عمومی

معرفی و آموزش شاخص MPI

معرفی و آموزش شاخص MPI

تحلیل تکنیکال بحثی تخصصی در حیطه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و به‌خصوص بازار ارزهاست؛ به همین دلیل ممکن است بسیاری از تریدرهای کریپتوکارنسی در آغاز راه خود با پیچیدگی‌های تحلیل تکنیکال احساس راحتی نداشته و ترجیح دهند تا جای ممکن از آن دوری کنند. با این حال شما همواره می‌توانید با بالاتربردن اطلاعات‌تان در این زمینه، شانس موفقیت و کسب سود برای خود را در بازار ارزها افزایش دهید.

در تحلیل تکنیکال از ابزارهای مختلفی برای توصیف داده‌ها و پیش بینی ارز دیجیتال و وضعیت آتی بازار استفاده می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم اندیکاتور یا شاخص موقعیت ماینرها یا به‌طور اختصار MPI را به‌عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه معرفی کرده و نحوه کار با این اندیکاتور را به شما آموزش دهیم.

بنابراین اگر تازه‌وارد بازار ارزها شده‌اید و می‌خواهید قدم‌های خود را حساب شده و در مبنای داده‌های عینی بردارید یا اگر بعد از مدت‌ها سردرگمی در بازار کریپتوکارنسی بالاخره تصمیم گرفته‌اید راه خود را به‌عنوان یک تریدر موفق در این عرصه باز کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست این مقاله

اندیکاتور یا شاخص MPI چیست؟

اندیکاتور موقعیت ماینرها (Miners’ Position Index) به‌صورت نسبت تعداد خروجی تمامی ماینرها در واحد دلار آمریکا (Total Miner Outflows) تقسیم بر میانگین متحرک (Moving average) 365 روزه موردنظر تعریف می‌شود. درحقیقت این اندیکاتور با الهام از شاخص پوئل (Puell Multiple) معرفی و وارد طبقه‌بندی ابزارهای تحلیل تکنیکال رمز ارز شده است.

به عبارت دیگر می‌توان MPI را معادل Z-score متحرک ۳۶۵ روزه بازار یا اندکس کاپیتولاسیون (Capitulation index) در نظر گرفت. در ادامه این مطلب می‌کوشیم به شما نحوه تفسیر و استفاده از این شاخص را در تحلیل تکنیکال بازار رمز ارزها شرح دهیم.

تفسیر MPI

به‌طورکلی شاخص موقعیت ماینرها را می‌توان براساس مقدار خود MPI و نیز ارزیابی روند بازار تفسیر کرد.

براساس مقدار

  1. بالا: به این معناست که ماینرها در حال ارسال بیش از حد معمول سکه‌های خود هستند که به نوبه خود بیانگر روند خرسی (Bearish) یا نزولی خواهد بود.
  2. پایین: مقدار پایین یعنی ماینرها سکه‌های کمتری را از حالت معمول ارسال می‌کنند؛ بنابراین روند بازار گاوی (Bullish) یا صعودی خواهد بود.

براساس ارزیابی روند

  1. روند رو به رشد: بدان معناست که ماینرها بیشتر به فروختن سرمایه تمایل دارند و میزان فروش خود را افزایش می‌دهند. این امر مطرح‌کننده روند خرسی یا نزولی است.
  2. روند رو به کاهش: در این حالت ماینرها کمتر به فروختن سرمایه اشتغال داشته و میزان فروش خود را کاهش می‌دهند؛ یعنی بازار روندی صعودی یا گاوی خواهد داشت.

برخلاف درصد خام خروجی (outflow) ماینرها، شاخص موقعیت ماینرها یا MPI با استفاده از میانگین‌های متحرک ۳۶۵ روزه رفتار کلی این ماینرها را بررسی می‌کند. همچنین با استفاده از این شاخص می‌توان علت انحلال یا لیکوئیدیشن (Liquidation) نسبی ماینرها را در مقایسه با میانگین‌های قبلی توضیح داد؛ البته با این پیش‌فرض که بیشتر خروجی‌های ماینرها برای فروش روانه صرافی‌ها می‌شوند.

به علاوه با فرض بر اینکه ماینرهای مذکور، خود تریدرهایی حرفه‌ای بوده و به‌خوبی می‌دانند چه زمانی پوزیشن‌های خود را بفروشند. در این میان MPI شاخص خوبی برای زمان‌بندی نقاط خروج یا فروش به شمار می‌رود. این امر به‌سادگی از طریق الگوگیری و تکرار رفتارهای این ماینرها امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن به این ترتیب می‌توان با استفاده از شاخص پوئل میزان سودآوری ماینرها را نیز زیر ذره‌بین قرار داد. توضیح درباره شاخص پوئل و کاربردهای آن در تحلیل تکنیکال در این مبحث نمی‌گنجد.

مثال کاربردی استفاده از شاخص MPI

تا اینجا دریافتیم که به‌کمک این شاخص می‌توان مناسب‌ترین زمان برای فروش را به دست آورد. درواقع رخدادهای منتهی به تغییر مقدار شاخص مذکور می‌توانند به ما در درک روند بازار ارزهای دیجیتال کمک بسزایی کنند. در مثال زیر یکی از اندیکاتورهای شناخته‌شده در تحلیل تکنیکال به نام باند بولینگر (Bollinger-Band) را برای شناسایی مقادیر غیرطبیعی MPI استفاده کرده‌ایم. نمودار زیر نقاطی را که در آن می‌توان از بازار خارج شد یا به عبارتی نقاط فروش را نشان می‌دهد.

1 10 - معرفی و آموزش شاخص MPI

شاخص MPI بیت کوین؛ مطرح‌کننده فشار فروش

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از نمودار شاخص موقعیت ماینرها درمی‌یابیم در ماه قبل این شاخص برای بیت کوین به بالاترین مقدار خود در سال رسیده است. علاقه‌مندان به بیت کوین بی‌صبرانه منتظر دیدن نتایج نهایی این روند هستند؛ زیرا ممکن است این MPI بیانگر یک مومنتوم صعودی (Bullish) برای این توکن پرطرفدار باشد. اگرچه امسال در مقایسه با سال ۲۰۲۱ چندان برای این ارز دیجیتال سال خوبی نبوده است، این شاخص‌ها مسیر صحیح در برخورد با بازار حال حاضر بیت کوین را به ما نشان می‌دهند.

بالارفتن شاخص MPI بیت کوین به چه معناست؟

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، بالارفتن این شاخص برای بیت کوین نشان‌دهنده آن است که ماینرها به احتمال زیاد در حال کاهش سکه‌های خود هستند. با این حال، اغلب دنبال‌کنندگان بازار ارزها بر این باورند که ماینرها تریدرهای خوبی برای بیت کوین نیستند؛ زیرا آن‌ها معمولاً پیش از آنکه تغییر عمده‌ای در قیمت یک توکن رخ دهد، دست به فروش می‌زنند؛ درحالی‌که تریدرهای باتجربه عموماً صبر می‌کنند تا ارز به بالاترین قیمت برسد و سپس آن را به فروش می‌گذارند؛ دقیقاً برعکس کاری که ماینرها می‌کنند.

یک شاهد عینی برای این مدعا آن است که در سال ۲۰۲۱ که بیت کوین در بالاترین بازه قیمت تمام دوران خود قرار داشت، ماینرها قبل از آنکه BTC به بیشترین قیمت خود برسد، توکن‌های خود را به فروش گذاشتند. به علاوه خروجی ماینرها نیز با وجود کمبود ورود بیت کوین به صرافی‌ها بالا بوده و تحلیل‌ها نشان می‌دهد ماینرها ممکن است گزینه‌های فروش دیگری به‌جز صرافی‌ها را مدنظر داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره اندیکاتور موقعیت ماینرها یا MPI و موارد استفاده از آن در تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال سخن گفتیم. شما می‌توانید با بالابردن اطلاعات خود درباره ابزارهای اندازه‌گیری و تخمین موقعیت بازار، شانس خود در سرمایه‌گذاری را روی کریپتوکارنسی تا جای ممکن افزایش دهید.

دقت داشته باشید که تحلیل تکنیکال دربردارنده ابزارهای آماری متعدد و گاهی پیچیده بوده که آموختن تمامی آن‌ها نیازمند صرف حوصله و وقت کافی خواهد بود؛ از این‌رو لازم است از ابتدای راه اهداف خود را برای این منظور مشخص کرده و با چشم‌اندازی روشن قدم در راه سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بگذارید. ما در این مطلب کوشیده‌ایم به زبان ساده شما را با اصطلاحات و پیش‌نیازهای تحلیل تکنیکال سرمایه آشنا کنیم.

دقت داشته باشید که مسئولیت تصمیم‌های مالی در بازار ارزها تنها با خود شماست و شما باید با مطالعه و بالابردن دانش خود در این زمینه خطرات پیش رویتان را خنثی کرده و مسیری هموار و پرموفقیت را برای خود رقم بزنید. این مطالب تنها برای آشنایی بیشتر شما با تحلیل تکنیکال و آموختن کلیات آورده شده‌اند؛ بنابراین اگر هر کجای مسیر پر پیچ و خم سرمایه‌گذاری با مشکل یا ابهامی مواجه شدید می‌توانید با کمک‌گرفتن از کارشناسان و مشاوران مالی در زمینه کریپتوکارنسی ایرادهای خود را رفع کرده و به این ترتیب به موفقیت و پیشرفت در بازار ارزها دست یابید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

  • معرفی و آموزش شاخص MPI
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی