خبر

فولاد از تورم ۱۴۰۲ جا ماند

فولاد از تورم ۱۴۰۲ جا ماند

به گزارش بازار، ۱۴۵ هزار تن شمش فولاد ۳SP و ۵SP با میانگین قیمت ۱۸ هزار و ۶۷۰ تومان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف هفته ابتدایی فروردین ماه امسال معامله شده بود؛ این در حالی بود که در آخرین رینگ شمش فولاد ظرف سال ۱۴۰۲ برابر ۲۱ اسفند ماه برابر ۱۲۰ هزار تن شمش فولاد با میانگی نرخ ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم محصول به فروش رفت. به این ترتیب باید گفت که نرخ فروش شمش فولاد ظرف سال ۱۴۰۲ رشدی ۱۱.۵ درصدی داشت. البته ظرف برخی برهه‌های زمانی ظرف سال جاری شمش فولاد با نرخ‌های بالاتر و حتی در کف کانال قیمتی ۲۲ هزار تومان نیز ظرف سال جاری معامله شد، اما نتوانست در سطوح بالای قیمتی تثبیت شود.

بررسی رینگ معاملاتی شمش فولاد ظرف سال ۱۴۰۲ بیانگر رونق نسبی معاملات این بازار بود؛ البته این رونق ظرف برهه‌های زمانی مختلف متفاوت بود؛ به شکل معمول در پی ایجاد جریان افزایشی در نوسان نرخ ارز در بازار آزاد، رینگ شمش و محصولات فولادی با افزایش استقبال از سوی خریداران مواجه می‌شود و در برهه‌های زمانی ثبات در نرخ ارز و فروکش انتظارات تورمی این بازار با کاهش حجم معاملات و حتی رکود مواجه می‌شد. به این ترتیب باید گفت، نوسان نرخ ارز و انتظارات تورمی ۲ بازی‌ساز اصلی رینگ فولاد در این سال بود.

از ابتدای سال تا پایان سال ۱۴۰۲ برابر ۱۱.۵ درصد بر نرخ شمش فولاد اضافه شد و بنابراین فولاد در این سال گران شد؛ اما این میزان رشد نرخ به مراتب کمتر از تورم سالانه بود. رکود در بخش مصرف و دشوار شدن شرایط صادرات در این سال باعث شد تا فولاد از جریان تورمی جا بماند. اگرچه عدم رشد قیمت‌ها داده مثبتی به نظر می‌رسد، اما از آنجاییکه این داده نتیجه رکود بود، نمی‌توان آن را مثبت تلقی کرد و درواقع این عدم رشد قیمت متناسب با تورم زنگ خطر جدی رکود و تعطیلی را به صدا درآورده است.
رشد ۱۷.۵ درصدی فروش فولاد

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲ حکایت از آن دارد که در این بازه زمانی یک ساله بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۴۶ هزار تن انواع شمش و محصولات فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است. این رقم شامل انواع شمش فولاد اعم از آلیاژی و غیرآلیاژی به شکل بلوم و تختال و همچنین انواع محصولات فولادی شامل مقاطع تخت و طویل فولادی می‌شود. حجم فروش این گروه‌های کالایی از بستر بورس کالا نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۷.۵ درصدی داشته است. افزایش تولید و افزایش قوانین الزام‌آور برای عرضه تمامی محصولات تولیدی در رینگ فیزیکی عوامل اصلی رشد حجم معاملات بخش فولاد ر رینگ فیزیکی ظرف سال ۱۴۰۲ بود.

همچنین ظرف سال ۱۴۰۲، ارزش کل معاملات بخش فولاد از ۴۹۵۹ هزار میلیارد ریال عبور کرد که این رقم نسبت به ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ جهشی ۵۶ درصدی داشت. در شرایطی که حجم فروش در سال ۱۴۰۲ افزایشی ۱۷.۵ درصدی داشت، ارزش معاملات رشدی ۵۶ درصدی داشت. بنابراین رینگ فولاد و محصولات فولادی ظرف سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد نرخ فروش هر محصول نیز همراه بود. البته در شرایط تورمی کشور، این رشد قیمتی کاملا قابل پیش‌بینی و مطابق انتظار فعالان این بازار بود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی