عمومی

ساختار محتوا چیست

ساختار محتوا چیست

امروزه واژه بازاریابی محتوا یا  content marketing برای همه افرادی که در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کنند بسیار آشنا و متداول است. اما شاید خیلی از افراد هنوز ندانند که محتوا دقیقاً چیست و یا بهتر است بگوییم اهمیت ساختار محتوا در دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟
به همین دلیل ما قصد داریم تا با برگشتن به یک‌قدم عقب‌تر و نگاه‌کردن به اینکه محتوا در وهله اول چیست، شما را با اجزای محتوا آشنا کنیم و به سؤال پر تکرار ساختار محتوا چیست پاسخ بدهیم.

تعریف محتوا یا content

اگر بگوییم محتوا برای افراد و موقعیت‌های مختلف تفاوت دارد، پر بیراهه نگفته‌ایم. اساساً محتوا  یعنی اطلاعات که با شما به اشتراک گذاشته می‌شود. در این میان اما هر محتوایی ارزش دانستن و یا انتقال‌دادن را ندارد. در واقع محتوایی ارزشمند است که دارای ساختار خوبی باشد.

ساختار محتوا (content structure)چیست؟

ساختار محتوا اولین رکن در تولید محتوا است. به‌عبارت‌دیگر بدون یک محتوای ساختاریافته شما به کاربر نمی‌توانید مفهوم جامعی را برسانید و البته نباید منتظر گرفتن رتبه خوبی هم در گوگل باشید.
در ساختار محتوا از تگ‌های عنوان HTML (یا همان Headings) استفاده می‌شود تا محتوای شما را به مجموعه‌ها و زیر مجموعه‌های مختلف تقسیم کند. با کمک این تقسیم‌بندی تگ‌های عنوان، خواندن هر مطلبی برای مخاطبان آسان‌تر می‌شود. همچنین یک ساختار محتوا ی هدفمند می‌تواند رنکینگ و رتبه سایت شما را در موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل افزایش دهد.

اهمیت ساختار محتوا

با کمک یک ساختار محتوا هدفمند شما به‌راحتی می‌توانید ارزش‌آفرینی کنید و به اهداف خود خیلی سریع‌تر برسید. همچنین ازآنجایی‌که یک محتوای ساختاریافته برای همه افراد قابل‌فهم است؛ می‌توان به اهمیت ساختار محتوا پی برد.
یک ساختار محتوا ی خوب به خوانندگان کمک می‌کند تا پاسخ سؤال خود را سریع‌تر پیدا کنند. در نتیجه همین رضایتمندی کاربران، موتورهای جستجو، زحمت شما را بی‌ثمر نمی‌گذارند و محتوای شما را در رتبه‌های بالای نتایج قرارمی دهند.

ساختار محتوا برای سئو

ساختار محتوا بخش کلیدی هر استراتژی سئو است. بدون محتوا، رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو غیرممکن است؛ بنابراین، نوشتن و ساختار محتوای باکیفیت بسیار مهم است!
ساختار محتوا برای سئو به ایجاد محتوایی اشاره دارد که به صفحات وب کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند. این ساختار شامل همه چیزهایی است که با نوشتن و ساختار محتوا در وب‌سایت انجام می‌شود. سه عنصر اصلی که باید برای ساختار محتوا سئو بیس در نظر بگیرید تا وب‌سایت شما بتواند رتبه خوبی کسب کند عبارت‌اند از: استراتژی کلمات کلیدی، ساختار سایت و کپی‌رایتینگ.
ساختار محتوا برای سئو بسیار مهم است؛ زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل، وب‌سایت شما را رصد می‌کنند، بنابراین کلماتی که در سایت خود استفاده می‌کنید تعیین‌کننده این هستند که آیا سایت شما در صفحات نتایج رتبه می‌گیرد یا خیر.

ساختار محتوا برای کاربر

یک محتوای ساختاریافته، نحوه نمایش نتایج جستجو را برای کاربران متحول می‌کند. برای مشاهده ساختار محتوای ارزشمند و عملکرد آن در گوگل، کافی است نام آن را تایپ کنید تا اطلاعات و همه عناصر داده ساختاریافته مربوط به آن را مشاهده کنید.
موتورهای جستجو داده‌های ساختاریافته را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنند و به طور چشمگیری تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند. ساختار محتوا برای کاربر یعنی پاسخ‌های بهتر و سریع‌تری به پرسش‌های کاربران داده شود.

فاکتورهای مهم در ساختار محتوا

ایجاد یک اجزای نوشته محتوا ی کامل می‌تواند تفاوت زیادی در اثربخشی محتوا برای کاربر ایجاد کند. محتوایی که به‌خوبی سازماندهی شده و ساختار مشخصی دارد به‌احتمال زیاد کاربران زیادی را درگیر می‌کند، توجه آنها را حفظ می‌کند و در نهایت به نتیجه دلخواه شما می‌رساند. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک ساختار محتوا ی کامل برای کاربران وجود دارد که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند:

  • هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع به نوشتن، مهم است که هدف خود را مشخص کنید. هدف اصلی محتوای شما چیست؟ آیا در تلاش برای اطلاع‌رسانی، متقاعدکردن یا سرگرم‌کردن مخاطبان خود هستید؟ درک هدف به شما کمک می‌کند تا ساختار مؤثرتری ایجاد کنید که شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

  • تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کنید. داده‌ها و ایده‌هایی را جمع‌آوری کنید که به شما در ایجاد ساختار محتوا ی ارزشمند کمک می‌کند. از منابع معتبر و به‌روز استفاده کنید.

  • ایده‌های خود را ترسیم کنید

اکنون که اطلاعات خود را در اختیار دارید، زمان آن رسیده است که افکار و ایده‌های خود را سازماندهی کنید. یک طرح کلی ایجاد کنید که شامل یک مقدمه واضح، نکات اصلی و یک نتیجه باشد. این ساختار محتوا به شما کمک می‌کند تا متمرکز کار کنید و مطمئن شوید که محتوای شما به‌صورت منطقی نوشته شده است.

  • از عنوان‌های اصلی و فرعی استفاده کنید

استفاده از عنوان‌های اصلی و زیرعنوان‌ها روشی مؤثر برای سازماندهی محتوای شما است و خواندن آن را برای خوانندگان آسان‌تر می‌کند. تیترها باید واضح و مختصر باشند و مطالب اصلی را به طور دقیق منعکس کنند.
از عناوین فرعی هم برای تقسیم محتوای خود به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت‌تر استفاده کنید. این کار، خواندن کاربران را آسان‌تر می‌کند تا مطالب شما را مرور کنند و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند.

  • از محتوای بصری استفاده کنید

محتوای بصری یک راه عالی برای افزایش جذابیت محتوای شما و جذاب‌تر کردن آن است. شما می‌توانید از این ویژگی برای نشان‌دادن ایده‌های پیچیده یا شکستن متن‌های طولانی استفاده کنید.
تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها را برای پشتیبانی از محتوای خود و جذاب‌تر کردن آن از نظر بصری اضافه کنید. از زیرنویس‌ها و متن جایگزین برای ارائه اطلاعات و کمک به خوانندگان برای درک تصاویر استفاده کنید.

  • ویرایش و ادیت کردن

هنگامی که ساختار محتوا ی خود را درست کردید، وقت آن رسیده که محتوای خود را ویرایش و اصلاح کنید. زیرا هیچ محتوایی عاری از خطا نیست. برای بهبود ساختار محتوا ی خود، در صورت نیاز، ویرایش و ادیت را فراموش نکنید.
یکی از روش‌های ویرایش این است که محتوای خود را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که روان و طبیعی نوشته‌اید. همچنین از یک ابزار تصحیح برای یافتن هر گونه خطا یا غلط املایی که ممکن است ازقلم‌افتاده باشد، استفاده کنید.

دسته‌بندی‌های محتوا

دسته‌بندی‌های محتوا یک ساختاربندی استانداردی هستند که به شما در مرتب‌سازی و توزیع محتوایتان کمک زیادی می‌کنند. این دسته‌بندی در وهله اول یک نمای سطح بالا از محتوای شما است و به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی محتوایی خود را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.
ایجاد یک ساختار محتوا ی کامل و دسته بندی شده برای جذب مخاطب و دستیابی به نتیجه دلخواه ضروری است. با تعریف هدف، جمع‌آوری اطلاعات، طرح ایده‌ها، استفاده از سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها، استفاده از فهرست بندی ها، استفاده از تصاویر بصری و ویرایش و ادیت محتوای خود، می‌توانید ساختاری هدفمند برای محتوا ایجاد کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند و خوانندگان زیادی را درگیر می‌کند.

در ادامه به برخی از موارد مهم در ساختار محتوا می‌پردازیم:

مقدمه

مقدمه بخش ضروری از هر محتوای نوشتاری است، زیرا خواننده را تشویق می‌کند که به خواندن ادامه دهد؛ بنابراین مهم است که مقدمه بسیار خوب و جذاب باشد، به‌طوری‌که خواننده تا انتها در آن متن بماند.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری در پایان هر نوشتاری، بخشی از فرایند نگارش است که اهمیت ساختار محتوا را نشان می‌دهد. یک نتیجه‌گیری خوب می‌تواند نظر خواننده را وقتی به پایان کار شما برسد تغییر دهد و نوشتن یک نتیجه‌گیری کامل و جذاب می‌تواند نوشته شما را تأثیرگذارتر کند.

تگ ها

یکی از موارد مهم در ساختار محتوا، نوشتن تگ‌ها است. در ساختار محتوا از تگ‌ها برای نوشتن عنوان‌ها استفاده می‌شود. h1 مهم‌ترین عنوان را نشان می‌دهد که در ابتدای متن ظاهر می‌شود.
پس از h1 به ترتیب   تگh2، h3 ، h4 قرار می‌گیرد ترتیب‌بندی این تگ‌ها، اهمیت ساختار محتوا را نشان می‌دهد که باز برای کاربر و سئو طراحی می‌شود.

پاراگراف

پاراگراف نقش مهمی در محتوای متنی دارد؛ زیرا چارچوبی برای سازماندهی ایده‌های شما با نظم خاصی را ایجاد می‌کند. استفاده از یک ساختار واضح برای پاراگراف‌ها به ادامه‌دادن خواننده در نوشتار شما کمک زیادی می‌کند.
یک پاراگراف معمولاً حدود ۲۵۰ کلمه است و از پنج یا شش جمله تشکیل شده است، اگرچه بسته به هدف پاراگراف و طول قطعه‌ای که می‌نویسید این مقدار می‌تواند متفاوت باشد.

تعداد کلمات

تعداد کلمات در ساختار محتوا استاندارد بسیار مهم است. زیرا این معیار نشان‌دهنده یکی از مهارت‌های شما است؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که این تعداد برای موضوع انتخابی محتوای شما، نیاز کاربر را برساند و از توضیحات بیش از حد و یا توضیحات کمتر از انچه کاربر نیاز دارد، اجتناب کنیم.

کلام آخر

امروزه برای همه افراد اهمیت ساختار محتوا پوشیده نیست. در واقع یک محتوای ساختاریافته نحوه یافتن، درک، اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات را کاربران تغییر می‌دهد. همان‌طور که هر روزه فضای اینترنت غنی‌تر می‌شود، باید از تولید محتوای ساختاریافته غافل نشد تا گوی سبقت را به رقیبان نسپارید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی