خبر

سهام فزر، بهترین معدنی ها

سهام فزر، بهترین معدنی ها

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت معدنی ایران یکی از بزرگ ترین و متنوع‌ ترین صنایع اقتصادی کشور میباشد. صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند. همچنین، این صنایع اشتغال زیادی ایجاد میکنند و از آنجا که در مناطق مختلف کشور واقع شده‌ اند، توسعه مناطق روستایی و عقب ‌مانده نیز را ترویج میدهند. در ادامه به بررسی کامل وضعیت شرکت فزر خواهیم پرداخت.

معرفی شرکت
شرکت پویا زرکان آق دره دارای سه شرکت فرعی به نام‌ های فرآوری پویا زرکان آق دره، استحصال مواد معدنی تخت سلیمان و پویا زرساز است که زنجیره کامل تولید شمش طلا از معدن طلای آق دره را در گروه خود دارد و فعالیت اصلی شرکت به حساب می آید. کانسنگ طلا، نقره و جیوه از محصولات فرز هستند که شرکت پویا زرکان آق دره تامین ‌کننده کانسنگ طلا است. این شرکت محصولات تولیدی خود را به شرکت فرآوری زرکان آق دره فروخته و در این شرکت کنسانتره تولید میشود و سپس در ادامه کنسانتره تولیدی در شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان به شمش طلا، شمش نقره و جیوه تبدیل میشود. ارزش بازار سهام فزر در بورس، مبلغ ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۴۷ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.
با توجه به وضعیت تولید ایران در صنعت طلا، شرکت پویا زرکان آق دره با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۷۱۵ هزار تن کانسنگ طلا، شرکت فرآوری پویا زرکان آق دره با ظرفیت اسمی تولید ۱۲ تن کنسانتره طلا، ۱۲ تن کنسانتره نقره، ۲۵ تن کنسانتره جیوه و ۶۰۰ تن سیانید سدیم و درنهایت شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان با ظرفیت اسمی تولید ۷۰۰ کیلوگرم طلا، ۶۸۴ کیلوگرم نقره و ۳ تن جیوه گروه زنجیره کامل از معدن تا شمش طلا را در اختیار دارد. شرکت کاوندگان قشم میان دوازده حقوقی بزرگ، با مالکیت ۱۲ درصد و به ارزش ۱ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان بزرگ ترین سهامدار شرکت پویان زرکان آق دره میباشد.

گزارش و تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۰۶ میلیارد تومان و هزینه های اداری به مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان میباشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱ هزار و ۹ میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته بود. دلیل کاهش سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ را میتوان نتیجه افزایش چشمگیر بهای تمام شده کالای فروش رفته یا همان سی او جی اس دانست که به معنای افزایش هزینه های مواد مستقیم و غیرمستقیم تولید میباشد.
هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۱۴ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با افزایش ۱۴۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت پویا زرکان آق دره تا پایان سال، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.
شرکت طرح های توسعه ای بسیار خوبی دارد که اگر بتواند تا اسفند ماه سال ۱۴۰۴ با موفقیت به انجام برساند سود سازی چشمگیری به صورت سالانه خواهد داشت. طرح توسعه هیپ لیچینگ طلا با سود خالص ۸۲۵ میلیارد تومان و پروژه کارخانه فرآوری روی با سود خالص ۲۷۵ میلیارد تومان برآورد میشود!

قیمت سهام فزر در صورت عبور از محدوده ۴۵۶۰ تومان میتواند رشد خوبی داشته باشد؛ در غیر اینصورت کف ۳۸۲۰ و در نهایت ۳۰۰۰ تومان در دسترس خواهد بود که میتوان سکوی پرتاب قیمت در نظر گرفت. سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده و طرح های توسعه سود سازی را تا پایان سال ۱۴۰۴ در نظر دارد. طرح توسعه هیپ لیچینگ طلا با سود خالص ۸۲۵ میلیارد تومان و پروژه کارخانه فرآوری روی با سود خالص ۲۷۵ میلیارد تومان برآورد میشود!

چشم انداز ها
با توجه به گزارشات هیئت مدیره، صورت های مالی و موقعیت شرکت آینده سود آوری را برای سهم فزر متصور هستیم. با اجرا شدن طرح های عظیمی که شرکت در نظر دارد سود سازی سال های آینده را میتواند با رشد قابل توجهی همراه کند که برای سهامداران نیز خبر خوبی است. افزایش نرخ دلار و طلای جهانی بشدت بر روی نرخ فروش و سود آوری شرکت تاثیر دارد؛ پس نگرانی از بابت رقابت با تورم نخواهیم داشت. بر اساس شاخص اچ سی آر او آی، بازدهی کاری نیروی انسانی شرکت مثبت بوده و بر اساس دیدگاه ای پی اس الگوریتمیک، سود آوری بلند مدت شرکت رو به رشد و قابل قبول است.

تحلیل تکنیکال
بازدهی یک ساله سهام فزر ۱۰۰ درصد بوده است که در حال حاضر با برخورد به مقاومت ۴۵۶۰ تومان با افت قیمتی مواجه شد. در صورت عبور از این محدوده مقاومتی، می توان آغاز موج های صعودی بعدی را برای سهم متصور بود؛ در غیر اینصورت اولین حمایت در دسترس ۳۸۲۰ تومان میباشد. کف قیمتی ۳ هزار تومان بهترین ناحیه انباشت برای سرمایه گذاران است.

حرف آخر
صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند که علاوه بر اشتغال زایی و توسعه مناطق روستایی، صنایع معدنی ایران را توسعه داده و وابستگی به درآمد های نفتی کشور را کاهش میدهد. در صورت آمادگی قیمت دلار، طلا و شاخص بورس میتوان سهم فزر را بیشتر مورد بررسی قرار داد. در این مقاله سعی بر آن بود که عملکرد بنیادی و تکنیکالی سهام فزر را به صورت کامل بررسی و نتایج حاصله را گزارش کنیم تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل اقدام کنند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی