خبر

الزام بورسی شدن شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

الزام بورسی شدن شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - الزام بورسی شدن شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان
اقتصاد۲۴- فاطمه مویدی، یکی از اعضای بازنشسته صندوق ذخیره فرهنگیان و عضو کارگروه مطالبه‌گران این صندوق در این باره می‌گوید: نسبت به سرمایه‌گذاری بازنشستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان، سودی که در زمان تسویه حساب برای‌شان محاسبه شد بسیار ناچیز بود و اصلا همخوانی نداشت. ضمن آنکه ارزش مالکانه در این مدت به هیچ یک از بازنشستگان تعلق نگرفته است.

ماده ۸ از اساسنامه حذف شده بود

این عضو صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه افزود: با وجود آنکه در ماده ۸ اساسنامه سال ۱۳۹۲ این صندوق به موضوع پرداخت ارزش مالکانه به فرهنگیان بازنشسته اشاره شده است، اما متاسفانه در سال ۱۳۹۷ این بند اساسنامه را کلا بدون اطلاع فرهنگیان حذف کردند و با وجود پیگیری‌های ما باز هم ارزش مالکانه محاسبه نشد و با مبلغ ناچیزی تسویه‌حساب‌ها در این سال‌ها انجام شد.

مویدی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ماده ۸ اساسنامه در هیات امناء مصوب شده بود، اما باز هم به بازنشستگان تعلق نگرفت و با پیگیری‌ها و تجمعات بازنشستگان مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان به اجبار مدیران صندوق این موضوع را پذیرفتند و ما توانستیم ثابت کنیم که این ارزش مالکانه حق بازنشستگان است و حتما باید به هر بازنشسته‌ای بر اساس میزان سرمایه‌گذاری که داشته از دارایی‌های زیرمجموعه صندوق نیز سهمی داده شود. او تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر کرد و در این سال مجددا مجبور شدند تا موضوع مربوط به ماده ۸ را در اساسنامه این سال لحاظ کنند.

مویدی افزود: ارزش‌گذاری دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان زمانی دقیق محاسبه می‌شود که این دارایی‌ها (شرکت‌ها و هلدینگ‌ها) وارد بورس شوند که این پیشنهاد مدت‌هاست از سوی اساتید کارگروه مطالبه‌گران به آقایان مطرح شده و این پیشنهاد را به مدیران صندوق داده‌اند که مهم‌ترین و تنها راهی است که می‌توانند ارزش مالکانه را برای بازنشستگان و بر اساس تاریخ‌های واریزی اعضاء محاسبه کنند.

فرهنگیان از میزان دارایی‌های صندوق ذخیره بی‌اطلاع هستند

این عضو صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه فرهنگیان از میزان دارایی‌های صندوق ذخیره بی‌اطلاع هستند، گفت: بار‌ها از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان خواسته‌ایم تا لیست دارایی‌های صندوق را منتشر کنند تا ما هم بدانیم از اموال فرهنگیان در چه بخش‌هایی استفاده شده، اما تاکنون شفاف‌سازی لازم از سوی مدیران این صندوق صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید: استفاده از رمزارز‌ها در بورس قانونی می‌شود؟


مویدی در مورد وضعیت بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق نیز خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت مهندس نیک‌دل قدم‌هایی در جهت بورسی شدن این شرکت‌ها برداشته شد و مقرر شد پس از محاسبه دارایی‌ها مقدمات ورود هلدینگ‌ها به بورس فراهم شود و گزارش‌هایی نیز در جلسات مختلف ارایه شد، اما پس از تغییر وزیر آموزش و پرورش این اقدامات متوقف شدند. اما سعی ما این است که با وزیر جدید در رابطه با این موضوع ملاقاتی داشته باشیم تا نظرشان را در مورد بورسی شدن شرکت‌ها جویا شویم.

او افزود: به نظر می‌رسد افرادی که درصدد هستند تا شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان بورسی نشود آشنایی با بورس ندارند به همین منظور ما پیشنهاد دادیم تا ۴ کارشناس خبره در این حوزه از میان فرهنگیان انتخاب شوند تا بتوانند در محاسبه ارزش مالکانه کمک کنند تا کار‌ها سریع‌تر پیش رود، اما زمانی که این کارشناسان را معرفی کردیم آن‌ها را به سه منتخب صندوق ارجاع دادند و گفتند باید پیگیری‌ها از سوی این سه منتخب صورت گیرد.

با اتلاف وقت می‌خواهند از مطالبات‌مان صرف‌نظر کنیم

این عضو صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه گفت: متاسفانه مسائلی که مطرح می‌شود ربطی به مطالبات ما از صندوق ذخیره ندارد و از اختلاس‌های صندوق ذحیره فرهنگیان که در گذشته اتفاق افتاده می‌گویند هر چند این رفتار‌ها قابل دفاع نیست، اما ما معتقدیم این مسائل باید از سوی قانونگذار بررسی شود و به فرهنگیان ارتباطی ندارد. به این نتیجه رسیده‌ایم که در اصل می‌خواهند با این دلایل ما را سرگرم کنند و با اتلاف وقت ما را وادار کنند تا از مطالبه اصلی خودمان صرف‌نظر کنیم.

مویدی در پاسخ به این پرسش که مطالبه اصلی شما چیست؟ خاطرنشان کرد: مطالبه اصلی ما بررسی و محاسبه ارزش مالکانه است، آقایان سعی دارند تا همکاران ما که کهولت سن دارند و نتوانسته‌اند به حق‌شان برسند را همچنان با بهانه‌های بیهوده ناامید کنند. این در حالی است که ما سعی داریم تا با شفاف‌سازی اموال صندوق در بورس به صورت عادلانه مشخص شود. این عضو صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: امیدواریم این راهی که ما شروع کردیم برای شاغلین بعدی هموار شود تا بعد از رسیدن به نتیجه درگیر این مسائل نباشند.

به هیچ کدام از افراد عضو تاکنون ارزش مالکانه تعل ق نگرفته است

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به بازنشست شدن حدود ۸۰۰ هزار عضو صندوق ذخیره فرهنگیان آیا این افراد پس از تسویه حساب از سوی صندوق می‌توانند پیگیر دریافت ارزش مالکانه باشند؟ گفت: ارزش مالکانه باید به تمامی اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تعلق گیرد زیرا به هیچ کدام از افراد عضو تاکنون ارزش مالکانه تعلق نگرفته است. اما باید دید مدیران صندوق چگونه با این موضوع برخورد می‌کنند. مویدی در ادامه گفت: موضوعی که اخیرا در مورد آن بحث شده این است که می‌گویند افرادی که در اوایل سال‌های افتتاح صندوق ذخیره عضو صندوق بودند و پس از آن با صندوق خداحافظی کردند (طی سال‌های ۱۳۷۹-۱۳۷۴) تسویه حساب‌های‌شان بر اساس قانون مضاربه صورت گرفته و سهم خوبی هم دریافت کرده‌اند و آقایان تمایلی ندارند به این افراد دیگر ارزش مالکانه تعلق گیرد و از طرفی هم مدیران صندوق هیچ دلیل مستندی برای ارایه اینکه ارزش مالکانه در گذشته به این افراد تعلق گرفته است ندارند.

مسوولان به جای پاسخگویی پنهان می‌شوند

این عضو صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: بسیاری از بازنشستگان صندوق هم اصلا نمی‌دانند موضوعی مانند ارزش مالکانه وجود دارد تا پیگیر آن باشند و متاسفانه خیلی از همکاران خود را در این سال‌ها از دست دادیم، اما ما سعی کردیم با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی این آگاهی رسانی را برای بازنشستگان داشته باشیم و ما پیگیر هستیم تا زمانی که به نتیجه قطعی برسیم و تا زمانی که ارزش مالکانه را که حق مسلم ماست نگرفته‌ایم پیگیری‌های‌مان را ادامه خواهیم داد. او افزود: چرا ما باید برای تمامی مطالبات‌مان از حقوق تا پاداش، صندوق ذخیره فرهنگیان و بیمه و … دست به دامان مسوولان شویم و روز به روز هم می‌بینیم به جای پاسخگویی بیشتر از دست ما پنهان می‌شوند. این در حالی است که باید با همراهی با ما سعی در حل مشکلات ما داشته باشند و راه تعامل با فرهنگیان را در پیش گیرند.

منبع: روزنامه اعتماد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی