عمومی

این تمرین ساده می تواند به شما کمک کند ذهن خود را شناسایی کنید بلوک ها

این تمرین ساده می تواند به شما کمک کند ذهن خود را شناسایی کنید
بلوک ها

اولین بلوک برای تسلط شخصی—و یکی از بزرگترین—مدل های ذهنی بی چون و چرا ما. اینها ایده های ثابت ما در مورد نحوه کارکرد جهان و اینکه چگونه کارها باید یا نباید انجام شوند، هستند. ما این مدل ها را آنقدر کامل می پذیریم که زندگی خود را بر اساس آنها می گذرانیم. همه مدل‌های ذهنی دارند، اما ما آنها را با نام‌های دیگری مانند «حقیقت» یا «واقعیت» یا «حقایق» صدا می‌زنیم. ما آنها را کاملاً باور داریم. ما برای موقعیت‌های مختلف مدل‌های ذهنی مختلفی داریم – برای کار، برای عشق، برای خانواده‌هایمان. ما ده ها مورد از آنها را داریم که استفاده می کنیم، و برخی از آنها ممکن است در واقع در تضاد مستقیم با دیگران باشند و ما حتی آن را ندانیم. بسیاری از استرس در زندگی ما از این عدم آگاهی ناشی می شود. اما این مانع ما نمی شود که باور کنیم هر آنچه مدل های ذهنی ما به ما می گویند درست است.

زندگی شما مجموعه ای از مدل های ذهنی است. شما از آنها برای همه چیز استفاده می کنید. شما یک مدل دارید که به شما می گوید عاشق چه کسی شوید، مدل دیگری که نحوه عملکرد شما در شغلتان، یک سوم که به شما امکان می دهد بدانید فرزندتان به خوبی رشد می کند، چهارمی که شما را به طلاق تشویق می کند، پنجم اینکه دوستان شما را انتخاب می کند و غیره شما ده‌ها مورد از این ساختارها را در طول سال‌ها ساخته‌اید و در مجموع، آنها بر زندگی شما حکومت می کنند.

اکنون بیشتر پیشنهاد می کنم که بسیاری از مدل های ذهنی قدیمی شما به خوبی به شما کمک نمی کنند. آنها، و به خصوص آنهایی که با یکدیگر در تضاد هستند، عامل اضطراب در زندگی شما هستند. اما همه مدل های ذهنی مفید نیستند. در واقع، اکنون قصد دارم چند مورد جدید را به شما ارائه کنم که کاملاً با هر چیزی که قبلاً با آن برخورد کرده اید متفاوت است.

مکث نکنید و خیلی انتقادی به مدل های ذهنی که به شما ارائه می شود نگاه نکنید. گرایش طبیعی شما وقتی با چیزی مواجه می‌شوید که با آنچه که «واقعیت» می‌دانید در تضاد است، عقب‌نشینی کرده و بپرسید: «آیا این درست است؟» وقتی این کار را انجام می‌دهید، زمان زیادی طول نمی‌کشد که به موقعیت‌های فرضی برسید که در آن مدل نمی‌تواند اعمال شود، و به جای تغییر ریسک، با رد کردن آن، آهی آسوده خاطر و بازگشت به مدل های قدیمی و آزموده شده خود احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. آنها منبع بدبختی شما هستند.

این کار را نکنید! اجازه دهید همین الان با اعتراف به این که مدل های جدیدی که به شما ارائه می کنم “درست” نیستند، کار را برای شما آسان تر کنم. اگر به اندازه کافی فشار بیاورید، اگر به اندازه کافی عمیق نفوذ کنید، همه این مدل ها مچاله می شوند. اما پس از آن، مواردی که در حال حاضر استفاده می‌کنید نیز همینطور خواهند بود—آنهایی که تحت بررسی دقیق قرار نگرفته‌اید.

هنگامی که با یک مدل جدید مواجه می شوید، بهتر است از خود سوال بپرسید: “آیا این مدل جدید برای من بهتر از مدلی که اکنون استفاده می کنم کار می کند؟” اگر پاسخ مثبت است یا حتی ممکن است، برای اندازه آن را امتحان کنید. شما می توانید آن را خیاطی کنید، آن را تغییر دهید، آن را تغییر دهید و آن را مال خود کنید. اگر بعد از مدتی امتحان یک مدل ذهنی جدید به این نتیجه رسیدید که برای شما خوب کار نمی کند، آن را رها کنید. دیگری پیدا کن شما فقط از آنچه برای شما کار می کند در زندگی خود استفاده می کنید.

ورزش: مدل های ذهنی من

قبل از انجام اولین تمرین، از شما می‌خواهم که خود را یک دانشمند بدانید. آزمایشگاه و موضوع مطالعه هر دو خودتان هستید. این تمرین را تا جایی که می توانید عینی انجام دهید. اگر واقعاً خودتان را به کار بگیرید، این اتفاق خواهد افتاد: برخی از ایده‌هایی که از تمرین بیرون می‌آیند، عجله‌ای در ذهن شما ایجاد می‌کنند. وقتی تشخیص می دهید که با چیز جدیدی روبرو شده اید، احساس هیجان می کنید.

اکنون زمان شروع است. دفترت را بیرون بیاور در بالای صفحه، چهار عنوان برای ستون ها بنویسید: خانواده، کار، عشق و خود. برای ۱۰ دقیقه آینده، قلم شما این است که صفحه را ترک نکنید، نباید چیزی را خط بکشید یا بازنویسی کنید یا چیزی زیبا را بالا ببرید. فقط از ستون اول شروع کنید و اولین چیزی را که در مورد خانواده خود فکر می کنید بنویسید – چیزی مانند “پدرم همیشه از دستاوردهای من انتقاد می کند.” ببینید به کجا می برید.

وقتی ۱۰ دقیقه تمام شد، مجله را کنار بگذارید. به خودتان اعتبار بدهید که چند مدل ذهنی مهم‌تر را در زندگی‌تان شناسایی کرده‌اید. شما متوجه خواهید شد که کدام یک کار نمی کنند و کدام یک باعث اندوه بی پایان شما می شوند. شما بسیاری را دور می اندازید و برخی را اصلاح می کنید. پس از اینکه آنها را امتحان کردید و متقاعد شدید که برای شما مناسب هستند، مدل های ذهنی جدیدی را اتخاذ خواهید کرد.

از طریق تمریناتی مانند این، تغییر در زندگی شما. من نه. نه حساب دیگران که این کار را انجام داده اند. هر دو مورد دوم ممکن است کمک کنند، اما به شرطی که آن را بپذیرید. پس وقتی وسوسه شدید که ورزش نکنید، در مقابل این تمایل مقاومت کنید! شما فقط چیزی را که وارد می کنید بیرون می آورید.

برگرفته از آیا برای موفقیت آماده هستید؟ استراتژی های غیر متعارف برای دستیابی به تسلط شخصی در تجارت و زندگی توسط Srikumar Rao. حق چاپ © ۲۰۰۶ Srikumar Rao. منتشر شده توسط Hyperion. تمامی حقوق محفوظ است. در هر جایی که کتاب فروخته می شود موجود است.

این مقاله در آگوست ۲۰۰۹ منتشر شده و به روز شده است. عکس از GaudiLab/Shutterstock

Podcast In the Details Leaderboard 728 x 90 - این تمرین ساده می تواند به شما کمک کند ذهن خود را شناسایی کنید
بلوک ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی