تجارتتجارت الکترونیک

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب‌وکارها

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب‌وکارها بسیار بالا است. در دنیای مدرن امروز، روش‌های سنتی بازاریابی به روشی گران و کم اثر تبدیل شده است و دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی) جایگاه تازه‌ای در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌دست آورده است. در ادامه با سایت آبرند همراه باشید.

آینده پژوهی و دیجیتال مارکتینگ دو مفهوم کلیدی و بسیار مهم در دنیای کسب‌وکار امروزی هستند. در علم آینده پژوهی به‌طور کلی، شرایط احتمالیِ آینده پیش‌بینی می‌شود و تخمینی نسبی درباره آن زده می‌شود (که آینده کسب‌وکار و عرصه دیجیتال مارکتینگ را هم در بر می‌گیرد)؛ در دیجیتال مارکتینگ هم با استفاده از اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی، خدمات و محصولات را به مشتریان و مخاطبان هدف معرفی می‌کنند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب‌وکارها

عصر دیجیتال، انتظارات مشتریان از برندها را تغییر داده است.

توجه نکردن به دیجیتال مارکتینگ به معنای از دست دادن یک نتیجه‌ی بزرگ و موفق برای کسب‌وکارهاست.

در گذشته، کانال‌های ارتباطی رسانه‌های جمعی، همچون تلویزیون و رادیو فعال‌تر از زمان حال بودند. مشتریان تنها در یک طرف برند مورد نظر خود را می‌دیدند و می‌شنیدند. بدون آنکه نیازشان بررسی شود و یا فرصتی باشد که بتوانند در مورد برند مورد نظر خود گفتگو کنند.

دنیای تعاملی امروز، دیگر همانند گذشته نیست!

کسب‌وکارهای امروز، نیازمند روش‌های تازه‌ای است که ارتباط بین مصرف‌کننده و خود را متداوم و مستحکم سازد. در حقیقت گسترش رسانه‌های اجتماعی آغاز یک انقلاب در زمینه ارتباطات به شمار می‌رود که موجب شده مصرف‌کنندگان از یک برند در هر ابعادی انتظار داشته باشند که با آنها تعامل کند و پاسخگوی نیازهایشان در فضای آنلاین و آفلاین باشد.

آینده پژوهی چیست و چه نقشی در توسعه کسب‌وکارها دارد؟

آینده پژوهی از شاخه‌های علوم اجتماعی است. هدف اصلی از آینده پژوهی در دنیای کسب‌وکار شناسایی ترندهای (Trend) رایج در آینده است. به عبارت دیگر، با به‌کارگیری دانش آینده پژوهی سعی می‌کنند متوجه شوند که دنیای کسب‌وکار به چه سمت و سویی پیش می‌رود و در آینده، بیشتر از کدام فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها برای گسترش و توسعه کسب‌وکارها، بازاریابی و فعالیت‌های مرتبط با اهمیت دیجیتال مارکتینگ استفاده خواهد شد. این کار را با بررسی ترندهای رایج در گذشته و امروز در دنیای کسب‌وکار انجام می‌دهند و با استفاده از دانشی که به دست می‌آورند، به‌طور نسبی، آینده فعالیت‌ها در کسب‌وکارها را پیش‌بینی می‌کنند.

نقش آینده پژوهی برای توسعه کسب‌وکارها بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه با به‌کارگیری دانش حاصل‌شده از آینده پژوهی کسب و کار، سیاست‌های کاری شرکت‌ها و مسیری که قرار است برای رسیدن به پیشرفت و توسعه کاری طی کنند مشخص می‌شود.

آیا سازمان شما در حال حرکت در مسیر دیجیتال مارکتینگ است؟

برای بسیاری از سازمان‌ها، حرکت در مسیر تکنولوژی، به معنای سبقت از رقبا و کسب سهم مفیدی از بازار است. باید به این نکته توجه نمود که مشتریان شما امروزه در حال جستجو و کسب اطلاعات خرید به صورت آنلاین هستند و کسب‌وکارها باید به جای استفاده از روش‌های سنتی و پر هزینه به سمت روش‌‌های بهینه‌تر حرکت کنند.

استفاده از روش های بازاریابی سنتی، عموماً هزینه‌های بالایی دارند و علاوه بر آن، کارایی این تبلیغات به دلیل هدفمند نبودن آن، بسیار کم است.

برای مثال تعداد محدودی از افرادی که از یک بیلبورد در اتوبان همت عبور می‌کنند؛ واقعاً قصد خرید یک محصول را داشته و یا می‌خواهند که با آن محصول در لحظه گذر از آن بیلبورد آشنا شوند. این در حالی است که در محیط دیجیتال، بازار هدف کاملاً مشخص بوده و به دلیل قابلیت در طبقه‌بندی مخاطبان، این امکان وجود دارد که فرآیند بازاریابی، اثربخش‌تر باشد.

آینده پژوهی چطور به شناسایی روش‌های مناسب فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند؟

پیش‌تر اشاره کردیم که هدف اصلی در آینده پژوهی، شناسایی ترندهای رایج در آینده دیجیتال مارکتینگ و جهت‌دهی به سیاست‌های کسب‌وکارها بر اساس دانش حاصل‌شده از این بررسی‌ها است؛ بنابراین، آینده پژوهی نقش مهمی در فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه کسب و کار دارد. برای آنکه درک بهتری از موضوع پیدا کنید، در این بخش از مطلب به شما خواهیم گفت که چطور با به‌کارگیری علم آینده پژوهی، ترندهای احتمالی رایج در آینده دنیای دیجیتال مارکتینگ را شناسایی می‌کنند.

فناوری‌های تقریبا نوظهوری مثل هوش مصنوعی، عینک‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی ازجمله مواردی هستند که در علم آینده پژوهی اهمیت زیادی به آنها داده می‌شود. متخصصان علم آینده پژوهی بر این باورند که کسب‌وکارها در آینده از این فناوری‌ها بیشتر استفاده خواهند کرد؛ مثلا پروسه‌های کاریِ تکراری روزمره در آینده احتمالا با استفاده از هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت تا وقت و انرژی نیروی انسانی صرف کارهای مهم‌تر شود.

احتمال آن وجود دارد که در آینده، دیگر نیازی به حضور فیزیکی مشتری‌ها نباشد و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، محصولات یا خدمات کسب‌وکار به آنها نمایش داده شود. دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی هم احتمالا در آینده دنیای دیجیتال مارکتینگ نقش پررنگی خواهند داشت و مشتری‌ها خواهند توانست با استفاده از این پرینترها مدل‌های سه‌بعدی از محصولات شرکت موردنظرشان را در خانه برای خودشان پرینت بگیرند و ببینند.

این ارزیابی‌ها صرفا بخشی از دستاوردهای متخصصان علم آینده پژوهی است. دانش حاصل‌شده از فعالیت‌های این متخصصان، به سیاست‌های کاری و برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارها جهت خواهد داد.

دیجیتال مارکتینگ روشی موثر برای معرفی کسب‌وکارها

در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط همیشه این دغدغه وجود دارد که از چه روش‌هایی برای معرفی بهتر محصولات و خدمات خود استفاده کنند. مالکان این کسب‌وکارها به علت نوپا بودن کسب‌وکارشان اغلب تمایل دارند از روش‌های کم هزینه ولی اثربخش بهره ببرند همین دلیل باعث میشود که از اهمیت دیجیتال مارکتینگ غافل نشوند.

از طرفی دیگر کاهش زمان معرفی محصول تا فرآیند جذب مشتری، برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که نیاز شدیدتری به نقدینگی و معرفی محصولات خود دارند، می‌تواند یکی از دلایل کار‌آمدی دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باشد.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ آسان است

دیجیتال مارکتینگ احتمالا ساده‌ترین راهکاری است که برای گسترش و توسعه کسب‌وکارتان در دسترس دارید. کافی است مراحل اولیه کار را با موفقیت پشت سر بگذارید تا نام برند و کسب‌وکارتان بر سر زبان‌ها بیفتد؛ بعد از آن همه‌چیز به‌خودی‌خود باب میل شما خواهد شد.

نباید فراموش کنید که مردم، به آنچه برای یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، بیشتر اعتماد می‌کنند تا به تبلیغات برند‌ها. خوشبختانه، دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند، البته اگر محتوایی که برای تبلیغات‌تان به کار می‌گیرید مفید و کاربردی باشد و ارزش به‌اشتراک‌گذاری را داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا