عمومی

همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

آیا تاکنون درباره بنچمارک شنیده‌اید؟ در این مقاله از دکتر ویز می‌خواهیم درباره بنچ مارکتینگ چیست؟، مراحل، انواع مدل‌ها و نحوه اجرای آن صحبت کنیم.

بنچمارک چیست؟

بنچمارک یک کلمه دو بخشی انگلیسی می‌باشد که از دو بخش Bench و Mark تشکیل شده است. در لغت Benchmark به معنای یک شاخصه و معیار است که سایر موارد را نسبت به آن می‌سنجند. در واقع  به معنای معیاری است که بر اساس آن عملکرد یک سیستم، قطعه الکترونیکی و یا حتی یک برنامه را می‌سنجند.

در زمینه‌های کامپیوتری، بنچ مارک نرم افزار یا برنامه‌ ایست که عملکرد قطعات سخت افزاری را بررسی، تجزیه و تحلیل می‌کند. توجه داشته باشید که از  بنچمارکینگ تنها برای قطعات الکترونیکی استفاده نمی‌شود. این بدان معناست که از این اصطلاح برای سایر مواردی غیر از موارد التکرونیکی از جمله مدیریت، اقتصاد، جغرافیا، آب و هوا و حتی آمار استفاده می‌شود.

svg%3E - همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

چرا بنچ مارکینگ اهمیت دارد؟

با گسترش روز افزون تکنولوژی و علوم رایانه‌ای مقایسه عملکرد گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و قطعات سخت افزاری موبایلی و کامپیوتری بسیار سخت‌تر شده است. به زبانی دیگر، امروزه نمی‌توان تنها با مشاهده مشخصات فنی قطعات گوشی، کامپیوتر و یا لپ تاپ‌ها، عملکرد قطعات سخت افزاری آن‌ها را مورد سنجش قرار داد. در واقع بنچ مارک‌ها معماری قطعات کامپیوتری را بررسی می‌کنند.

برای مثال امروزه نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد که یک پردازنده مرکزی ۴ هسته‌ای از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ضعیف‌تر است. چون ممکن است از نظر معماری، یک CPU چهار هسته‌ای قوی‌تر از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای باشد و عملکرد بهتری را ارائه کند. برای این که بتوانیم به صورت دقیق و مشخص بیان کنیم که کدام یک از این پردازنده‌ها بهتر هستند باید از بنچمارک‌‌ها استفاده کنیم.

svg%3E - همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بنچ مارکینگ، نه تنها توسط خریداران بلکه توسط تولید کنندگان قطعات سخت‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. با توجه به استفاده از این سیستم مقایسه قطعات و عملکردی، شاخص های کلیدی هر قطعه به دست می‌آید. و شرکت‌ها می‌توانند نسبت به رقبای خود یک مزیت رقابتی در محصولات خود به وجود بیاورند.

اهداف بنچ مارک چیست؟

بنچمارک، اهداف خاصی را دنبال می‌کند که هم به نفع خریدان و هم به نفع شرکت‌های تولید کننده قطعات سخت افزاری است. بنچمارکینگ، باعث می‌شود که خریداران بتوانند محصولی را انتخاب کنند که بهترین عملکرد را نسبت به محصولات مشابه خود داراست. همین امر موجب می‌شود که خریداران بتوانند کیفیت بالاتری را با خرید قطعه مد نظر خود دریافت کنند. در خصوص شرکت‌ها نیز بایستی بگوییم که بنچمارکینگ به آنها کمک می‌کند تا بهترین کیفیت را نسبت به رقبای خود ارائه دهند تا بازار رقابتی را به سایر رقبای خود واگذار نکنند.

در واقع هدف اصلی ، آن است که بتوانیم نمونه‌ها و الگوهایی با عملکرد بهتر را در مقایسه با سایر قطعات بیابیم. و در ادامه شرکت‌ها بتوانند با توجه به این نمونه و الگوها بتوانند محصولاتی را تولید کنند که عملکرد بهتر و قوی‌تری را برای خریدران به ارمغان می‌آورند.

مراحل و فرآیند بنچمارک چیست؟

به طبع هر چیزی که بر اساس اصول و قاعده اجرا شود، نتایج خوب و مناسبی را در پی خواهد داشت. درباره بنچ مارک نیز بایستی اجرای مراحل و فرآیند بر اساس اصول پیش برود تا بتواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید یک بنچمارکینگ درست و دقیق را انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم که به طور حتم مراحل زیر را به صورت دقیق انجام دهید.

مرحله اول : طرح و برنامه خود را مشخص کنید

اولین قدم و مرحله آن است که به طور مشخص بدانید از دقیقا چه چیزی را می‌خواهید. در مرحله پی خواهید برد که دقیقا باید از کدام نوع باید استفاده شود. بایستی مشخص کنید که قصد مقایسه چه چیزی را در سر می‌پرورانید و ما حصل این کار چه خواهد.

مرحله دوم : جمع آوری اطلاعات

بعد از آن که هدف، طرح و برنامه خود را مشخص کردید باید به سراغ جمع آوری اطلاعات بروید. این که دقیقا چه دسته از اطلاعاتی را برای بنچ نیاز دارید وابسته به نوع بنچمارکی است که استفاده خواهید نمود. گاها این جمع آوری اطلاعات کار ساده‌ای نخواهد بود. زیرا باید اطلاعات لازمه را گاهی از اوقات از رقیب مستقیم خود جمع آوری کنید. در این قسمت بایستی به شکل یک مشتری در بیائید و به جمع آوری اطلاعات لازمه بپردازید.

مرحلهٔ سوم: تجزیه‌ و تحلیل

اطلاعاتی که جمع آوردی می‌کنید به دو صورت کمی و کیفی هستند. برای اطلاعات کیفی بایستی با خلاقیت روشی از تجزیه و تحلیل و مقایسه را ابداع کنید. این در حالی است که برای اطلاعات کمی شما به راحتی هر چه تمام‌تر می‌توانید آن‌ها را به صورت نمودارهای دایره‌ای و یا ستونی در بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم که از نمودار ستونی و میله‌ای استفاده کنید و اطلاعات مربوط به رقبا و خودتان در یک صفحه نمودار قرار دهید. با این کار به راحتی می‌توانید بهترین مقایسه را انجام دهید و شاخص‌های کلیدی را دریابید.

svg%3E - همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

مرحله چهارم: اجرا کنید

حال که اطلاعات کاملی را به دست آوردید و آن‌ها به خوبی مورد بررسی قرار دادید، وقت آن رسیده است که یک برنامه اجرایی تنظیم کنید. توجه داشته باشید که قبل از برنامه ریزی یک لیست از برنامه‌ها و ایده‌ها تهیه کنید. این امر باعث خواهد شد که شما واقع بینانه‌تر عمل کنید. پس از برنامه ریزی دقیق وقت آن فرا رسیده که بهترین عملکرد خود را نشان دهید و برنامه‌های خود را اجرایی کنید.

مرحله پنجم: رصد کنید

در این مرحله که آخرین مرحله از مراحل پنجگانه بنچمارک است، شما باید مجددا نتایج عملکرد و برنامه ریزی‌های خود را بررسی و رصد کنید. در صورتی که نتایج باب میل و طبق برنامه‌ ریزی‌های شما نبود بایستی به مرحله سوم برگردید و مجددا دست به الگوبرداری و بهینه کاوی بزنید.

بنچمارکینگ چه مزایایی دارد؟

بنچمارکینگ دارای مزیت‌های فراوانی است که مهمترین آن‌ها، شناسایی شکاف‌ها، نقاط قوت و ضعف خود و مقایسه با سایر رقباست. شرکت‌ها و مجموعه‌های بسیاری وجود دارند که عملکرد خود را با شرکت‌های قوی و هم‌راستای خود مقایسه می‌کنند. دلیل این قیاس چیزی جز شناخت مشکلات، نقاط ضعف و قدرت، تعیین وضعیت فعلی و برنامه ریزی بهتر برای آینده نخواهد بود. در لیست زیر مهمترین مزایای بنچمارک را مشاهده می‌کنید.

  • شناسایی و اولویت‌بندی بخش‌هایی از کسب ‌و کارتان که می‌توانند بهتر شوند
  • درک بهتر و دقیق‌تر نیازهای مشتریان
  • یافتن نقاط قوت و ضعف کسب‌ و کارتان
  • تعیین اهداف و عملکرد مورد توقع
  • رصد عملکرد و مدیریت بهتر تغییرات
  • شناخت دقیق رقبا برای قوی‌تر ظاهرشدن در رقابت

انواع بنچ مارکینگ چیست؟

Benchmarking انواع و اقسام مختلفی دارد که با آن‌ می‌توان الگو برداری دقیق و مناسبی را ایجاد کرد. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

رقابتی

 این نوع یکی از محبوب‌ترین روش‌هاست. در این روش تمامی مراحل، فرایندها، محصولات و خدمات، مسائل مالی و اداری، مدیریت و مسائل بازاریابی مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

استراتژیک

در این روش، برنامه‌ و استراتژی‌های شرکت‌های رقیب موفق هم راستا به صورت کامل بررسی می‌شود و از موفق‌ترین برنامه‌های رقبا که بازخورد خوب و مناسبی را داشته‌اند در طرح و برنامه‌های شرکت خود استفاده می‌شود.

svg%3E - همه چیز درباره بنچمارک و انواع آن

عملکرد

مقایسه عملکرد محصولات و خدمات شما نسبت به عملکرد خدمات و محصولات رقبای شما مورد قیاس کامل قرار می‌گیرد. به طور معمول این مقایسه در خصوص ویژگی‌ محصولات و خدمات، قیمت، کیفیت و نوع طراحی و میزان رضایت مشتریان صورت می‌گیرد.

دیجیتال

برخی از کسب و کارها بر بستر اینترنت و فضای مجازی هستند. به طبع رقبای این دست از کسب و کارها در فضای دیجیتالی به ارائه خدمات می‌پردازند. در بنچ مارکینگ دیجیتالی شما به بررسی و مقایسه خدمات دیجیتالی خود با رقبایتان می‌پردازید. برای مثال مقایسه‌ای در نحوه مدیریت سایت شما و رقیبان شما به وجود می‌آید.

فرآیند و روش‌ها

همان طور که ذکر شد الگو برداری و بهینه کاوی فقط در مقایسه خدمات و محصولات نیست. در برخی از اوقات بایستی، فرآیند و روش‌ها را مورد مقایسه و بررسی قرار داد. برای مثال شما می‌تواند روش کاری، روش تولید محصول و ارائه خدمات خود را با شرکت‌ها، مجموعه‌ها و سازمان‌های رقیب هم سو و قوی مقایسه کنید و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

داخلی

در این نوع از بنچمارکینگ، عملکرد اعضای داخلی، تیم‌ها و بخش‌های مختلفی داخلی شرکت و یا مجموعه مورد قیاس قرار می‌گیرند. هدف از بنچمارکینگ داخلی افزایش سطح کیفی عملکرد اعضای داخلی شرکت و یا سازمان هاست.

خارجی

از بنچمارکینگ خارجی برای مقایسه عملکرد و موقعیت کسب و کارها نسب به رقبای آن‌ها استفاده می‌شود.

مهندسی معکوس

مهندسی معکوس در لغت یعنی این که به جای آن که از سوال شروع کنیم و به پاسخ برسیم، از پاسخ شروع می‌کنیم و به سوال می‌رسیم. در بنچ مارکینگ مهندسی معکوس به جای آن که مسیر تولید یک محصول و خدمات را بررسی کنیم، به بررسی خود محصول می‌پردازیم و مسیر تولید آن محصول را در می‌یابیم.

بهترین زمان بنچ مارکینگ در سازمان

به صورت کلی شما می‌بایست در سه زمان بنچمارکینگ را انجام دهید که این سه زمان به ترتیب عبارتند از: زمانی که شما قصد دارید در آینده عملکرد بهتری را عرضه کنید و بهینه‌ سازی فرآیند‌ها را انجام دهید؛ زمانی که می‌خواهد کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید. زمانی که نیرو‌های شما انگیزه و روحیه خود را از دست داده‌اند و شما می‌خواهید انگیزه آن‌ها را بازیابی کنید.

سخن پایانی

بنچمارک معیاری و شاخصه ایست که به شما کمک می‌کند تا بتوانید قطعات، محصولات و خدمات مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید. شما با بنچمارکینگ درست و اصولی قادر خواهید بود که به رشد و توسعه کسب و کار خود در بازارهای رقابتی بپردازید. دکتر ویز از جوانان متخصص بهره می‌برد تا بتواند به رشد کسب و کار شما کمک شایانی کند. متخصصین دکتر ویز که در علوم روز دنیا تبحر ویژه‌ای دارند انگیزه کافی را دارند تا به پیشرفت و رشد فردی و شغلی شما کمک کنند.

 سوالات متداول

۱- آیا برای هر کسب و کاری می‌توان از Benchmark استفاده کرد؟

بله، شما نه تنها برای کسب و کار خود بلکه برای رشد و پیشرفت شخصی خود نیز می‌توانید از بنچ مارک استفاده کنید

۲- بنچمارکینگ چند مرحله دارد؟

در کمترین حالت ممکن شما بایستی، مراحل پنج‌گانه‌ای که ذکر شد را طی نمائید. البته گفتنی است که شما می‌توانید تعداد مراحل الگو برداری و بهینه کاوی را انجام دهید.

منبع : drways.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی