خبر

بازار مس بر سر دو راهی افزایش یا کاهش قیمت| هند و چین تعیین کنندگان قیمت!

بازار مس بر سر دو راهی افزایش یا کاهش قیمت| هند و چین تعیین
کنندگان قیمت!

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت فلزات اساسی طی ماه های اخیر بیش از گذشته به آخرین وضعیت اقتصادی کشورهای صنعتی به ویژه هند و چین که از بزرگترین مصرف کنندگان طبیعی این فلزات در جهان به شمار می روند، وابسته شده است.

به همین دلیل، اکثر این فلزات به ویژه آهن، آلومینیوم و مس که در دو صنعت خودروسازی و ساختمان کاربرد ویژه ای دارند، طی یک سال گذشته نوسان کمی را تجربه کرده و همچنان از نقاط اوج خود در دوران پیش از شیوع کرونا فاصله زیادی دارند.

بهبود چشم انداز بازار مس

فلز مس از مهمترین فلزات صنعتی و اساسای محسوب می شود که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف به ویژه ساختمان، خودروسازی و الکترونیک دارد. علیرغم پیشرفت خوب قیمت مس طی در ماه نخست سال جاری میلادی، قیمت جهانی مس از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰ درصد ریزش را تجربه کرده که امید فعالان بازار مس برای افزایش قیمت ها و بازگشتن رونق به این بازار را تا حدی زیر سوال برده است.

قیمت معاملاتی آتی تحویل ماه جولای مس در بازار کامکس نیویورک در روز چهارشنبه هفته گذشته (۳ می) با ۰.۴ درصد اصلاح به ۸۴۴۸ دلار رسید که نشان دهنده بی رمقی بازار این فلز اساسی است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - بازار مس بر سر دو راهی افزایش یا کاهش قیمت| هند و چین تعیین
کنندگان قیمت!

«اول هنسن» تحلیلگر ارشد ساکسو بانک در خصوص آینده بازار مس برای ماه می معتقد است: مس به احتمال زیاد همچنان در مرز درگیری بین رکود اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای چین گیر خواهد کرد. رقبت و مشارکت سرمایه گذاران نیز با توجه به چشم انداز کلان اقتصاد جهانی، همچنان پایین خواهد بود.

با اینحال، نتایج نظرسنجی رویترز نشان می دهد که تقاضای بازار برای فلزات اساسی علیرغم حضور کمرنگ سرمایه گذاران و خریداران طی ماه های آتی به تدریج افزایش خواهد یافت. اما کیفیت تقاضای چین، همچنان نقشی تعیین کننده در آینده قیمت و بازار این فلزات ایفا خواهد کرد.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که انتظارت برای عرضه افزوده مس طی سال جاری میلادی، از ۱۶۵ هزار تن در نظرسنجی ماه قبل به ۱۳۳ هزار تن کاهش یافته است که موضوع بیانگر افزایش کشش و تقاضا در بازار مس است.

اما در آن سوی دیگر بازار، گزارش چشم انداز بازار سرمایه بانک جهانی که اواخر ماه آوریل منتشر شد، نشان می دهد که قیمت جهانی مس طی سال ۲۰۲۳ در قیاس با سال گذشته، حدود ۴ درصد کاهش خواهد داشت و این در حالیست که این رقم برای سال ۲۰۲۴ به بالای ۶ درصد خواهد رسید.

البته صندوق بین المللی پول نیز با انتشار گزارشی مشابه معتقد است که وضعیت اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ به نسبت سال جاری وخیم تر خواهد شد و به احتمال زیاد، شاهد شکل گیری نوعی رکود جهانی در اقتصاد جهانی خواهیم بود.

هند و چین، بازیگران اصلی در سرنوشت بازار فلزات اساسی

دو کشور هند و چین به لحاظ حجم و تنوع در تولید محصولات، نه تنها دو اقتصاد بزرگ آسیا بلکه از جمله بازیگران اصلی در بازار مواد اولیه جهان به ویژه در بخش هایی چون فلزات اساسی و انرژی محسوب می شوند. در حقیقت، میزان نیاز این دو کشور و البته توان خرید آنها در افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه در جهان بسیار مهم هستند.

در همین حال، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از پیشرفت چشمگیر احتمال اقتصاد آسیا طی سال جاری میلادی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، صندوق بین المللی پول، با تاکید بر بهبود وضعیت اقتصادی دو اقتصاد بزرگ آسیا یعنی هند و چین، پیش بینی کرد که اقتصاد قاره آسیا در سال ۲۰۲۳ به پویایی و پیشرفتی چشمگیر دست خواهد یافت.

این صندوق در گزارش خود آورده است: پیش بینی می شود که تقاضا در بازارهای مصرف محلی آسیا بیشترین میزان پیشرفت را برای سال ۲۰۲۳ داشته باشند.

93148057 - بازار مس بر سر دو راهی افزایش یا کاهش قیمت| هند و چین تعیین
کنندگان قیمت!

لازم به ذکر است، بر اساس پیش بینی های قبلی انجام شده توسط صندوق بین المللی پول، انتظار می رود اقتصاد قاره آسیا بیش از ۴.۶ درصد رشد را برای سال ۲۰۲۳ تجربه نموده و بیش از ۷۰ درصد از متوسط رشد اقتصاد جهانی طی سال جاری را به خود تخصیص دهد.

همچنین دو اقتصاد بزرگ قاره آسیا یعنی هند و چین نیز طی سال جاری میلادی به ترتیب حدود ۵.۹ و ۸.۲ درصد رشد را تجربه خواهد کرد که هند دست بالاتر را نسبت به چین در اختیار دارد.

علیرغم خوشبینی صندوق بین المللی پول در خصوص اقتصاد آسیا برای سال جاری، این صندوق همزمان هشدار داده است که سال آینده رشد اقتصادی آسیا به دلیل افزایش تورم و هزینه تولید، با افتی چشمگیر مواجه خواهد شد.

به گفته این صندوق، اقتصادهای بزرگ آسیا هنوز مکانیزم های موثری برای کاهش رشد تورم را به کار نبسته اند که همین امر می تواند منجر به رشد تورم و در نتیجه، کاهش رشد اقتصاد آنها برای سال آینده میلادی شود.

تحریم های روسیه و تخریب بازار توسط مسکو

دو کشور اوکراین و روسیه که بخش مهمی از مس جهان را تامین می کنند یا از این بازار حذف شده اند و یا مانند روسیه از طریق مبادی قاچاق و به صورت قراردادهای غیر رسمی اقدام به فروش مس صادراتی خود می کنند که همین موضوع می تواند چشم انداز بازار را خدشه دار نماید.

خبرگزاری رویترز ماه آوریل با انتشار گزارشی ویژه مدعی شد که یک شرکت چینی تاکنون بیش از ۷.۴ میلیون دلار مس استخراج شده از معادن بخش اشغالی اوکراین را از روسیه خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش، رویترز مدعی شد که بر اساس اطالاعات درج شده در آرشیو اطلاعات گمرک روسیه، شرکت چینی «کیوژو نووا» بیش از ۷.۴ میلیون دلار مس را از یک کارخانه روسی مستقر در مناطق اشغالی اوکراین خریداری کرده است.

russiasanctions - بازار مس بر سر دو راهی افزایش یا کاهش قیمت| هند و چین تعیین
کنندگان قیمت!

در این گزارش همچنین ادعا شده است که فروش محموله های مس استخراج شده از فوریه سال ۲۰۲۲ آغاز شده و در اولین محموله، ۳۲۲۰ تن آلیاژ مس از سوی شرکت روسی «دبالتسوکی» روسیه به طرف چینی فروخته شده است.

با اینحال، رویترز مدعی شده که این رقم همچنان رو به افزایش بوده و آخرین محموله نیز در تاریخ ۲۴ مارس سال جاری میلادی به چین تحویل داده شده است. گفته می شود کارخانه مذکور در استان دونتسک اوکراین واقع شده که در شرق اوکراین قرار داشته و روسیه در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آن را بخشی از خاک خود معرفی کرد.

اگرچه موضوع فروش مس اوکراین یا روسیه به چین موضوع جدیدی نبوده و روسیه طی ماه های گذشته نفت خود را نیز از همین طریق و به صورت کشتی به کشتی به فروش می رساند؛ اما آنچه برای بازارهای جهانی مهم است، حجم عظیمی از بار صادراتی روسیه است که با قیمت بسیار ارزان (به دلیل فروش غیر رسمی) اعم از نفت و فلزات راهی بازارهای جهانی می شود.

این موضوع یکی از دلایل مهم ریزش قیمت نفت طی ماه های گذشته محسوب می شود. چراکه دو کشور هند و چین به عنوان دو خریدار اصلی نفت در جهان، اکنون نفت مورد نیاز خود را از طریق روسیه و با قیمت بسیار پایین تر از قیمت های اوپک خریداری می کنند که در این صورت، نیازی به خرید نفت با قیمت های رسمی وجود ندارد.

در خصوص مس یا دیگر فلزات اساسی بازار نیز همین موضوع صادق است. یعنی تا زمانی که بازارهای جهانی شاهد صادرات کالاهای صادراتی روسیه به قیمت های بسیار ارزان باشد، علیرغم تقاضای بالای بازار نمی توان انتظار بهبود چندانی از رونق بازار را داشت.

لذا می توان گفت جنگ اوکراین و تحریم های وضع شده علیه روسیه، بر بازارهای صادراتی تمامی کشورهای جهان تاثیر خود را گذاشته و دیگر نمی توان مدعی شد که این جنگ تنها چند کشور اروپای شرقی را درگیر خود ساخته است.

برای اثبات این مدعا تنهای کافی است به بحران صادرات روغن نباتی و غلات در سال گذشته نگاهی بیندازیم که عامل اصلی افزایش قیمت روغن نباتی در ایران نیز بود؛ موضوعی که در پی جلوگیری روسیه از صادرات غلات و دانه های روغنی اوکراینی رخ داد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی