تجارت

منظور از یک مدل کسب و کار چیست؟

منظور از یک مدل کسب و کار چیست؟

آبرند: مجله تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: در کتاب New, New Thing، مایکل لوئیس از عبارت مدل کسب و کار  به عنوان “یک اصطلاح هنری” یاد می کند. و معتقد است که این مقوله نیز مانند خود هنر، یکی از آن چیزهایی است که بسیاری از افراد احساس می کنند وقتی با آن مواجه می شوند، می توانند آن را تشخیص دهند اما در واقعیت نمی توانند تعریف درستی از آن را ارائه کنند. این موضوع چندان تعجب آور نیست چرا که شیوه­ی تعریف مردم از مدل های کسب و کار  در واقع به نحوه استفاده­ی آنها از آن بستگی دارد.   

از این رو لوئیس ساده ترین تعاریف را ارائه می دهد. “همه­ی تعریف مدل های کسب و کار  در این موضوع خلاصه می شود که چگونه برنامه ریزی را برای درآمدزایی تعیین نموده اید”. به عنوان مثال “مدل کسب و کار  ” شرکت مایکروسافت فروش نرم افزار با قیمت ۱۲۰ دلار بود که برای تولید آن نرم افزارها پنجاه سنت هزینه صرف شده بود یا مثلا الگوی کسب وکار اکثر شرکت های اینترنتی این بود که جمعیت زیادی از مردم را به یک وب سایت جذب کنند و سپس به سایر کسب وکار ها فرصتی برای تبلیغ محصولاتشان بر روی رسانه ای با آمار بالایی از بازدیدکنندگان را بدهند.

اساسا بحث مدل های کسب وکار  با ظهور اینترنت مطرح شدند و شرکت های نویی شکل گرفتند که در ابتدای کار نه سرمایه­ی آنچنانی داشتند و نه از وسعت مکانی خاصی برخوردار بودند. با پیشرفت این شرکت ها ایده های کسب وکار  محدود به فضای آنلاین نماندند و کسب وکار  های فیزیکی را نیز تحت تاثیر قرار دادند. در چنین فضایی فرآیند کسب وکار با فرآیندی که در حوزه­ی صنعت جاری بود بسیار متفاوت بود چرا که   :

  • مفهوم نیروی کار نسبت به تعریف سنتی آن دستخوش تغییر شده بود.
  • افرادی که از خدمات ارائه شده توسط کسب وکار استفاده می کردند لزوما همان افرادی نبودند که برای این خدمات پول پرداخت می کردند.
  • سرعت رشد کسب وکار متفاوت از جریانی که در گذشته وجود داشت، بود.
  • افزایش سود دیگر وابسته به مواد اولیه­ی ارزان قیمت نبود.

بیشتر بخوانید: نقش تبلیغات فرد به فرد در بازاریابی مستقیم

ترجمه اختصاصی آبرند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی