عمومی

ذهنیت رشد در مقابل ذهنیت ثابت چیست؟

یک طرز فکر ثابت ذهنیتی است که فرض می‌کند عادات، ترجیحات، مهارت‌ها و حتی تمایلات فرد ثابت است، شاید حتی ذاتی. این طرز فکر به طور محدودی افراد را از خودسازی و یادگیری مهارت های جدید باز می دارد.

کسی با طرز فکر ثابت:

  • انتقاد را به عنوان یک شکست یا انتقاد شخصی تلقی می کند
  • از چالش های جدید به صورت شخصی و حرفه ای اجتناب می کند
  • مهارت های خود را در طبیعت ثابت می بیند
  • احساس تهدید می کند با موفقیت دیگران
  • تفاوت های ایدئولوژیک را تهدیدی برای جهان بینی آنها می داند

ذهن رشد چیست؟

از طریق کتاب او در سال ۲۰۰۶، ذهنیت: روانشناسی جدید موفقیت، کارول دوک، دکترا، نظریه ذهنیت رشد را رایج کرد. او می گوید که تمایل به پیشرفت و رشد روزانه به عنوان یک عامل کلیدی برای موفقیت شخصی، حرفه ای و آموزشی کمک می کند. به عنوان یک عمل، مستلزم تلاش برای بهبود بی پایان در هر حوزه انتخابی، خواه یادگیری مهارت های جدید، بهبود سلامت یا حتی بهبود اخلاقی.

کسی با طرز فکر رشد:

  • انتقاد را به عنوان فرصتی برای رشد می پذیرد
  • چالش های جدید را در آغوش می گیرد
  • مهارت ها و دانش خود را پویا می بیند
  • از موفقیت لذت می برد و از آن درس می گیرد. از دیگران
  • تفاوت های دیگران را فرصت های یادگیری می داند

مزایای طرز فکر رشد چیست؟

ذهنیت ما بر نحوه درک ما از خودتأثیر می گذارد >، دنیای ما و جایگاه ما در آن. یعنی طرز فکر برای تقریباً همه چیز در زندگی ما از جمله شغل و روابط شخصی ما بسیار مهم است. و یک طرز فکر ثابت اغلب هر دو را محدود می کند. یک طرز فکر ثابت حتی می‌تواند بهانه‌ای برای اجتناب از مسئولیت یا پذیرفتن پرخوری، بداخلاقی و تنبلی باشد. به هر حال، اگر مهارت‌ها و هوش ما ثابت است، پس چرا حتی سعی می‌کنیم پیشرفت کنیم؟

یک طرز فکر رشد شما را از این زندان خودخواسته رها می کند. این به معنای پذیرش این مفهوم ساده است که می‌توانید امروز انسان بهتری نسبت به دیروز باشید. با پذیرش بهبود به عنوان یک فرآیند تدریجی، ذهنیت رشد به شما اجازه می‌دهد تا چالش‌ها را به‌عنوان فرصت پذیرفته و با رویارویی با ترس‌ها رشد کنید. مزیت اصلی می تواند به سادگی رشد و یادگیری به خاطر خود آنها باشد. اما دستاوردها به زودی به عنوان اعتماد واقعی نشان داده می شود.

با این اعتماد به نفس فزاینده، فردی با طرز فکر رشد کاهش ریسک گریزی خود محدود کننده خود را تجربه خواهد کرد. خودگویی منفی مثبت تر می شود الف> و خود تائید کننده. نتایج ممکن است به شکل بهبود مستمر سلامت و رفاه، ایفای نقش‌های کاری دشوار که منجر به پیشرفت می‌شوند، و پذیرش فرصت‌های روابط معنوی یا عاشقانه باشد.

شاید شگفت‌انگیزترین نتیجه مثبت یک طرز فکر رشد، کاهش کلی استرس باشد. یک طرز فکر رشد شما را از این باور اشتباه که کمال در هنگام یادگیری یک مهارت یا تجارت جدید ضروری است، رها می کند. مایل به پذیرش چالش‌های جدید خواهید شد، اما همچنین با پذیرش اینکه نقاط ضعفی دارید، می‌توانید روزانه پیشرفت کنید.

چه ویژگی های شخصی ذهنیت ثابت را از رشد متمایز می کند؟

۱٫ چگونه یاد می گیریم

کسانی که ذهنیت رشد دارند اغلب قلاب‌زن هستند. هنگامی که هر چیزی از یک وب سایت گرفته تا شلنگ رادیاتور نیاز به تعمیر داشته باشد، آنها با گوگل، یوتیوب مشورت می کنند یا به سادگی سعی می کنند به تنهایی آن را “پیدا کنند”. در واقع، روانشناسی امروز یک طرز فکر رشد را با این موضوع مرتبط می‌کند. رویکرد خودآموزشی – یا خودآموزی – به یادگیری. یک فرد با ذهنیت ثابت، راحت است که به صورت منفعلانه در کلاس درس یاد بگیرد. یا ممکن است به طور پیش فرض جایگزینی برای دفع زباله را به یک متخصص بسپارند تا اینکه خودشان آن را تعمیر کنند. از طرف دیگر، یک فرد با ذهنیت رشد، سعی می کند مهارت های مورد نیاز خود را در هر موقعیت معقولی بیاموزد، آزمایش کند و توسعه دهد. معروف است، بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک هرکدام کالج را ترک کردند تا به دنبال یادگیری و موفقیت در این شکل بیشتر خودآموز باشند.

۲٫ خود گفتاری ما

کسانی که ذهنیت ثابتی دارند بیشتر درگیر ادراک منفی از خود می شوند. بیشتر نحوه درک ما از خود به نحوه صحبت ما با خود بستگی دارد. ما دائماً موقعیت‌ها و پاسخ‌هایمان را در یک نوع گفتگوی داخلی ارزیابی می‌کنیم. این خودگویی می تواند الهام بخش باشد، یا می تواند خود را شکست دهد. به عنوان مثال، خودگویی منفی یک طرز فکر ثابت ممکن است شامل این موارد باشد: “من نمی توانم این کار را انجام دهم زیرا در ریاضیات وحشتناک هستم” یا “من هرگز از این روز عبور نخواهم کرد.” فردی که ذهنیت رشدی دارد، حتی زمانی که با شکست مواجه می‌شود، بیشتر با خود صحبت می‌کند. آنها خواهند گفت، “برای انجام این کار باید مهارت جدیدی یاد بگیرم” و “این روزی برای به خاطر سپردن و رشد کردن خواهد بود.”

۳٫ روش های تعامل ما با دیگران

کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، خیلی زیاد «نه» هستند. به عنوان مثال، آنها ممکن است یک چالش جدید را رد کنند، زیرا از شش مهارت مورد نیاز برای موفقیت، تنها با پنج مورد از آنها احساس راحتی می کنند. آنها به جای یادگیری ششمین، با نگرش سفت و سخت «نمی توانم» شروع می کنند که رشد را محدود می کند.

این رویکرد خود محدودکننده به زندگی حتی می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های شادی و اجتماعی شود. در سطح مخرب تر، کسانی که ذهنیت ثابتی دارند ممکن است این نقاط قوت و ضعف خود را به دیگران نشان دهند. از سوی دیگر، فردی با طرز فکر رشد، به احتمال زیاد می بیند که چگونه زیردستان و همسالان می توانند به نقش ها و چالش های جدید تبدیل شوند.

۴٫ انعطاف پذیری بیشتر

کسانی که ذهنیت رشد دارند با انعطاف پذیری بیشتری با مشکلات روبرو می شوند. این در بخش کوچکی از ویژگی هایی که قبلا ذکر شد تغذیه می شود. کسانی که دارای اعتماد به نفس بیشتر، پرورش گفتار خود و تعاملات اجتماعی مثبت تر هستند، قبلاً عادات لازم برای ایجاد انعطاف پذیری. کسانی که ذهنیت رشد دارند نیز تمایل دارند در لحظه زندگی کنند. یعنی آنها در کار خود تمرکز حواس را تمرین می کنند زندگی و در زندگی شخصی هر یک از این عوامل در ایجاد یک طرز فکر مثبت کلی که منجر به مثبت بودن و عملکرد بیشتر می شود، نقش دارند.

نکته مهم این است که این ویژگی های شخصی را ثابت نبینید. انجام این کار، به خودی خود، ویژگی یک ذهنیت ثابت است. نحوه یادگیری ما، عادات مراقبت از خود، تعاملات اجتماعی و سطح انعطاف پذیری ما هر کدام می تواند بهبود یابد. در آن خودآگاهی و ایجاد تدریجی نقاط قوت، ما یک ذهنیت رشد مثبت تری ایجاد می کنیم.

آیا یک طرز فکر ثابت مزایایی دارد؟

یک طرز فکر ثابت می‌تواند پاداش‌های محدودی را به همراه داشته باشد. اول، ذهنیت های ثابت و سفت و سخت را به عنوان یک دوتایی تصور نکنید، مانند چراغی که خاموش یا روشن است. در عوض، آنها را روی یک پیوستار تصور کنید، مانند یک ترموستات. ذهنیت های ثابت در مقابل رشد درجاتی متفاوت است. آنها حتی می توانند در درون فرد بسته به موضوع یا زمینه متفاوت باشند.

دوم، زمان نامحدود نیست. اگر فردی با ذهنیت ثابت در فروش برتر باشد اما خود را در حسابداری ضعیف بداند، ممکن است این ضعف را به عنوان یک واقعیت بپذیرد و ادامه دهد. به این معنا که شخصی با ذهنیت ثابتی ممکن است در رویکردی که می‌داند در درازمدت نتیجه می‌دهد، اصرار داشته باشد. چالش برای کسانی که ذهنیت ثابتی دارند در اجتناب از لجبازی و سازگاری با تغییرات لازم در محیط های پویا نهفته است.

در نهایت، حتی خود ریسک گریزی نیز می تواند به نفع فردی باشد که ذهنیت ثابتی دارد. به هر حال، پذیرش ریسک‌ها با …خطراتی همراه است! کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، رویکرد آهسته و پیوسته را برای رشد شخصی و شغلی در پیش می‌گیرند. شخصی که به صورت پاره وقت برای نوشتن کد استخدام شده است، ممکن است روزی با تعهد تزلزل ناپذیر و بر اساس قوانین، رئیس بخش شود.

فقط در تفکر و صراحت خیلیسخت نباشید. برای پذیرش فرصت‌ها، حتی آن‌هایی که ذهنیت ثابتی دارند، نیاز به خودآگاهی و انعطاف‌پذیری دارند تا در طول مسیر رشد کنند!

Bryan Lindenberger 100x100 - ذهنیت رشد در مقابل ذهنیت ثابت چیست؟

برایان از فضای دیجیتالی که هنر و فناوری در آن تلاقی می‌کنند لذت می‌برد. او به عنوان یک نویسنده در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت و تولید کار کرده است. او همچنین به مشاغل کوچکتر در توسعه وب از جمله دسترسی و توسعه محتوا کمک می کند. او در اوقات فراغت خود مسیرهای پیاده روی در مرکز فلوریدا را طی می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی