظارت مداوم بدن انسان ما اساساً شخصیت ما را تغییر می‌دهد. چه می شود اگر بتوانیم از شر تمام بیماری های مزمن خلاص شویم؟ اگر افراد مجبور به دیابت نباشند چه؟ اگر افراد مجبور نباشند بیماری قلبی، افسردگی، اضطراب، آلزایمر، زوال عقل یا سرطان نداشته باشند، چه؟

جین می‌گوید: «یا حتی پیر شدن». هیچ چیزی وجود ندارد که بگوید بدن انسان وقتی ۹۰ یا ۱۰۰ ساله می شود باید بمیرد. نهنگ ها، لاک پشت هایی هستند که می توانند ۳۰۰،۴۰۰ سال زندگی کنند. هیچ دلیلی برای مردن بدن انسان وجود ندارد.”

از او می‌پرسم که فکر می‌کند چقدر زنده است. او برای لحظه ای فکر می کند.

او می گوید: “امید من احتمالاً ۵۰۰ سال است.” “شاید ۱۰۰۰٫”


جین به من می‌گوید که دو عبارت مورد علاقه‌اش، تصور و چه می‌شود. او می گوید: «دنیایی را تصور کنید که هیچ کس مریض نباشد. «تصور کنید مادربزرگتان در حال قدم زدن در کوه است. تصور کنید پدربزرگ شما هرگز مجبور به مرگ بر اثر سرطان نشد. هر زمان که بتوانید چیزی را تصور کنید، می توانید آن را ایجاد کنید.”

به همین دلیل است که وی در سال ۲۰۱۶ Viome را تأسیس کرد.

او می‌گوید: «اگر بتوانیم در دنیایی زندگی کنیم که در آن بیمار بودن واقعاً یک انتخاب باشد، نه یک بدشانسی.» “اگر بیماری واقعا اختیاری باشد چه؟”

این ایده محرک پشت شرکت است. جین معتقد است که با اندازه‌گیری سلامت روده و سلامت دهان، Viome می‌تواند سلامت شناختی، سلامت مغز و سلامت قلب را ارزیابی کند. هدف او دیجیتالی کردن بدن انسان با اندازه‌گیری تریلیون‌ها گیاهی است که در دستگاه گوارش هر فرد زندگی می‌کند، سپس آن داده‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس راه‌حل‌های کاملاً سفارشی‌سازی شده را برای هر چیزی که ممکن است بیمار آن فرد باشد، ارائه دهد. گاهی اوقات این به اندازه کافی مشخص است که شامل پیشنهادات خاصی در مورد اینکه چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم، باشد.

جین می‌گوید: «می‌توانیم بگوییم، کلم بروکلی نخورید، زیرا تولید سولفید شما خیلی زیاد است، و کلم بروکلی حاوی سولفات زیادی است، و این سولفید باعث التهاب [مقدار] زیادی در بدن شما می‌شود.»

او می‌گوید Viome می‌تواند به همه افراد بگوید که به چه ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان، آنزیم‌های گوارشی، اسیدهای آمینه، پپتیدها یا پروبیوتیک‌ها و در چه دوزهایی نیاز دارند. سپس این شرکت یک مکمل سفارشی فقط با آن مواد، در آن دوزها، می سازد و آنها را برای مشتریان ارسال می کند. او می گوید آزمایشات بالینی نشان می دهد که Viome به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت، افسردگی و اضطراب را در مشتریان کاهش می دهد.

او توضیح می دهد که جنبه نوع دوستانه دیگری نیز در این تلاش وجود دارد. این شرکت تاکنون حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر را آنالیز کرده است. و با هر ارزیابی جدید، هوش مصنوعی بیشتر یاد می گیرد. آن‌طور که جین آن را می‌بیند، هرکسی که ثبت‌نام می‌کند، چند صد دلار می‌پردازد و داده‌های خود را به خلاصه اضافه می‌کند، به بشریت کمک می‌کند تا درباره خودش بیشتر بیاموزد و در کل به انسان‌ها کمک می‌کند تا سالم‌تر شوند.

NaveenJain 4 1024x682 - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

به‌علاوه، با هر تجزیه‌وتحلیل، کل فرآیند هزینه کمتری دارد. در گذشته ای نه چندان دور، دیجیتالی کردن سلامت داخلی فردی یک میلیون دلار هزینه داشت. سپس به ۱۰۰۰۰ دلار کاهش یافت. سپس ۱۰۰۰ دلار. اکنون به ۱۰ یا ۱۵ دلار کاهش یافته است – و اگر او می توانست، دولت ها برای آن به عنوان بخشی از یک زیرساخت اجتماعی هزینه می کردند.

این طرز فکر فراوان یکی از اصول است که بر تفکر او حاکم است بشریت بر سر زمین، آب و غذا جنگ می کند. اما جین معتقد است حتی کمبود منابع نیز یک موضوع ذهنی است. به هر حال، سیارات دیگر نیز این چیزها را دارند. یکی از اهداف مون اکسپرس این است که در نهایت ماه را استعمار کند. همانطور که او این را به من می گوید، فقط چند فوت از مجموعه سنگ های ماه امضا شده اش، متوجه می شوم که جاه طلبی های او چیزی به سادگی یک سری ماموریت به قمر سیاره ما کوتوله می کند.

البته جین دانشمند نیست. او پزشک نیست سابقه او در زمینه فناوری است. اما او معتقد است که این یک مزیت برای گسترش و بهبود زندگی انسان است.

جین می‌گوید: «این مشکل قابل حل است و باید حل شود. او معتقد است که افراد غیرمتخصص می‌توانند از بیرون به مشکل نگاه کنند، درباره پایه و اساس آنچه که متخصصان بدیهی می‌دانند تجدید نظر کنند و «زمینه را به‌گونه‌ای مختل می‌کنند که مردم فکر می‌کردند هرگز امکان‌پذیر نیست.”

جین معتقد است که او نمونه‌ای زنده از آنچه ممکن است است: او به من می‌گوید: «من از لحاظ زمانی ۶۳ ساله هستم. اما سن بیولوژیکی من ۵۰ سال است و در واقع انرژی مشابهی دارم، اگر نگوییم بیشتر از ۱۰ سال پیش. او همچنین ۲۵ پوند از دست داده است. “من احساس بهتری از همیشه دارم.”


برای یافتن موفقیت‌ها و چالش‌های جین در تجارت و زندگی، جستجوی زیادی لازم نیست. او در فقر در هند بزرگ شد، بدون پول به ایالات متحده آمد و از آن زمان تاکنون هفت شرکت مختلف را راه اندازی کرده است. در اواسط دهه ۱۹۹۰، InfoSpace، شرکتی که او برای ارائه فهرست‌های تلفن، نقشه‌ها، بازی‌ها و اطلاعات موجود در بازار سهام به وب‌سایت‌ها و سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه تأسیس کرد، یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های روی کره زمین بود. در اوج شرکت، ثروت شخصی جین حدود ۸ میلیارد دلار برآورد شد.

سپس حباب دات کام ظاهر شد. قیمت سهام سقوط کرد. یک دعوای حقوقی و حل و فصل شرکت وجود داشت. در سال ۲۰۰۴، یک بیانیه مطبوعاتی از InfoSpace در مورد این موضوع گفت: “در مورد درخواست های پیش از محاکمه ای که توسط طرفین ارائه شد، دادگاه حکم داد که آقایان جین و مارکوس پیمان های عدم رقابت یا قانون اسرار تجاری خود را نقض نکرده اند یا در آنها دخالت نکرده اند. هر رابطه قراردادی InfoSpace.”

جین به من می گوید

اینها همه بخشی از زندگی است.

«از کجا می‌دانی که زنده‌ای؟ این به این دلیل است که شما ضربان قلب دارید.”

سر تکان می دهم.

«ضربان قلب چگونه است؟ بالا و پایین و بالا و پایین و بالا و پایین می رود. جین اغلب می‌گوید: «وقتی هوا صاف است، تو مرده‌ای». “چرا می خواهید زندگی آرام داشته باشید؟ این زندگی یک مرده است. اگر می‌خواهید زندگی واقعی داشته باشید، می‌دانید که دچار افت و فراز و نشیب خواهید شد. وقتی پایین می‌روید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی پایین بیایید و بدانید که ضرب بعدی بالا خواهد بود. وقتی در بالاترین حد هستید، هرگز بیش از حد مغرور نشوید، زیرا به یاد داشته باشید که زمستان در راه است.”

او ترجیح می دهد به جای موفقیت یا شکست مالی، زندگی را بر اساس درس های آموخته شده و کنجکاوی انباشته اندازه گیری کند.

“روزی که یادگیری را متوقف می کنید روزی است که شروع به مردن می کنید،” او می گوید. هر روز باید از خود بپرسید: آیا امروز از نظر فکری، عاطفی و معنوی بهتر از دیروز هستم؟ امروز چطور بهترم؟»

NaveenJain 6 1024x682 - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

اینها بدیهیاتی است که او برای دهه ها با آنها زندگی کرده است، درس هایی که به سه فرزند بالغ خود آموخته است – که همه آنها اکنون کارآفرین هستند. او می گوید، زمانی که آنها بچه بودند، او و همسرش به ندرت مانند سایر والدین داستان می خواندند. گاهی اوقات، به جای آن، به بچه‌ها دستور می‌دادند و از آنها می‌خواستند داستان‌های خودشان را ارائه کنند.

“ما می‌گوییم، “داستانی در مورد یک میمون، و در مورد یک تیر و یک درخت برای من بگویید.” و آنها باید این چیزهایی را که قبلاً هرگز به هم وصل نشده‌اند، به هم متصل کنند. و این به ذهن آنها اجازه می دهد تا شروع به تخیل کند.”

او رویکردی مشابه با تلاش‌های کارآفرینانه و بشردوستانه خود دارد. (جین بخشی از بنیاد XPRIZE و دانشگاه Singularity است، سازمان هایی که تفکر گسترده و تخیلی در مورد آینده را تشویق می کنند.)

او با پوزخند به من می‌گوید: «اگر می‌خواهی یک شرکت ۱۰۰ میلیارد دلاری ایجاد کنی، تنها کاری که باید انجام دهی این است که زندگی یک میلیارد نفر را به نحوی بهبود ببخشی».


در حالی که من در خانه او هستم، جین اسکله ای را که قایق تندرو خود را در آن نگه می دارد به من نشان می دهد. او اتاق نشیمن و لانه زیبایی را به من نشان می دهد که با مصنوعات مصر باستان تزئین شده است. او مرا به سالن سینمای طبقه بالا می برد، با چند ردیف صندلی درازکش فوق العاده راحت که همچنین لرزش دارند. (او می‌گوید که معمولاً از فضا برای کار استفاده می‌کند و به جای تماشای هر چیزی، صفحه رایانه‌اش را روی صفحه‌ی عظیم فیلم نمایش می‌دهد.) سپس در نقطه‌ای به من می‌گوید که چرا کاری را انجام می‌دهد – و تاکید می‌کند که این به خاطر پول نیست. .

او می‌گوید: «به این فکر کنید که اگر می‌دانستیم ۱۰۰۰ سال زندگی می‌کنیم، چگونه کاری را که انجام می‌دهیم، نحوه تعاملمان تغییر می‌دهد.» اگر می‌دانستید که کسی برای چندین قرن در زندگی شما خواهد بود، ممکن است با ملاحظه‌تر، صادق‌تر باشید، و کمتر احتمال دشمنی داشته باشید. مبارزات بی اهمیت هر روز ممکن است کمتر مهم به نظر برسند.

“مردم فکر می کنند که شما می توانید از زندگی خود لذت ببرید زیرا زندگی کوتاه است. خوب، زندگی کوتاه است تا زمانی که آن را تمدید کنید، و وقتی آن را تمدید کنید، دیگر کوتاه نیست.

NaveenJain 3 - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

شاید جین به اهدافش برسد. شاید او ۱۰۰۰ سال زنده بماند. در هر صورت، خوب است که به غلبه بر مرگ فکر کنیم، در مورد از بین بردن رفتن دردناک و اجتناب ناپذیر دوستان و خانواده خود. چیزی الهام‌بخش درباره این ایده وجود دارد که قرن‌ها طولانی‌تر از عمر انسان‌ها زندگی کرده‌اند و روشی که ممکن است رویکرد ما را به تعاملات روزمره تغییر دهد. او چیزهایی را می گوید که ما می خواهیم باور کنیم. او رویایی را به اشتراک می‌گذارد که با شور و اشتیاق زیادی به او ارائه شده است که باعث می‌شود فقط تصور کردن احساس خوبی داشته باشد. به این ترتیب، مهم نیست که او آنچه را که امیدوار است انجام دهد.

قبل از اینکه من بروم، او تعبیر دیگری را درباره آینده به اشتراک می‌گذارد – چیزی که ساده اما غیرقابل بحث است.

“شما می‌توانید آینده را بسازید،” او به من یادآوری می کند “آینده همان چیزی است که می‌خواهید چنین باشد.”


هدف
Naveen Jain Cover - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

این مقاله در اصل در ژانویه/فوریه ۲۰۲۳ شماره مجله SUCCESS. عکس‌های مایک داولو

5b0ba8455a053885b51750f40728976f?s=100&d=mp&r=g - کارآفرین افسانه ای نوین جین چیزی بیشتر از آن نمی خواهد
برای تغییر روش زندگی بشریت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی