عمومی

معرفی و آموزش شاخص Market Cap

معرفی و آموزش شاخص Market Cap

شاخص ارزش بازار، در بازار ارزهای دیجیتال راهی ساده برای فهمیدن میزان بزرگی، تسلط و محبوبیت یک ارز در بازار است. استفاده از این شاخص می‌تواند فاکتور مهم و مؤثری برای سرمایه‌گذاران بورس و سهام باشد، اما برای سرمایه‌گذاران ارز این موضوع کاملاً صدق نمی‌کند.

اگرچه معامله‌گران به‌طور گسترده‌ای از این معیار استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری نهایی درباره انجام معاملات، اطلاعات بیشتری را درباره ارز مدنظر جمع‌آوری کنید. به‌طورکلی هرچه شاخص Coin Market یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، برتری آن در بازار بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال، ارزش بازار به‌عنوان مهم‌ترین شاخص در نظر گرفته می‌شود.

فهرست این مقاله

تعریف Market Cap در بازار ارزهای دیجیتال

این شاخص ارزش کل یک ارز دیجیتال را مشخص می‌کند. در حال حاضر Coinmarketcap محبوب‌ترین وب‌سایت برای پیگیری ارزش بازار ارزهای دیجیتال است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بتوانند میزان محبوبیت ارز مدنظر خود را ارزیابی کلی کنند. در این سایت قیمت همه ارزها، از طریق میانگین وزنی – حجمی تمام قیمت‌های موجود از ارزها در صرافی‌های دیجیتالی مختلف محاسبه می‌شود. به یاد داشته باشید که باید روی معیار عرضه در گردش یک ارز دیجیتال نظارت داشته باشید، نه میزان کل عرضه آن. Market Cap یک ارز دیجیتال با ضرب «قیمت فعلی ارز» در «عرضه در گردش» اندازه‌گیری می‌شود.

  • Market Cap = قیمت فعلی × تعداد سکه‌های در گردش

Total Market Cap چیست؟

1 64 - معرفی و آموزش شاخص Market Cap

ارزش کل بازار از میان طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، XRP و EOS، داده‌های بازار را دریافت کرده و تصویری کامل و سریع‌تری از عملکرد هریک از بخش‌های دارایی‌های دیجیتالی ارائه می‌کند. در سایت Coinmarketcap تمام بررسی‌ها انجام شده و جزئیات لازم درباره حجم معاملات در یک دوره ۲۴ ساعته به معامله‌گران ارائه می‌شود.

اهمیت معیار Crypto Market Cap چیست؟

بحث‌های زیادی درباره میزان اهمیت این شاخص در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ با این‌ حال، ارزش بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا ‌دور از تأثیر رسانه‌های اجتماعی نگاهی واقعی‌تر به عملکرد آلت ‌کوین‌ها داشته باشند. درنهایت این معیار در کنار سایر معیارهای مهم بازار به سرمایه‌گذاران بازار کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تر و سریع‌تری را درباره دارایی‌های رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین، لایت کوین، کاردانو، تتر، ترون و… بگیرند؛ چراکه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال همچنان با شتاب بالایی در حال حرکت به جلو هستند.

دلایل اهمیت معیار Market Cap چیست؟

«قیمت» تنها راه برای اندازه‌گیری ارزش یک ارز دیجیتال نیست و سرمایه‌گذاران از مفهوم ارزش بازار برای داشتن بینش عمیق‌تر از وضعیت ارز و مقایسه ارزش ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌کنند. ارزش بازار به‌عنوان یک عنصر کلیدی می‌تواند پتانسیل رشد و میزانی ایمنی خرید یک ارز دیجیتال را در مقایسه با سایر ارزها نشان دهد برای بررسی دقیق‌تر، در مثال زیر ارزش بازار دو ارز دیجیتال خیالی را با هم مقایسه می‌کنیم.

  1. اگر ارز دیجیتال A دارای ۴۰۰۰۰۰ سکه در گردش بوده و ارزش هر سکه آن ۱ دلار باشد، Market Cap این ارز برابر با ۴۰۰۰۰۰ دلار است.
  2. اگر کریپتوکارنسی B دارای ۱۰۰۰۰۰ سکه در گردش بوده و ارزش هر سکه آن ۲ دلار باشد، ارزش بازار این ارز برابر با ۲۰۰۰۰۰ دلار است.

همان‌طور که دیدی، حتی اگر قیمت هر ارز دیجیتال B بالاتر از قیمت ارز دیجیتال A باشد، ارزش کلی ارز دیجیتال A دو برابر ارز دیجیتال B است؛ با این ‌حال این نکته را به یاد داشته باشید که ارزش بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسانات قیمتی آن‌ها می‌تواند به‌طور چشمگیری تغییر کند.

Crypto Market Cap برای سرمایه‌گذاران بازار چه مفهومی دارد؟

در بازار سهام، دانستن ارزش بازار یک شرکت، آن را در یکی از سه دسته سرمایه‌گذاری کوچک، متوسط یا بزرگ طبقه‌بندی می‌کند. یک سرمایه‌گذار می‌تواند به دلایل مختلف سرمایه خود را در میان این سه گروه تقسیم کند. به‌طورکلی در بیشتر مواقع از معیار ارزش بازار برای اشاره به ارزش یک شرکت استفاده می‌شود. این معیار می‌تواند منعکس‌کننده میزان ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت مدنظر باشد. معمولاً سهامی با ارزش بازار بالا نسبت به سهامی با ارزش بازار متوسط یا کوچک، ریسک سرمایه‌گذاری کمتر و سرعت رشد کندتری دارند.

از آنجا ‌که بازار ارزهای دیجیتال جدید است، این دسته‌بندی به‌طور دقیق شکل نگرفته است؛ با این ‌حال دانستن ارزش بازار، برای ارزیابی دامنه یا پتانسیل یک توکن خاص مفید است. درمجموع این معیار در بازار ارزهای دیجیتال به اندازه بازار سهام در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران نقش مهمی ندارد.

آیا مارکت کپ بهترین راه اندازه‌گیری میزان معروفیت یک ارز است؟

حتی اگر هنوز هم ارزش بازار یک پروژه رمزنگاری‌شده به‌عنوان مهم‌ترین indicator of relevancy در نظر گرفته می‌شود، اغلب مفهوم آن در معرض انتقاد قرار دارد؛ چراکه شاخص ارزش بازار کم‌وبیش می‌تواند محبوبیت یک ارز دیجیتال را در طولانی‌مدت نشان دهد. ارزهای دیجیتال براساس ارزش بازار خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ارزهای دیجیتالی با Market Cap بالا /Large-cap

به‌طورکلی، ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌ کوین و اتریوم که ارزش بازار آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد دلار است، به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن و مطمئن در نظر گرفته می‌شوند. معمولاً سرمایه‌گذاری در این ارزها یک استراتژی محافظه‌کارانه است؛ چراکه قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتر، سابقه رشد ثابت و نقدینگی بالا دارد، اما همچنان میزان نوسانات آن از دارایی‌های سنتی مانند سهام بالاتر است.

  1. ارزهای دیجیتالی با Market Cap متوسط / Mid-cap

ارزهای موجود در این گروه دارای ارزش بازار بین ۱ تا ۱۰ میلیارد هستند و نسبت به گروه قلبی نوسان و ریسک بیشتری دارند؛ با این ‌حال پتانسیل رشد آن‌ها نیز از ارزهایی با ارزش بازار بالا بیشتر است.

  1. ارزهای دیجیتالی با Market Cap کوچکی / Small-cap

ارزش بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه کوچک کمتر از ۱ میلیارد دلار است. وضعیت ارزهای این گروه بسیار بی‌ثبات بوده و براساس احساسات بازار بیشتر در معرض نوسانات چشمگیر قرار می‌گیرند؛ درنتیجه این گروه از ارزها یک سرمایه‌گذاری بسیار پرخطر محسوب می‌شوند؛ با این‌ حال در مواقعی در کوتاه‌مدت با رشد بالقوه زیادی نیز مواجه می‌شوند. به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که احتمال سقوط و نابودی ارزهای این گروه هر لحظه وجود دارد.

مثل همیشه توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارزی تحقیقات کاملی انجام دهید و همه عوامل مهم را در نظر بگیرید؛ برای مثال شاخص ارزش بازار اطلاعات زیادی درباره حجم واقعی معاملات چند ساعت گذشته ارز به معامله‌گران نمی‌دهد؛ درنتیجه لازم است قبل از سرمایه‌گذاری، از طریق سایت Coinmarketcap درباره ارز مدنظر اطلاعاتی مانند حجم معاملات ۲۴ ساعته و سایر موارد مهم را جمع‌آوری کنید.

چگونه از استراتژی Market Cap وزنی استفاده کنیم؟

براساس نظر Jeremy Schneider کارشناس امور مالی شخصی Personal Finance Club، حتی اگر سرمایه‌گذاران در ارزهایی مانند بیت ‌کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنند، شاخص Market Cap وزنی همچنان می‌تواند عنصر کمک‌کننده‌ای برای آن‌ها باشد.

استراتژی ارزش بازار وزنی، به این معناست که شما براساس ارزش بازار، سرمایه‌گذاری متناسبی را برای هر دارایی انجام می‌دهید. اگر کل ارزش بازار (total market cap) بیت کوین و اتریوم را در نظر گرفته و سپس درصدهایی را که هریک از این دو ارز به‌صورت مجزا در کل ارزش بازار به خود اختصاص می‌دهند، تقسیم کنید، درنهایت حدود ۷۱ درصد بیت ‌کوین و ۲۹ درصد اتریوم خواهید داشت.

این رویکرد می‌تواند در تعیین میزان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به شما کمک کند. در این مورد اگر قصد سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلار در دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم داشته باشید، باید حدود ۷۱ دلار در بیت کوین و ۲۹ دلار در اتریوم سرمایه‌گذاری کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی