خبر

چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

349556 606 - چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

اقتصاد۲۴– صنعت مواد غذایی، در ارتباط با معیشت و نیاز‌های اساسی عموم مردم است و بیشترین اشتغال در کشور متعلق به این صنعت است. ۴۰ شرکت از این صنعت در بازار سرمایه حضور دارند.

آقای کوروش آسایش گفت: صنعت مواد غذایی در کمتر از سه ماه گذشته، رشد ۵۰ درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورده که از مهمترین دلایل این رشد به دو عامل مهم، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا می‌توان اشاره کرد. این دو عامل می‌تواند در روند فروش و سودسازی شرکت‌های این صنعت تاثیر زیادی داشته باشد؛ بنابراین شرکت‌ها مکلف هستند تاثیر این عامل مهم را بطور شفاف، افشاسازی کنند و در پیش‌بینی سودآوری خود جای دهند تا سرمایه‌گذاران و سهامداران بتوانند تصمیم‌گیری مناسب‌تری را اخذ کنند.

در راستای افشاسازی اطلاعات، همواره تخلف‌هایی از سوی ناشران و مدیران برخی از شرکت‌ها صورت می‌گیرد که باعث عدم تقارن اطلاعاتی شده و در نهایت به ایجاد رانت در بازار منجر می‌شود.

او می‌گوید: از جمله تخلفاتی که در برخی از شرکت‌های این صنعت رخ می‌دهد، عدم افشای اطلاعات با اهمیت در زمان مقرر است که در برخی موارد اطلاعات در زمان‌های مناسب ارائه نشده و باعث زیان سهامداران شده است. تخلف دیگر دستکاری در صورت‌های مالی و حسابداری شرکت هاست که با توجه به منافع مدیران این مهم انجام می‌گیرد که در نهایت به تعارض منافع منجر می‌شود.

تخلف دیگر نیز عدم کفایت مناسب مدیران در مدیریت شرکت است که باعث ایجاد ریسک غیرسیستماتیک برای شرکت می‌شود. همچنین تعلل مدیران در پیگیری امور شرکت از جمله افزایش سرمایه و… از دیگر تخلفات امکان‌پذیر است که در تصمیم‌گیری سهامداران نقش پررنگی را ایفا می‌کند. تخلفات دیگر در رابطه با برگزاری مجامع و انتخابات شرکت هاست که در برخی موارد حق سهامداران ضایع شده است و تخلف دیگر در عدم افشای اطلاعات مناسب شرکت‌های زیر مجموعه است که در صورت‌های مالی تلفیقی جای دارد.


بیشتر بخوانید: ۵ سیگنال جدید برای سهامداران بورس


کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی به اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال به نکات جالب و تخلفاتی پی می‌بریم. به طوری که یکی از شرکت‌ها در اطلاع رسانی کنفرانس خبری در جواب یک سوال به صورت زیر پاسخ می‌دهد.

349557 746 - چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

اما با مقایسه عملکرد ابتدا و انتهای سال این شرکت مشاهده شده که تغییرات زیادی در میزان مالکیت شرکت در هر یک از زیر مجموعه‌های آن صورت گرفته است.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، این شرکت در اوج قیمتی و با استفاده از هیجانات بازار در سال ۱۳۹۹ به دلیل رشد ۵۰ درصدی قیمت سهام ۳ بار به کنفرانس اطلاع‌رسانی می‌رود که در هر سه بار از وضعیت مطلوب شرکت و اقدامات در رابطه با افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی صحبت می‌شود، اما با شروع ریزش و با گذشت نزدیک به دو سال دیگر هیچ گونه صحبت و حرفی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی‌ها به میان نمی‌آورد.

در اطلاع‌رسانی ابتدایی در سال ۱۳۹۹ که پس از آن سهام این شرکت رشد چشم‌گیری داشت در رابطه با دارایی‌های ثابت این نماد به صورت زیر اطلاع رسانی می‌شود.

349558 881 - چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

اما با مکلف شدن شرکت‌ به افشای زمین و ساختمان خود در سال ۱۴۰۰ این نماد بصورت زیر افشاسازی می‌کند:

349559 186 - چه تخلفاتی در افشای اطلاعات غذایی‌ها رخ می‌دهد؟

او می‌گوید: با نگاهی به گزارش‌های هیات مدیره این شرکت در سال‌های مختلف، می‌توان به این نتیجه رسید که بخش‌های زیادی از این گزارش‌ها کپی از یکدیگر بوده که به طور خاص می‌توان به بخش برنامه‌های آینده شرکت اشاره کرد که این گزارش‌ها بطور کلی ناقص و نشان دهنده اطلاعات کافی برای سهامداران نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی