عمومی

تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

تولید محتوا امروزه یکی از مهارت‌های پولساز در ایران و تمام دنیاست. اما اگر به سال ۱۹۹۶ برگردیم و جمله معروف بیل گیتس:

 

Content is King Bill Gates - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

 

شاید بیل گیتس تصورش را هم نمی‌کرد با گفتن جمله “محتوا پادشاه است“، چنین انقلابی در دنیای تولید محتوا اتفاق بیافتد. آن هم وقتی که افراد خیلی کمی به عنوان تولید کننده محتوا وجود داشتند و بیشتر مردم، مصرف کننده محتوا بودند.

سفارش تولید محتوا برای اینستاگرام و سایت، روز به روز بیشتر می‌شود.

اما تولید کننده حرفه ای محتوا به اندازه تقاضای موجود در بازار نیست.

پس این یک فرصت طلایی برای یادگرفتن و حرفه‌ای شدن در زمینه تولید محتواست.

در این مقاله تلاش کردیم هر چیزی که برای تولید محتوا در اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، وب سایت و … لازم است بدانید را یاد بگیرید.

خُب بدون اتلاف وقت، بریم سراغ تولید محتوا.

 

تولید محتوا دقیقا چیست؟

محتوا دقیقا چیزی ست که همه ما هر روز با آن سر و کار داریم. از همین مقاله که شما در حال خواندن آن هستید تا پست‌های اینستاگرام. پست‌هایی که هم ممکن است شما را بخنداند و هم به فکر فرو برد. کتاب‌های الکترونیک، پادکست‌های صوتی و ویدیوهای آپارات و یوتیوب.

در واقع هر چیزی که ما می‌خوانیم، می بینیم و می‌شنویم، محتوایی است که توسط فرد یا افرادی تولید شده است.

 

تولید محتوا به زبان ساده

contentcreation icon - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

 تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک و فهم و قابل انتشار. 

ساده تر بگم نوشتن، طراحی کردن، ضبط کردن و ساختن هرچیزی که انسان‌ها می‌توانند درکش کنند. این محتوا باید در بستر های مختلف قابلیت انتشار داشته باشد.

و معمولا تولید محتوا برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد (مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و … به‌کار می‌رود.

 

تولید محتوا، یک مهارت پولساز

سوال: اگر تولید محتوا به همین راحتی است پس چرا شرکت‌ها دنبال کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای و کاربلد هستند؟

الان که هرکسی حداقل یک پیج شخصی دارد یعنی تولید محتوا می‌کند؟

جواب این سوال ریشه در بازاریابی محتوا (Content Marketing) دارد.

 

در مقاله قبل ۱۸ مهارت پولساز ۱۴۰۰ در ایران را معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید.

 

ناصر کبابی یا نصرت گوکچه

نقطه تمایز اصلی بین ناصر که عکس‌های معمولی در حال سیخ کردن کباب توی پیج اینستاگرامش منتشر می‌کند با سرآشپز معروف نصرت گوکچه در هدف و چگونگی تولید محتوا است.

salt bae - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

نصرت گوکچه اسم واقعی یک آشپز سرشناس ترک است که این روزها با نام «سالت بی» (Salt Bae) شناخته شده و ویدیویی از او در رسانه های اجتماعی دست به دست می گردد. در این ویدیو او تکه ای گوشت را با مهارت و ظرافت تمامی تکه تکه کرده و با سبکی خاص روی آن نمک می پاشد.

کل دنیا او را از طریق ویدیویی که از او در رسانه های اجتماعی در حال چرخیدن است به خوبی می شناسند. او توانست به کمک تولید محتوای مبتنی بر بازاریابی مشهورترین آشپز شود و چندین شعبه در ترکیه و دبی افتتاح کند.

 

 

 

با هم قسمت‌هایی از یکی از ویدیوهای او را ببینیم.

 

 

 

تولید محتوا و بازاریابی محتوا

تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است.

چرخه‌ بازاریابی محتوا به ترتیب شامل مراحل زیر است:blog - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

  1. هدف‌گذاری
  2. تدوین استراتژی
  3. تولید محتوا
  4. توزیع
  5. ترویج
  6. تحلیل
  7. اصلاح و به‌روزرسانی

خلق محتوا بدون بقیه مراحل فایده زیادی ندارد. درست شبیه دویدن روی تردمیل که به جایی نمی‌رسید اما انرژی مصرف می‌کنید.

به این ترتیب نصرت می‌شود سرآشپز معروف دنیا با ده‌ها میلیون فالوور در اینستاگرام اما عکس‌های ناصر را فقط باجناقش لایک می‌کند.

 

تاریخچه تولید محتوا

گفته می‌شود همه چیز از شرکت John Deere در سال ۱۸۹۵ شروع شد.

۱- مجله‌ها

journals - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

شرکت جان دیر (John Deere) فعلی بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان است. این شرکت در سال ۱۸۳۷ توسط آهنگر و مخترعی به همین نام بنیانگذاری شد. وقتی کسب‌وکار جان دیر رونق گرفت مثل بقیه شروع به تبلیغات کرد.

مجله The Furrow به کشاورزها کمک می‌کند تا با یادگیری نکات و اصول کشاورزی محصول بیشتر و بهتری برداشت کنند و در کنار آن با محصولات جان دیر یا طرز استفاده از هرکدام آشنا می‌شوند.

تمام تمرکز تولید محتوای مجله روی کشاورزان بود نه محصولات شرکت جان دیر.

 

۲- رادیو و تلویزیون

از حدود دهه ۱۹۲۰ میلادی یعنی زمانی که در هر خانه یک رادیو بود، تولید و بازاریابی محتوا وارد عصر جدیدی شد.

ابتدا صدا و بعد از آن تصویر به کمک تلویزیون به خانه‌ها رسید.Old Styled Tv - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

با این که در این دوره هم نمونه‌هایی از تولید محتوا با اهداف کسب درآمد و بازاریابی دیده می‌شود اما تبلیغات خیلی پررنگ‌تر بود.

تا این که سر و کله اینترنت پیدا شد.

 

۳- عصر اینترنت

در روزهای اول اینترنت فقط برای انجام کارهای ساده استفاده می‌شد اما به سرعت تبدیل به اقیانوسی از اطلاعات شد.

صدها وبلاگ شروع به انتشار مقالات، اخبار و تصاویر کردند.

پیدا کردن اطلاعات موردنیاز در این اقیانوس سخت شد پس موتورهای جستجو مثل گوگل وارد شدند و کار را راحت کردند.

 

 

۴- عصر ظهور شبکه‌های اجتماعیsocial media - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

کسب‌وکارها به کمک شبکه‌های اجتماعی ارتباطات خود را با مشتری قوی‌تر کردند. و امروز در دورانی هستیم که کمتر کسب‌وکاری پیدا می‌شود وبسایت یا حداقل صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نداشته باشد.

 

 

شغل‌های تولید محتوا

شغل تولید محتوا با رشد کسب و کار اینترنتی در سال‌های اخیر خیلی متقاضی پیدا کرده است.

خیلی از افراد آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب می‌کنند و برای بعضی هم شغل دوم است.

موضوعات و کارهای محتوا زیاد است و هرکس با هر علاقه‌ای می‌تواند در یکی از حوزه‌های آن کسب درآمد کند.

خیلی هم سخت نیست؛ می‌توانید با کار در منزل بصوزت فریلنسر دورکار باشید. یا یک کارمند حضوری در شرکت‌های بزرگ.

فقط باید مهارت‌های اولیه را که در ادامه توضیح می‌دهیم را یاد بگیرید.

۱- شغل تولید محتوا در اینستاگرام

۲- شغل تولید محتوای سایت

کارشناس تولید محتوا می‌تواند برای وبسایت‌ها مقاله بنویسد، برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام پست بسازد و منتشر کند یا ویدیو کلیپ، پادکست، ایبوک و … تولید کند.

 

خب بیایید شروع کنیم.

 

 گام اول 

دلیل نوشتن را مشخص کنیدblog contents - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

با دانستن دلیل نوشتن محتوای خوبی برای سایت می‌نویسید.

به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • به‌عنوان یک برند چرا تولید محتوا می‌کنید؟
  • آیا محتوای وب‌سایت محصولی را می‌فروشد؟
  • آیا می‌خواهید مشتری جدید جذب کنید؟
  • آیا ایجاد ترافیک برای حمایت از تبلیغات است؟

 

مقاله مرتبط: ۱۰ ایده برای جلب رضایت مشتری

 

پاسخ‌های خود را یادداشت کنید.

 

برخی از پاسخ‌های مرسوم عبارت‌اند از:

  • برای فعال نگه‌داشتن وبلاگ
  • گوگل تولید محتوای منظم را دوست دارد
  • مدیر ما می‌خواهد هر هفته دو پست وبلاگ منتشر شود.

 

اگر پاسخ شما یکی از موارد بالا است باید بگویم که هیچ هدف واقعی وجود ندارد؛ و باعث می‌شود وقت و سرمایه شما هدر رود.

همه محتواهایی که تولید می‌کنید باید هدف داشته باشند.

محتوای شما باید در جهت رسیدن به یک یا چند هدف گسترده بازاریابی باشد.

 

اهداف تولید محتوا

۱- به دست آوردن لینک

۲- رتبه‌بندی در SERP ها

۳- آموزش مخاطب

۴- ایجاد تعامل اجتماعی

 

هرکدام از اهداف بالا را به‌طور خاص بررسی می‌کنیم. 

 

۱- به دست آوردن لینک

لینک‌ها یکی از اصلی‌ترین موارد در رتبه‌بندی گوگل است.

یک کسب‌وکار اینترنتی باید محتوا را باهدف به دست آوردن لینک تولید کند.

محتوایی که لینک به دست می‌آورد بسیار عالی است. این کار سخت است اما با ایده پردازی و تعیین اهداف امکان‌پذیر است.

 

انواع محتوا باهدف گرفتن لینک

  • اینفوگرافیک
  • ابزارهای تعاملی
  • نظرسنجی‌ها
  • پست‌های مهمان
  • نظر متخصص
  • رتبه‌بندی در SERP ها

 

اگر ترافیک ارگانیک می‌خواهید باید در رتبه بالای هر جستجو برای مقالات باشید.

وقتی هدف از تولید محتوا رتبه‌بندی باشد باید بهترین محتوا را در مورد موضوع انتخابی بنویسید.

برای این کار نیاز است تحقیق کلمات کلیدی را به‌طور کامل انجام دهید.

مطالب رقبا را ببینید و سعی کنید بهتر از آن‌ها بنویسید.

مطالبی را که اخیراً در گوگل جستجو شده دسته‌بندی کرده و در لیست خود داشته باشید.

قبل از نوشتن تمامی این موارد را تحلیل کنید.

 

کلمات کلیدی فرصت را شناسایی کنید.

این کلمات کلیدی، کلماتی هستند که شما در رتبه ۸ تا ۲۰ گوگل در آن کلمه خاص هستید. باکمی تلاش می‌توانید به رتبه بالاتری برسید. ابزار Google Search Console برای این منظور مناسب است.

با جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز اعم از کلمات کلیدی، مطالب رقبا، مطالبی که اخیراً جستجو شده‌اند و به‌علاوه اطلاعات و تجربه شخصی خود شروع به نوشتن کنید.

البته نکات خیلی زیادی برای یک نوشته خوب ضروری است. در ادامه به بررسی و آموزش تمامی موارد می‌پردازیم.

 

۲- آموزش مخاطبonline course - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

محتوای آموزشی و محتوایی که برای موتور جستجو تولید می‌شود نقاط مشترک زیادی دارند. در محتوای آموزشی مواردی وجود دارد که برای رتبه‌بندی نیست اما استراتژی خاصی در بازاریابی دارد. مثل کتاب یا مقاله

در تولید محتوای آموزشی سؤالات و خواسته‌های مخاطب را تحلیل کنید. تحلیل رقبا و مطالب آموزشی موجود در وب فارسی را بررسی کنید. هنوز هم مطالب آموزشی زیادی وجود دارند که در وب فارسی وجود ندارد.

در تولید محتوای آموزشی مطالب را به فارسی و انگلیسی جستجو کنید.

کمبودهای محتوایی را شناسایی کنید. اگر مطالبی در اینترنت وجود نداشت از کتاب آموزشی و دوره‌های آموزشی استفاده کنید.

وقتی مطالب آموزشی  را در مورد محصولات و خدمات آماده می‌کنید. در اصل به پرسش‌های مشتری پاسخ داده‌اید؛ و این یعنی رتبه‌بندی در نتایج بهتر گوگل و موتور جستجوهای دیگر مثل یاهو و بینگ.

وقتی مشتری به سایت هدایت شد، محتوای دیگری وجود دارد و به سمت خرید محصولات و خدمات هدایت می‌شود.

 

۳- ایجاد تعامل اجتماعیaffiliate - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار گسترده‌ای در بازاریابی دارند. بسیاری از برندها از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل بیشتر با مردم استفاده می‌کنند.

برای موفقیت واقعی در تولید محتوا باید محتوا را برای تعامل بیشتر مخاطب تولید کنید.

امروزه الگوریتم‌های گوگل به رفتار کاربر در شبکه‌های اجتماعی و در سایت بسیار توجه می‌کنند.

بااینکه در شبکه‌های اجتماعی فیلم، عکس، آزمون‌ها و مطالب سرگرم‌کننده و تعاملی عملکرد خوبی دارد، اما مقاله یا متنی که به‌صورت خلاصه و با انتخاب شبکه اجتماعی مناسب باشد می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

 

مثلاً شبکه اجتماعی لینکدین در مورد کسب‌وکار است. با اشاره به محتوای مقالات، لینک سازی به مقاله، نوشتن چکیده مقاله یا حتی با نوشتن بخشی از مقاله در قسمت مقالات می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

در شبکه‌های اجتماعی بهتر است متن را با محتوایی که عملکرد بهتری در شبکه‌های اجتماعی دارد ترکیب کنید.

 

هدف اصلی تولید محتوا

وقتی هدف اصلی تولید محتوا را بدانید بهتر می‌توانید بنویسید.

بهتر است یک هدف مشخص برای تولید محتوای خود در نظر بگیرید. روی هدف اصلی خود تمرکز کنید. به‌این‌ترتیب محتوای تمیزتری خواهید داشت.

 

 

 گام دوم 

درباره مخاطب‌تان تحقیق کنیدelearning 1 - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

قبل از تولید محتوا بدانید برای چه کسی می‌نویسید. شما برای افرادی می‌نویسید که انسان هستند.

 

موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سطح تخصص آن‌ها. صحبت کردن با یک متخصص و یک مبتدی کاملاً متفاوت است. در نوشته‌های خود با چه فردی صحبت می‌کنید؟
  • چیزی که واقعاً می‌خواهند در مورد آن بدانند. این گزینه بسیار مهم است؛ زیرا اگر به پرسش‌های مخاطب پاسخ دهید شانس برنده شدن شما بالا است و مخاطب به مشتری تبدیل می‌شود.
  • چگونه به محتوای شما رسیده‌اند. درک اینکه کاربران از کجا آمده‌اند و چه چیزی را جستجو کرده‌اند تا به صفحه شما رسیده‌اند؟ پاسخ به این سؤالات تعیین می‌کند که محتوای شما در چه موقعیتی است.
  • علاقه‌مندی‌ها. اینکه به‌جز صفحات فرود و موضوعات آن مخاطب به چه چیزی علاقه‌مند است، به شما کمک می‌کند بدانید چه مطالبی را باید به سایت خود اضافه کنید تا آن‌ها را بیشتر درگیر سایت کنید.

 

چگونه در مورد مخاطب تحقیق کنیم؟

روش‌های مختلفی برای شناخت مخاطب وجود دارد.

  1. ابزارهای تحقیق مخاطب مثل ابزار الکسا
  2. پرسش مستقیم
  3. مشاهده کارهایی که در سایت شما انجام می‌دهند
  4. جستجوی ویژگی‌های مشترک در بین بهترین مشتریان شما
  5. تحلیل رقبا

 

 

 گام سوم 

بررسی وب‌سایت رقباstock market - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

قبل از اینکه موضوع جدیدی را برای نوشتن انتخاب کنید ابتدا در مورد آن تحقیق کنید.

آیا رقبا این موضوع را در سایت خود دارند؟

رفتار مخاطبان در مورد موضوع مشخص‌شده چگونه است؟

محتوای رقبا در چه سطحی است؟ سعی کنید محتوایی بهتر از آن‌ها بنویسید.

ترافیک، بک لینک‌ها و کلمات کلیدی رقبا را بسنجید. این مرحله به شما کمک می‌کند تا نوشته‌های خود را قبل از نوشتن ارزیابی کنید.

 

 

تحلیل رقبا را چگونه انجام دهیم؟

در ادامه وب‌سایت‌هایی معرفی کردم که به کمک این وب سایت‌ها خیلی راحت بتوانید رقبا و همکاران خود را تحلیل کنید.

۲)     Wappalyzer

۳)     BuiltWith

۴)     WooRank

۵)     Google AdWords Keyword Planner

۶)     SEMrush

۷)     SpyFu

۸)     Owletter

۹)     SimilarWeb

۱۰)  Followerwonk by Moz

۱۱)  Ahrefs

۱۲)  Majestic

۱۳)  Serpstat

۱۴)  Netpeak Checker

به کمک ابزارهای معرفی شده نگاه کلی به وب‌سایت رقبا بیاندازید.

تحلیل مقالات سایت رقیب به‌طور جداگانه انجام دهید.

 

 

 گام چهارم 

برنامه‌ریزی محتواassistance - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

برای تولید محتوای خود یک برنامه داشته باشید.

یک نمودار درختی از موضوع وبلاگ خود بنویسید؛ و به این فکر کنید که:

  • به چه موضوعاتی نیاز خواهید داشت و هدف هریک از موضوعات چیست
  • نحوه حرکت افراد به هر صفحه چگونه است

 

 

 گام پنجم 

برای هر صفحه یک محتوا بنویسیدblog - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

صفحات مختلف اهداف متفاوتی دارند: هدف هر صفحه را مشخص کنید.

هدف: دادن اطلاعات در مورد مهم‌ترین مفاهیم سایت و کمک به کاربر برای پیدا کردن مکان بعدی

اهداف:

  • هدایت کاربر به صفحه دیگر در سایت
  • هدایت کاربر برای ورود اطلاعات در یک فرم
  • هدایت کاربر به سمت خرید محصول سایت
  • نوشته‌های وبلاگ

اهداف:

  • آموزش
  • دادن اطلاعات در مورد برند
  • ایجاد ترافیک
  • بهترین کلمه کلیدی را برای صفحه پیدا کنید

 

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدیresearch and development - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

در مورد صفحات پربازدید و صفحات رقیب تحقیق کنید

 

کلمه کلیدی موردنظر خود را در گوگل وارد کنید. به‌این‌ترتیب می‌بینید که چه رقبایی دارید.

به نکات زیر توجه کنید:

  • طول محتوا
  • موضوعات نوشته‌شده در محتوا
  • طرز قالب‌بندی اطلاعات (استفاده از لیست، پاراگراف و…)
  •  

ابزار Content Exploration در الکسا برای این کار مفید است.

بعد از این مراحل مهم‌ترین چیز داشتن یک ایده خوب برای نوشتن است.

بعد از انتخاب ایده آماده نوشتن هستید.

 

 

مراحل اصلی تولید محتوا

 

  • یک طرح کلی بنویسید و منابع را جمع کنید

برای نوشتن یک محتوای خوب ابتدا جستجو کنید. ایده‌ها و منابع را جمع‌آوری کنید. در مورد موضوعی که می‌خواهید بنویسید به‌دقت منابع را نگاه کنید و عناوین را تعیین کنید. بعد از مشخص شدن طرح کلی در مورد هرکدام از عناوین تحقیق کنید. در این مرحله اولین پیش‌نویس را آماده کنید.

شروع به نوشتن کنید.

 

برای نوشتن محتوای خوب نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از اینکه شروع کنید هدف خود را تعیین کنید.

هنگام نوشتن اهداف خود را در ذهن داشته باشید. تمام محتوای خود را با این هدف ایجاد کنید.

 

  • از هرم وارونه استفاده کنید.

هرم وارونه به این معنی است که اطلاعات مهم را در ابتدای مقاله می‌نویسید. در انتهای مقاله مطالب کم‌اهمیت‌تر را عنوان می‌کنید. روش هرم وارونه متناسب با نحوه مطالعه افراد در وب است.

 

  • روی فایده‌های امکانات تمرکز کنید.

محصولات و خدمات و پیشنهاد‌ها یا پیام‌های تشویقی را برجسته کنید. به‌جای اینکه ویژگی‌های یک محصول را لیست کنید. فایده‌های محصول یا خدمات را به خواننده نشان دهید.

 

  • تحول را توضیح دهید.

به خواننده بگویید که خدمات و محصولات و پیشنهاد‌های شما چه تغییری در زندگی آن‌ها ایجاد می‌کند؛ و چطور زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

  • مختصر و واضح باشید.

مختصر و مفید بنویسید. از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید. از دادن اطلاعات پیچیده و غیرضروری خودداری کنید.

 

  • از لهجه خاص یا کلمات دست‌وپاشکسته و شعار استفاده نکنید.

استفاده از اصطلاحات خواننده را سردرگم می‌کند. با همان زبانی که مخاطب صحبت می‌کند، با همان زبان بنویسید.

 

  • از فهرست‌های گلوله‌ای شکل و قالب‌بندی استفاده کنید.

به خواننده کمک کنید تا مهم‌ترین نکات را پیدا کند. استفاده از لیست، پررنگ کردن نوشته‌ها، تغییر در نوع قلم فونت، کج کردن نوشته‌ها، بزرگ کردن نوشته‌ها باعث می‌شود نکات اصلی برجسته شود. این کار باعث می‌شود در تنظیمات سئو یواست نمره خوانایی بالاتری بگیرید.

 

  • مستقیم با خواننده صحبت کنید.

با زبان گفتاری با خواننده صحبت کنید. از کلمات شما، برای شما، خود و در صورت لزوم از کلمه ما، مال ما، برای ما استفاده کنید. این‌گونه صحبت کردن بسیار مؤثرتر است.

 

  • قوانین دستور زبان را تااندازه‌ای رعایت کنید که طبیعی باشد.

این کار را تااندازه‌ای انجام دهید که محتوا به هم نریزد.

 

  • از ویراستیار برای ویرایش مطالب استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود نمره خوانایی بالاتری داشته باشید. شما هرچقدر هم در سایت خود مطالب را ویرایش کنید نمی‌توانید به نمره خوانایی بالا در سئو یواست برسید، مگر اینکه با ویراستیار نوشته‌های خود را تصحیح کنید.

 

  • از افعال فعال به‌جای فعل استفاده کنید.

به‌طور مثال به‌جای نوشتن قهوه‌ای سفارش داده شد بنویسید مرد قهوه‌ای سفارش داد. افعال فعال جذابیت بیشتری دارند. یا مثلاً به‌جای اینکه بگویید: محصولات را می‌توان در وب‌سایت ما سفارش داد بگویید شما می‌توانید محصولات را در وب‌سایت ما سفارش دهید.

 

  • از مترادف کلمات کلیدی در متن استفاده کنید.

برای این منظور از سایت com برای کلمات انگلیسی کمک بگیرید.

 

  • در هر پاراگراف فقط یک موضوع را بنویسید.

طول پاراگراف را ۸۰ کلمه یا ۴-۵ خط‌نگه‌دارید. برای هر پاراگراف یک تیتر بگذارید.

 

  • جستجوی مطالب خود را آسان کنید.

تا مردم به‌سرعت بتوانند به مطالب موردنظر خود دسترسی داشته باشند.

 

  • هوشمندانه و خلاق ننویسید.

نوشته‌های خود را بسیار ساده بنویسید. اینکه از مردم بخواهید تا در مورد نوشته‌های شما فکر کنند، اشتباه است. مردم وقت کافی برای فکر کردن ندارند.

طوری بنویسید که انگار برای یک کودک ۱۲ ساله می‌نویسید. از کلمات آشنا استفاده کنید.

 

  • دعوت به اقدام فراموش نشود.

مقاله خود را با یک دعوت به اقدام یا Call to Action قوی تمام کنید.

در پایان هر صفحه به خواننده بگویید دقیقاً می‌خواهید چه‌کاری انجام دهند و چرا باید این کار را انجام دهند.

 

  • دلیل خود را بنویسید.

به مخاطب نشان دهید چرا باید به شما اعتماد کنند. این کار را با دادن آمار و اطلاعات و گفتن شبکه‌های اجتماعی انجام دهید.

در مورد محصولات اطلاعات دقیق‌تر و توصیفی بدهید. به‌صورت کلی صحبت نکنید. دلیل خوب بودن محصولات خود را توضیح دهید.

 

  • به اعتراض‌ها غلبه کنید.

خود را جای مخاطب بگذارید، یا از فردی بخواهید شرایط موجود را تحلیل کند و ببینید چه چیزی مانع از خرید محصولات و خدمات شما به آن‌ها می‌شود. برای اینکه مقاومت در برابر پیشنهاد شما کمتر شود بهتر است آزمایش رایگان، یا ضمانت پس گرفتن پول را در برنامه خود قرار دهید.

 

  • از کلمات تأثیرگذار برای اقدام به یک عمل استفاده کنید.

هنگامی‌که خواننده به انتهای صفحه رسید، به آن‌ها بگویید که دقیقاً چه‌کاری باید انجام دهند. از عباراتی مثل شروع کنید، اینجا را کلیک کنید، ثبت‌نام کنید، تماس بگیرید، پرکنید و غیره استفاده کنید.

 

  • عنوان خود را دوباره نگاه کنید

نوشتن عنوان برای صفحات فرود با نوشتن عنوان برای مقالات وبلاگ فرق دارد. عنوان برای پست‌های وبلاگ طوری نوشته می‌شود که خواننده به مطالب علاقه‌مند شود؛ اما در صفحات فرود برای ایجاد علاقه خوانندگان به یک محصول، خدمات، انگیزه یا پیشنهاد طراحی می‌شود.

 

عنوان اصلی باید:

  • روشن و واضح باشد.

از عنوان‌هایی استفاده کنید که به اصل موضوع محتوا اشاره داشته باشد؛ و به‌طور واضح توضیح دهد که صفحه در مورد چه چیزی است.

 

عنوان باید طوری باشد که مخاطب را به صفحه هدایت کند. تیترها نیز باکاری که می‌خواهید انجام دهید مرتبط باشد. مثلاً تیترها برای هدایت مخاطب به سمت خدمات یا محصولات و هر هدفی که دارید مرتبط باشد.

 

در عنوان نتیجه یا سودی که از اقدام مخاطب حاصل می‌شود را بیان کنید.

 

 

 گام ششم 

عناصر غیر کپی محتواno copyright - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

از عناصر منحصربه‌فرد و غیر کپی برای محتوای خود استفاده کنید.

این عناصر در لابه‌لای محتوا جای می‌گیرند؛ و توجه مخاطب را به اطلاعات مهم جلب می‌کند.

 

این عناصر عبارت‌اند از:

  • عکس
  • دکمه
  • پیام کوتاه (برای انجام دادن یا ندادن کاری)
  • آیکون‌ها
  • فضای سفید
  • GIF
  • نمودارها
  • فیلم
  • شکست خط‌ها
  • تغییر در رنگ پس‌زمینه و عکس

 

 

 گام هفتم 

ویرایش کنید

text editor - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایهبعد از نوشتن محتوا، برای مدتی آن را کنار بگذارید، حتی اگر شده برای چند ساعت.

وقتی نوشته تازه است ذهن شما شکاف‌های موجود در محتوا را برطرف می‌کند.

هنگامی‌که دوباره با دیدی تازه به محتوا برمی‌گردید،

 

روش‌هایی برای بهتر کردن آن پیدا می‌کنید. در این مرحله کارهای زیر را انجام دهید:

  • تصحیح غلط‌های املایی.
  • کلمه‌های انتخابی ضعیف را بهتر کنید.
  • بخش‌هایی که واضح نیست را دوباره بنویسید.
  • تیتر را تقویت کنید.
  • به سایر مطالب خود در سایت لینک دهید.

 

 

 گام هشتم 

صفحه را برای سئو بهینه‌سازی کنیدgoogle - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

  1. از کلمات کلیدی در کل محتوا استفاده کنید.
  2.  
  3. به نوشته خود برگردید مطمئن شوید که از کلمات کلیدی در کل صفحه استفاده‌شده است. محتوای خود را پر از کلمات کلیدی نکنید. ۱-۲ درصد ایدئال است.
  4. عنوان صفحه (عنوانی که در صفحه قابل‌دیدن است)
  5. حداقل یک زیر عنوان (h2، h3، h4) توجه داشته باشید زیر عنوان‌ها نباید در هم و برهم باشند. از آن‌ها به ترتیب شماره استفاده کنید. به قالب سایت خود نیز توجه داشته باشید زیرا برخی از قالب‌ها تگ‌های زیر عنوان را در کد نویسی خوددارند.
  6. برچسب عنوان (در کد نویسی صفحه مورداستفاده قرار می‌گیرد و ۵۰-۶۰ حرف است.)
  7. توضیحات meta (خلاصه صفحه ۱۵۰-۱۶۰ حرف در کد نویسی صفحه جاسازی می‌شود). توضیحات meta را خودتان بنویسید و از مطالب محتوا کپی نکنید.
  8. برچسب‌های alt عکس (متنی که عکس را توصیف می‌کند و درصورتی‌که تصویر load نشود نشان داده می‌شود)
  9. از صفحه‌های دیگر سایت به محتوای جدید لینک دهید.

لینک دادن باعث می‌شود تا محتوای شما توسط موتور جستجو و کاربران پیدا شود.

برای این منظور از anchor text مناسب استفاده کنید. هیچ‌وقت از متن: اینجا کلیک کنید استفاده نکنید. یکی از روش‌های لینک دادن ساختار درختی است.

ما در وبلاگ بهترین ایده در مقاله ساختار سایت این موضوع را توضیح داده‌ایم.

 

در ساختار درختی سایت به نکات زیر توجه کنید:

  1. مدل لینک سازی خود را به‌منظور تغییر برای ساختار درختی به هم نریزید. لینک‌هایی که در صفحه پاک می‌شوند تأثیر مثبتی در سایت ندارند.
  2. در لینک سازی‌های جدید می‌توانید این قوانین را تا جایی که امکان دارد انجام دهید.
  3. مقاله‌های خود را خیلی عمیق نکنید گوگل فقط تا عمق ۳ لینک سازی مقالات را می‌بیند. (صفحه اصلی عمق صفر است و هرچقدر در مقالات پیش می‌رویم یک عمق اضافه می‌شود)
  4. دسته‌بندی‌ها را بیشتر از ۱۰ تا انتخاب نکنید.
  5. از افزونه‌های لینک ساز استفاده نکنید.
  6. عناصر سئو پست را دوباره بررسی کنید.

 

چک لیست: ۳۶ نکته برای تولید محتوا بهینه سازی شده و رسیدن به نتایج صفحه اول گوگل

 

ابزارهای بهینه‌سازی SEO محتوا

هرچقدر صفحه خود را بهینه کنید باز این امکان وجود دارد که اشتباه کرده باشید. از ابزارهای سئو استفاده کنید.

ابزارهای رایگان سئو عبارت‌اند از:

۱)    SEOQuake

۲)    Google AdWords keyword planner

۳)    Google Optimize

۴)    Ahrefs Backlink Checker

 

 

 گام نهم 

برنامه‌ای به‌روزرسانی محتوا در آیندهcontent management - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

به‌روز نگه‌داشتن محتوا بسیار مهم است. برای چگونگی به‌روزرسانی محتوا برنامه‌ریزی کنید.

آزمون A/B برای محتوای صفحات فرود خود را در نظر بگیرید.

مخصوصاً برای صفحات فرود نسخه‌های مختلف را امتحان کنید. تا ببینید کدام صفحه درصد بیشتری از مخاطب را جذب می‌کند.

 

نسخه‌های مختلف صفحه خود را با تغییرات زیر ایجاد کنید:

  • تیترها
  • زیر تیترها
  • Calls to action
  • رنگ دکمه‌ها
  • عکس
  • چیدمان
  • امکانات

 

کلام آخر …

محتوا دقیقا چیزی ست که همه ما هر روز با آن سر و کار داریم. از همین مقاله که شما در حال خواندن آن هستید تا پست‌های اینستاگرام. پست‌ها که هم ممکن است شما را بخنداند و هم به فکر فرو برد. کتاب‌های الکترونیک، پادکست‌های صوتی و ویدیوهای آپارات و یوتیوب.

تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک و فهم و قابل انتشار. مثل نوشتن، طراحی کردن، ضبط کردن و ساختن هرچیزی که انسان‌ها می‌توانند درکش کنند. 

و از همه مهم‌تر در بستر دیجیتال یا غیردیجیتال قابل انتشار باشد.

و معمولا تولید محتوا برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و … به‌کار می‌رود.

 

تولید محتوا امروزه تبدیل شده به یکی از مهارت‌های پولساز. و می‌توانید به عنوان یک شغل پردرآمد به آن نگاه کنید. 

و به یک سوال مهم پاسخ دادیم. اگر تولید محتوا به همین راحتی است پس چرا شرکت‌ها دنبال متخصص تولید محتوای حرفه‌ای و کاربلد هستند؟

همه در تولید محتوا موفق نیستند چون نیاز به آموزش‌های تخصصی تر داره. تکنیک‌هایی برای نوشتن، تولید محتوا در اینستاگرام یا یوتیوب.

این مهارت را ما در دو جلسه پنجم و ششم دوره کسب و کار اینترنتی پولساز بطور کامل و مفیدی آموزش دادیم.

 

اگر تصمیم داری از مهارت‌های پولساز بدون سرمایه به درآمد عالی برسی یک پیشنهاد عالی برای شما داریم.

مهارت‌های خلق ایده تا مهارت‌های تولید محتوا و مهارت بازاریابی اینترنتی. مهارت طراحی سایت. مهارت پولساز سئو. و مهارت پولساز تبلیغ نویسی در اینترنت.

همه این مهارت‌ها را در دوره آنلاین کسب‌وکار اینترنتی پولساز یاد بگیرید.

فکر می‌کنید شما هم علاقه به تولید محتوا دارید؟ در کامنت همین مقاله سوالات و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - تولید محتوا : یک مهارت پولساز بدون سرمایه

میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا