عمومی

سهامداران آمازون تقریباً حقوق اجرایی را رد کردند. اینجاست حقیقت بی رحمانه ای که هر رهبر باید بیاموزد

سهامداران آمازون تقریباً حقوق اجرایی را رد کردند. اینجاست
حقیقت بی رحمانه ای که هر رهبر باید بیاموزد

هفته گذشته، سهامداران در فاصله ۶ درصدی رای منفی به غرامت پیشنهادی آمازون رسیدند. ۹ روز بعد، دیو کلارک، مدیر عامل بخش مصرف کنندگان آمازون در سراسر جهان و یک کهنه سرباز ۲۳ ساله آمازون، استعفای خود را اعلام کرد. با غرامت بیش از ۵۵ میلیون دلار، کلارک چهارمین مدیر اجرایی آمازون پس از اندی جاسی، مدیر اجرایی جف بزوس و مدیر مالی برایان اولساوسکی بود.

در بیانیه مشترک، نه جاسی و نه کلارک دلیل زیادی برای خروج کلارک ارائه نکردند. جاسی فقط اشاره کرد که کلارک “برای دنبال کردن فرصت های دیگر” را ترک می کند. تنها چیزی که کلارک باید در مورد این موضوع می گفت این بود: “به همان اندازه که من سواری را دوست داشتم، وقت آن است که برای شروع یک سفر جدید خداحافظی کنم.”

که سرمایه‌گذاران و کارمندان را به تعجب وا می‌دارد که چه اتفاقی افتاده است، و حدس و گمان‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. چند ماه گذشته برای تجارت خرده فروشی آمازون سخت بوده است. در آوریل، این شرکت به دلیل ترکیبی از گسترش سریع در طول همه‌گیری، افزایش هزینه‌های نیروی کار در بازار کار فشرده، تورم و افزایش سریع قیمت نفت، اولین سه ماهه سودآور خود در هفت سال گذشته را گزارش کرد.

یک رای مشورتی.

حتی اگر سهامداران به غرامت اجرایی رای منفی می دادند، مشورتی بود. فقط – آمازون همچنان می‌توانست به رهبرانش هرچه می‌خواهد بپردازد. اما نوسانات خلقی را در بین سرمایه گذاران شرکت به تصویر می کشد. دو شرکت مشاوره سهامداران عمده، خدمات سهامداران نهادی و گلس لوئیس و شرکت، هرکدام اقدامی غیرعادی انجام دادند و پیشنهاد دادند که در مورد غرامت مدیران رای منفی داده نشود. دستمزد اجرایی فقط به دلیل جف بزوس، که ۱۲٫۷ درصد از سهام باقیمانده شرکت را در اختیار دارد و احتمالاً رأی مثبت داده است، تصویب شد.

چندین نفر دیگر. ابتکارات سهامداران همچنین مورد حمایت گسترده قرار گرفت، از جمله ممیزی خارج از شرایط کاری در انبارهای آمازون، گزارشی درباره فعالیت‌های لابی‌گری آن، و تصمیمی برای کاهش استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی. به نظر می‌رسد اگر رأی احتمالی بزوس علیه آنها نبود، همه این موارد تصویب می‌شد.

در اینجا درس‌های مهمی وجود دارد، اگر چه بنیانگذار استارت آپ یا رهبر کسب و کار دیگری ممکن است شنیدن آنها سخت باشد.

۱٫ گاهی اوقات برای انجام کار درست مجازات می‌شوید.

در اوایل سال ۲۰۲۰، آمازون به سرعت ردپای خود را گسترش داد و میلیون‌ها فوت مربع به آن افزود. فضای انبار این شرکت اکنون می‌گوید که  فضای اضافی بیش از نیاز است و به ۱۰ میلیارد دلار هزینه در سال جاری کمک کرد. به دنبال اجاره فرعی یا مذاکره مجدد در مورد اجاره برخی از فضا است. کلارک، به‌عنوان رئیس خرده‌فروشی، بر این گسترش نظارت داشت و ممکن است مقصر آن باشد.

اما، افزایش ردپای انبار آمازون باعث شد. از نقطه نظر اوایل سال ۲۰۲۰ کاملاً کار درستی است. با افزایش تقاضای خارج از کنترل، با کشوری متشکل از خریداران خانه نشین که مجبور به خرید تقریباً همه چیز به صورت آنلاین هستند، و با تهدیدهایی که در زنجیره تامین وجود دارد، ظرفیت برای دریافت کالاهای بیشتر ایجاد می شود. برای افراد بیشتر نه تنها حرکت تجاری درستی بود، بلکه از نظر اخلاقی نیز درست بود. با توجه به تمام اتفاقاتی که از آن زمان تاکنون افتاده است، منطقی است که این شرکت دوباره ردپای خود را به سمت پایین تنظیم کند. و، صادقانه بگویم، اگر سود آمازون در حین انجام این کار کاهش یابد، هیچ کس نباید تعجب یا ناامید شود.

۲٫ سرمایه گذاران به یک بنیانگذار نماد شکن بیشتر از جانشین او (یا او) اعتماد دارند.

بزوس آمازون را با ضرر یا سربه سر اداره کرد. برای سال‌های متمادی، زیرا او هر گونه سود احتمالی را به شرکت بازگرداند. تعدادی از مدیران بدخلق صندوق های تامینی علناً سهام آمازون را قسم خوردند (که احتمالاً از آن پشیمان شدند) اما هیچ کس دیگری شکایت زیادی نکرد.

مسلماً، تفاوتی بین ضرر یک شرکت جدید در حالی که به سرعت رشد می‌کند و یک چهارم کاهش پس از سال‌ها سود وجود دارد. اما با توجه به اینکه در دو سال و نیم گذشته شاهد رویدادهای قو سیاه یکی پس از دیگری بوده ایم، باید فکر کنم که اگر بزوس همچنان در راس کار بود، سرمایه گذاران بسیار بخشنده تر بودند.

جسی، مانند تیم کوک، به نظر می رسد که یک شرکت کهنه کار سطح بالا است که پس از کناره گیری یک بنیانگذار کاریزماتیک و پر زرق و برق، مسئولیت را بر عهده می گیرد. زمانی که استیو جابز در حال مرگ اپل را تحت مراقبت کوک گذاشت، بسیاری سقوط شرکت را پیش‌بینی کردند. در عوض، اپل تحت رهبری کوک شکوفا شده است، و آمازون ممکن است تحت مدیریت Jassy شکوفا شود، به خصوص که بزوس هنوز بخشی از این شرکت است. اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران به اندازه‌ای که ممکن است در مورد بزوس انجام دهند، مایل نیستند به رهبری فعلی آمازون از این شک و تردید بهره ببرند.

۳٫ عدم حساسیت ظاهر خوبی نیست.

ادراکات مهم هستند. آنچه در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌بینند این است که شرکتی برای اولین بار پس از سال‌ها اعلام ضرر می‌کند در حالی که به طور همزمان به مدیران ارشد خود پاداش‌های شگفت‌انگیزی در قالب کمک‌های بلاعوض سهام می‌دهد (بیش از ۲۱۱ میلیون دلار برای Jassy و بیش از ۵۵ میلیون دلار برای کلارک). به همین دلیل است که دو شرکت مشاوره پیشنهاد رای مخالف به غرامت اجرایی شرکت را دادند. سهامداران باید نگران ارتباط بین پرداخت و عملکرد ناشی از جوایز یکباره است.

یک توضیح برای قطع ارتباط وجود دارد. همانطور که آمازون در بیانیه ای اعلام کرد، زمانی که جاسی به سمت مدیر عاملی شرکت کرد، یک بار کمک هزینه سهام دریافت کرد که در طول چندین سال اعتبار دارد، اما باید به عنوان غرامت فعلی گزارش شود. همین امر در مورد کلارک نیز صادق است، که سال گذشته به دنبال کنار رفتن جف ویلک، مدیرعامل سابق مصرف‌کننده، به مدیرعامل بخش مصرف‌کننده ارتقا یافت.

در حالی که مرسوم است که وقتی مدیران نقش‌های بزرگ‌تری را به عهده می‌گیرند، کمک‌های بزرگ سهام اعطا می‌شود، اما اجباری نیست. با توجه به نیاز شرکت به کاهش هزینه ها، هیئت مدیره آمازون می توانست این کمک های سهام را به مدت یک سال به تعویق بیندازد. یا ممکن است مدیران مورد نظر اپتیک را در نظر گرفته باشند و این انتخاب را برای خود انجام داده باشند.

اما این اتفاق نیفتاد. حالا کلارک رفته است. و رهبری باقیمانده آمازون باید با وعده هزینه های کمتر و سود بیشتر در آینده عمل کند. در غیر این صورت، ممکن است دفعه بعد با شورش سهامداران بزرگتر و قوی تری روبرو شوند.

نظراتی که در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com بیان می شود، نظرات خودشان است، نه نظرات Inc.com.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی