خبر

کشف پریمیوم نمونه‌ای منعطف از قرارداد‌های بورسی

کشف پریمیوم نمونه‌ای منعطف از قرارداد‌های بورسی

339828 555 - کشف پریمیوم نمونه‌ای منعطف از قرارداد‌های بورسی

اقتصاد۲۴– آقای محمود الهی فرد گفت: کشف پریمیوم قراردادی است که برای تنظیم بازار به کمک عرضه تلفیقی می‌آید.

روشن است که خریداران و فروشندگان کالا‌های صنعتی تمایل داشته باشند قبل از مهلت نهایی برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز از چند ماه قبل نسبت به تامین نیاز خود اقدام نمایند تا هم فروشنده از داشتن مشتری برای کالای خویش اطمینان یابد و هم خریدار مطمئن شود که مواد اولیه مورد نیازش به موقع تأمین خواهد شد.

اما امروز به جای اینکه ما یک قیمت قطعی و ثابت را در قرارداد لحاظ کنیم، یک فرمول قیمتی را مد نظر قرار می‌دهیم. فروشنده و خریدار نیز تقریبا هر دو حدود ۶ درصد ارزش علی‌الحساب معامله را برای تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و معامله براساس آن انجام می‌شود، اما قیمت قطعی معامله در همان سررسید مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: بورس و دوراهی رشد و تعادل در هفته آینده


این نوع قرارداد‌ها در حالی برای استفاده در بورس کالای ایران طراحی شده که در بیان سابقه و نمونه‌های مشابه از انعقاد این نوع قرارداد‌ها در بورس‌های کالایی در دنیا، می‌توان به بورس فلزات لندن اشاره کرد. گرچه تفاوت‌هایی بین این قرارداد‌ها در بورس کالای ایران با قرارداد‌های پریمیوم در بورس لندن وجود دارد.

اولین قرار داد کشف پریمیوم متعلق به وکیوم باتوم تولیدی مجتمع پالایش نفت اصفهان کلید خورد و در ادامه بر محصولات قیر، پی وی سی و لوله مسی نیز اعمال شد و قرار است به طور گسترده روی کالا‌های مختلف براساس طرح وزارت صمت اجرایی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی