عمومی

چرخه کریپتو هیپ توضیح داده شد

چرخه کریپتو هیپ توضیح داده شد

وقتی اکثر مردم کلمات “تکنولوژی بلاک چین” را می شنوند، به ارزهای دیجیتال فکر می کنند. و بسته به سال، “کریپتو” یا مردم را بسیار هیجان زده می کند یا باعث می شود مغزشان خاموش شود و چشمانشان بچرخد.

این احتمالاً به این دلیل است که به نظر می‌رسد هر چرخه اخبار ۲۴ ساعته آخرین رسوایی ارزهای دیجیتال را به اشتراک می‌گذارد، یا اخباری از کاهش شدید ارزهای مختلف در حالی که ارزهای دیگر در حال افزایش هستند.

جیم کرامر، میزبان CNBC Mad Money و Investing Club، برای مثال، پیشنهاد کرده است تا ۵ درصد از سرمایه گذاری خود را در ارزهای دیجیتال قرار دهید زیرا “در رمزارز ثروت‌هایی ساخته شده است” به گفتن چیزهایی مانند، “یک میلیون سال دیگر به رمزارزها دست نخواهم زد. “

انصافاً خسته کننده و غیرممکن است که بدانید به چه اطلاعاتی باید اعتماد کرد یا به آن اعتماد کرد.

“چرخه هایپ چیست؟”

همه فناوری از چرخه های تبلیغاتی عبور می کند. ما دیده‌ایم که چگونه رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران و عموم مردم در مورد چیزهایی هیجان‌زده می‌شوند تا بعداً آنها را خنک کنند و به تبلیغات تبلیغاتی نپردازند. فقط در دهه گذشته ما شاهد این موضوع در برنامه های تلفن همراه، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR)، چاپ سه بعدی و غیره بودیم. ” href=”https://www.gartner.com/en/research/methodologies/gartner-hype-cycle”> چرخه تبلیغات گارتنر.

با کریپتو، بیش از هر فناوری دیگری، می‌بینیم که این چرخه‌های تبلیغاتی شکل شدیدی پیدا می‌کنند. یک سال، مردم برای سرمایه گذاری روی آن نابغه هستند. همان‌طور که جیم کرامر می‌گوید، آنها «احمق‌ها» هستند.

مثل هر فناوری جدید و پیشگام، ارزهای دیجیتال، و فناوری بلاک چین در حال گذراندن یک چرخه استاندارد فناوری پیشرفت است، پر از فراز و نشیب و هیجان و ناامیدی و ناامیدی. خود فناوری زیربنایی فقط در حال بهتر شدن است. با این حال، چیزیدر رمزنگاری بسیار متفاوت است.

روانشناسی پول

برای درک اینکه اکثر مردم هنگام سرمایه گذاری منطقی عمل نمی کنند، لازم نیست خیلی تحقیق کنید. از این گذشته، یک میمون از نظر آماری در انتخاب سهام بهتر از به اصطلاح حرفه ای ها است.

توضیح این موضوع ساده است — ترس و طمع. صرف نظر از اینکه بازار کریپتو، بازار سهام، یا بازار املاک و مستغلات باشد، بارها و بارها ثابت شده است که مردم واقعاً بازیگران منطقی نیستند.

وقتی می شنویم که دیگران در حال کسب درآمد هستند، حریص می شویم، ترس از دست دادن آن را داریم و خرید می کنیم. هیجان زده می شویم و زمانی که مد است و دیگران هستند، خرید می کنیم. به طور انبوه، این چرخه‌هایی را ایجاد می‌کند که در هر بازار مالی می‌بینیم.

خط‌های زمانی فناوری جدید

تکنولوژی بلاک چین تنها حدود یک دهه پیش اختراع شد و در طول آن دهه، پیشرفت های زیادی برای قدرتمندتر و قابل استفاده تر کردن آن انجام شد.

مثل همه فن‌آوری‌ها، مردم در مورد پتانسیل گمانه‌زنی آن بسیار هیجان‌زده شده‌اند و بنابراین ما چندین چرخه را از طریق “اوج انتظارات متورم” و “تقاطع سرخوردگی” داشته‌ایم. طبق چرخه هایپ گارتنر.

اگر نمودار رونق دات کام دهه ۱۹۹۰/۲۰۰۰ را با هم مقایسه کنید، از سهام تا قیمت‌های کریپتو، شکل مشابهی به خود می‌گیرند.

چه تفاوتی دارد؟

ارزهای دیجیتال چند اوج و فرود داشته است که به خوبی توسط رسانه ها مستند شده است. اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ شاهد رشد چشمگیری بودیم که بیت کوین به ۲۰۰۰۰ دلار رسید و به ۳۰۰۰ دلار سقوط کرد. اخیراً در سال ۲۰۲۱، شاهد افزایش قیمت آن به ۶۵۰۰۰ دلار بودیم تا در سال ۲۰۲۲ به ۱۶۰۰۰ دلار کاهش یابد.

یک سوال منطقی برای بپرسید چرا کریپتو تا این حد فرار است؟ من استدلال می کنم که از منظر فناوری، اینطور نیست. با نگاهی به چیزهایی که در حال ساخت هستند، یک فرآیند معمولی توسعه فناوری را دنبال می‌کند و به طور پیوسته با برخی بردها و باخت‌ها رو به جلو حرکت می‌کند.

تفاوت این است که فناوری مالی است. از آنجا که کریپتو یک بازار آزاد دارد و می‌تواند توسط هر کسی که منجر به رفتار انسانی شود که به نوسانات بازار کمک می‌کند به آن دسترسی داشته باشد.

همه می توانند آن را در بازار آزاد خریداری کنند. در مقایسه با سایر فناوری ها، اکثر مردم به سادگی به سرمایه گذاری در آنها دسترسی ندارند. هیچ فرد عادی نمی تواند در یک استارت آپ هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند تا زمانی که یک سرمایه گذار معتبر و یک فرشته یا سرمایه گذار خطرپذیر (VC) باشد.

سطح دسترسی متفاوت است، بنابراین کلاهبرداری های بیشتری را می بینید و طرح های پولدار شدن سریع را می بینید که سعی می کنند از مخاطبان سرمایه گذاری کمتر پیچیده و معمولی استفاده کنند.

از آنجایی که بیشتر دوران حرفه‌ای من در سیلیکون ولی کار کرده‌ام، VCها و سرمایه‌گذاران فرشته در مورد فناوری‌های جدید هیجان‌زده می‌شوند و همیشه سرمایه‌گذاری‌های عجیبی انجام می‌دهند. این سرمایه‌گذاری‌ها بالا و پایین می‌روند و انتظار می‌رود برخی از آنها به صفر برسند.

تفاوت بزرگ در اینجا این است که شما می‌توانید. دقیقه به دقیقه عملکرد آن سرمایه‌گذاری‌ها را دنبال کنید. بازارهای رمزنگاری همیشه باز هستند، بنابراین همه قابل مشاهده هستند. این موضوع به رسانه‌ها چیزی برای گفت‌وگو می‌دهد – ترس و طمع عموم مردم را افزایش می‌دهد، در نتیجه اوج و فرودها را تقویت می‌کند.

< افزایش اخیر علاقه سازمانی به ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد شرکت‌هایی که در حال بررسی استفاده از فناوری بلاک چین هستند، نشان می‌دهد که این فناوری ممکن است به مرحله جدیدی از رشد، پذیرش و آزمایش برسد. فناوری اساسی به طور چشمگیری در حال بهبود است.

سفر ارزهای دیجیتال در چرخه تبلیغات فناوری به دلیل ماهیت مالی باز آن، بسیار برجسته است. منجر به نوسانات سریع در ارزش و احساسات سرمایه گذار می شود. اگر شما یک تکنولوژیست (یا یک سرمایه گذار) هستید، بهتر است نگاهی طولانی داشته باشید و گرفتار چرخه های تبلیغاتی نشوید. وقتی در مورد پلتفرم‌های فناوری جدید صحبت می‌کنیم، آنها هرگز موفقیت یک شبه نداشته‌اند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی