خبر

کمبود شیرخشک در نتیجه عدم تخصیص منابع ارزی| واردات شیرخشک رگولار تا رفع مشکلات تولید ادامه دارد

کمبود شیرخشک در نتیجه عدم تخصیص منابع ارزی| واردات شیرخشک
رگولار تا رفع مشکلات تولید ادامه دارد

بازار؛ گروه صنعت: از ابتدای سال جاری بارها تولیدکنندگان شیرخشک نسبت به وجود مشکلات تامین ارز اظهار نگرانی کردند؛ معضلی که ادامه آن باعث شد برخی از کارخانه ها به حد کافی تولید نکنند. بنابراین هرچند مجموع تولید شیرخشک به حد کافی بود اما برخی از نام های تجاری که در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند دچار کمبود شدند.

از این رو از ابتدای همین ماه، رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به واردات فوریتی شیرخشک دستور داد. این اتفاق در کنار عدم تخصیص ارز شیرخشک ضربه بزرگی به تولیدکنندگان داخلی وارد کرد؛ چرا که از یک طرف در نبود ارز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و فعالیت خطوط تولید در معرض تهدید قرار دارد و از طرفی دیگر نیز آن ها بخشی از بازار خود را با واردات از دست خواهند داد.

در رابطه با مشکلات حوزه تولید شیرخشک سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در شرایطی که تولیدکنندگان شیرخشک مدعی هستند ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون قوطی را دارند چه لزومی دارد با نیاز ۶۰ میلیون قوطی در سال باز هم سازمان غذا و دارو نسبت به واردات فوریتی شیرخشک اقدام کند؟

ادعای تولیدکنندگان برای ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون قوطی در کشور صحت ندارد و همانطور که می دانید نیاز مصرفی سالانه کشور به این محصول ۶۰ میلیون قوطی است که همین حدود تولیدکنندگان نیز ظرفیت تولید دارند. بنابراین هر زمان که تولیدکنندگان اعلام کنند ظرفیتی بیشتر برای تولید دارند به طور قطع محصولات آن ها را دریافت خواهیم کرد.

برخی از مردم بعضی از نام های تجاری خاصی را مطالبه می کنند که آن ها با افزایش تقاضا دچار کمبود شده اند

اما در خصوص مشکلی که امروز به وجود آمده و گفته می شود کمبود است؛ باید به این اشاره کرد که به اندازه کافی تولید نشده و اگر تولید کننده، تولید بیشتری داشت نباید الان مشکل تامین شیرخشک داشتیم. البته برخی از مردم نیز بعضی از نام های تجاری خاصی را مطالبه می کنند که آن ها با افزایش تقاضا دچار کمبود شده اند وگرنه این طور نیست که تمام برندهای شیرخشک دچار کمبود شده باشد.

خیلی از نام های تجاری در بازار موجود است و فقط بعضی از نام ها تجاری ممکن است در برخی از استان ها دچار کمتر شده باشد. لذا اگر آن نام های تجاری که دچار کمبود شده اند بتوانند بیشتر تولید کنند، به بازار تزریق خواهد شد و نیاز برطرف می شود.

* تولیدکنندگان شیرخشک مدعی هستند که بیش از پنج ماه است ارز مورد نیاز برای تولید را دریافت نکرده اند و همین مساله باعث بروز عدیده ای از مشکلات برای آن ها شده است.

بله، برای مدتی ارز شیرخشک تخصیص نیافته است. هرچند مدت تاخیر در تخصیص ارز به پنج ماه نمی رسد اما روند انتقال ارز با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل برای رفع مشکلات بازار شیرخشک ناچار به واردات شیرخشک شدیم.

برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک فراخوان دادیم که به نظر می رسد حتی به این مقدار هم نیاز نباشد

در این رابطه برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک فراخوان دادیم که به نظر می رسد حتی به این مقدار هم نیاز نباشد و با واردات در حجم کمتری نیاز داخلی مرتفع شود؛ چرا که تولیدکنندگان می توانند بخش عمده ای از نیاز بازار را تامین کنند.

البته اگر مردم نیز نسبت به مصرف نام های تجاری دیگر که در بازار موجود است اقدام کنند مشکلات زودتر مرتفع می شود. به هرحال برخی می گویند فرزندمان به نام تجاری خاصی سازگار است ناچار به واردات می شویم.

* مساله ارز قرار است چه زمانی مرتفع شود و چقدر دیگر باید از بازار تولیدکنندگان شیرخشک به دست واردات سپرده شود؟

همانطور که اشاره کردم مشکل کمبود شیرخشک فقط مختص به بعضی از نام های تجاری است و بعضی دیگر با چنین مشکلی مواجه نیستند. مساله ای که به دلیل تاخیر در تخصیص منابع ارزی به وجود آمد و حالا آن مشکل نیز برطرف شده و ارز تولیدکنندگان درحال تامین است.

تا زمانی که تولید داخلی افزایش یابد، بخشی از نیاز بازار طریق واردات فوریتی برطرف خواهد شد

منتهی تا ماده اولیه بیاید و مراحل تولید انجام و وارد بازار شود به یک پروسه حدود ۲ ماهه نیاز است. بنابراین تا زمانی که تولید داخلی افزایش یابد، بخشی از نیاز بازار طریق واردات فوریتی برطرف خواهد شد.

* برخی مدعی هستند بعضی از کمبود هایی که در حوزه شیرخشک به وجود آمده علاوه بر موضوع تخصیص ارز، به دلیل تخصیص ارز دولتی و قاچاق شیرخشک است؛ به نظرتان چقدر موضوع قاچاق جدی است و برای جلوگیری از آن چه برنامه دارید؟

به هر حال همانطور که اشاره کردید به دلیل اینکه منابع تولید شیرخشک از طریق ارز ترجیحی تامین می شود، موضوع قاچاق بسیار جدی است اما عدد قاچاق دقیق و مشخص نیست. با این حال برای جلوگیری از این اتفاق نسبت به الزامی شدن ثبت شیرخشک در سامانه اقدام کرده ایم که ضمن رفع مشکلات، شفافیت در این حوزه نیز افزایش یابد.

استعلام شیرخشک های رگولار نیز همچون شیرخشک های رژیمی ابلاغ شده تا شفافیت در عرضه شیرخشک افزایش یابد

الزام استعلام شیرخشک های رگولار نیز همچون شیرخشک های رژیمی ابلاغ شده تا شفافیت در عرضه شیرخشک افزایش یابد. برای فراهم کردن زیرساخت های این حوزه نیز روند برچسب گذاری آغاز شده و فقط منتظر تکمیل زنجیره استعلام شرکت های پخش و داروخانه ها هستیم. به نظر می رسد طی روزهای آینده نیز زیرساخت ها تکمیل شود تا نسبت به ابلاغ شفاف توزیع شیرخشک اقدام خواهیم کرد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی