خبر

ذخیره قطعی زغال سنگ ایران جوابگوی ۵۰۰ سال آینده کشور

ذخیره قطعی زغال سنگ ایران جوابگوی ۵۰۰ سال آینده کشور

به گزارش بازار، سعید صمدی با اعلام این خبر افزود: ذخایر زمین شناسی زغال سنگ ایران حدود ۱۴ میلیارد تن و ذخیره قطعی اکتشاف شده نیز حدود ۱ و نیم میلیارد تن است که البته، چون تولید داخلی زغال سنگ خیلی پایین بود، کمتر نیاز به اکتشافات آن احساس شده است.

وی گفت: هم اکنون تولید زغال سنگ خام در سال حدود ۴ و نیم میلیون تن است و زغال سنگ فراوی شده که اصطلاحا کنسانتره گفته می‌شود نیز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: هم اکنون مصرف زغال سنگ کنسانتره در کشور سالانه حدود ۳ و نیم میلیون تن است که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از منابع داخلی تامین می‌شود و مابقی از طریق واردات است.

وی گفت: به لحاظ شکل و تکنیک ساخت کک متالوژی عمدتا چند نوع زغال را ترکیب می‌کنند که به یک زغال مطلوب می‌رسند که اصطلاحا پریمیوم گفته می‌شود، می‌رسند. این نوع زغال از لحاظ ساختار زمین شناسی در کشور ما تشکیل نشده است.

صمدی افزود: این نوع زغال سنگ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زغال سنگ مورد نیاز کشور است که طبیعتا باید از طریق واردات تامین شود. مابقی ۸۵ درصد دیگر می‌تواند از طریق تولید داخل تامین شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در دهه چهل که معادن زغال سنگ را تجهیز کردند، آن موقع پیش بینی کردند که سالیانه یک مقدار از زغال سنگ ایران را صادر و از محل و منابع آن (۱۰ درصد) زغال سنگ پریمیوم مورد نیاز را وارد کنند، اما اکنون عملا بیش از ۵۰ درصد زغال سنگ مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود این در شرایطی است که یک و نیم میلیاردتن زغال سنگ کنسانتره شده داریم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی