عمومی

دلتا، Omicron، BA.4، BA.5. نام های مختلف کووید-19 نگه دارید a درس نام تجاری بد

دلتا، Omicron، BA.4، BA.5. نام های مختلف کووید-۱۹ نگه دارید a
درس نام تجاری بد

زمانی که سازمان بهداشت جهانی در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرد که شروع به استفاده از حروف الفبای یونانی برای تعیین انواع کووید-۱۹ خواهد کرد. علاقه و نگرانی، امیدوار بود که سیستم برچسب‌گذاری جدید “ساده، آسان برای گفتن و به خاطر سپردن.”

بیش از یک سال بعد، نامگذاری کووید-۱۹ توسط WHO باعث شد افراد زیادی بپرسند: “چی؟” نام‌گذاری انواع Omicron به‌عنوان BA.4 و BA.5، که اکنون غالب (و کشنده) است، بسیاری از مردم را سردرگم کرده و مسئولان بهداشت را در «فروش» این ایده که عموم مردم باید مراقب باشند، مانع شده است.

“لورل ساتن، زبان شناس و یکی از بنیانگذاران Catchword، یک آژانس نامگذاری ۲۴ ساله مستقر در سانفرانسیسکو که پشت نام شرکت هایی مانند Asana و Upwork قرار دارد. او اشاره می‌کند که حروف یونانی ترتیب آوایی الفبای لاتین را منعکس نمی‌کنند – برای مثال «گاما» قبل از «دلتا» قرار می‌گیرد. بسیاری از حروف یونانی از قبل معانی ثابتی دارند: لامبدا با جامعه LGBTQIA مرتبط است و دلتا به معنای تغییر در معادلات ریاضی است.

و این حتی وارد تغییر ارتباطی فعلی با BA.5 نمی شود. از آنجایی که BA.5 یک زیرمتغیر از سویه اصلی Omicron است که شروع شد گسترش سریع آن در اواخر سال ۲۰۲۱، توسط کنوانسیون های نامگذاری WHO، BA.5 به برند خود رتبه بندی نمی کند. ساتون می‌گوید اساساً WHO بسیاری از بهترین شیوه‌هایی را که در هنگام نام‌گذاری مشاغل و محصولات دنبال می‌کند، زیر پا گذاشته است. آژانس تحت مدیریت سازمان ملل می توانست از استخدام یک بازاریاب حرفه ای سود ببرد. او می گوید: «راه بهتری برای برقراری ارتباط وجود دارد. “و اگر افرادی را استخدام کنند تا به آنها کمک کنند تا این کار را به درستی انجام دهند، ما می توانیم زندگی ها را نجات دهیم.” زندگی یا مرگ در تجارت، درس‌هایی وجود دارد که می‌توانید از راهبرد ارتباطات سازمان جهانی بهداشت کووید-۱۹ بردارید. در اینجا، کارشناسان نظر خود را به اشتراک می‌گذارند.

چرا فرآیند نام‌گذاری Covid-19 بسیار پیچیده بود

اما همانطور که محققان به شناسایی انواع اولیه کووید ادامه دادند، کریم به سرعت متوجه شد که چگونه این سنت نامگذاری جغرافیایی به سیاست زدگی و بیگانه هراسی پیرامون ویروس کمک می کند. او با دو دانشمند دیگر مقاله ای را نوشت که در مجله Science منتشر شد در مارس ۲۰۲۱، به همین دلیل، مخالفت با یک کنوانسیون نام‌گذاری جغرافیایی را توصیه کرد. او می گوید: «به صراحت می گویم: نژادی بود. “من فکر نمی کنم ما هرگز به نامگذاری ویروس ها به این روش برگردیم.”

بنابراین، سازمان جهانی بهداشت مجبور شد جایگزینی پیدا کنید بر روی حروف یونانی آمده است، اگرچه این سیستم ناقص بوده است. سازمان حتی برخی از حروف را نادیده گرفت، به رویترز گفت: “Nu” از نظر آوایی بسیار شبیه کلمه جدید بود. و “xi” یک کلمه رایج است. نام خانوادگی، به ویژه، به اشتراک گذاشته شده توسط رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که خطر شعله ور شدن شعله های سینوفوبیا را که در زمان ظهور همه گیری شعله ور شده بود، می کرد.

کریم می‌گوید دلیل اینکه BA.5 را نمی‌توان به سادگی به عنوان “Omicron” نامید، این است که حروف یونانی قصد داشت انواع منحصر به فرد را به تصویر بکشد – نه انواع فرعی آنها: “بهترین توضیحی که می توانم به شما بدهم این است که وقتی می گوییم “Omicron” منظور جانسون ها – مادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگ، عمو، خاله، عموزاده ها – یک کل است. خانواده، نه یک فرد.” مادر و پدر ممکن است متفاوت عمل کنند – یکی ممکن است مسری تر از دیگری باشد – اما آنها همچنان در یک شجره نامه وجود دارند.

که ارتباط عمومی را آسان نکرده است. کریم مطمئن نیست که چه جایگزین هایی ممکن است باعث اقدامات احتیاطی بهتر برای سلامت عمومی شده باشد، و خاطرنشان می کند که چالش فعلی این است که مردم در بحبوحه فرسودگی بیماری همه گیر محتاط بمانند. “من مطمئن نیستم که چه کاری می توانید انجام دهید – اسم آن را “شیطان یک” و “شیطان دو” بگذارید؟ او می گوید. “ادراک عمومی درباره چیزی است که می خواهند بشنوند. آنها نمی خواهند بشنوند که مردم هنوز در حال مرگ هستند.”

نوع بعدی کووید که به وجود می آید، Pi نامگذاری خواهد شد – که قبلاً به عنوان یک ثابت ریاضی معروف است. برای تبدیل شدن به سویه غالب، Pi باید انتقال پذیرتر از Omicron باشد. کریم می‌گوید: اگر این مشکل از Omicron نیز شدیدتر باشد، پیام‌رسانی عمومی یک چالش خواهد بود.

کاری که کارشناسان ممکن است به جای آن انجام دهند

اما ساتن یک پیشنهاد: فقط آن را کووید، ساده و ساده بنامید. او می گوید که این به شناخت مخاطبان شما بستگی دارد. او می‌گوید: «از جنبه علمی، بدیهی است که باید این گونه‌های مختلف را مشخص کنید. “این پیام‌ها را از پیام‌رسانی کلی کم می‌کند، که باید این باشد: “هی، بیایید به ماسک زدن ادامه دهیم. بیایید به واکسن زدن ادامه دهیم. تقویت‌کننده‌ها نیز واقعاً ایده خوبی هستند.”

ج. دیوید پلاسک، رئیس و موسس آژانس بازاریابی ۳۸ ساله Sausalito، مستقر در کالیفرنیا Lexicon Branding (معروف برای نام‌گذاری گوشی‌های بلک‌بری، خودروهای سوبارو Outback و Forester و شرکت صوتی Sonos موافق است. او به واکسن سالانه آنفولانزا اشاره می کند که هر سال برای یک نوع متفاوت فرموله می شود. عموماً عموم مردم از این که واکسن با کدام نوع دقیق مقابله می کند بی اطلاع هستند. اگر WHO می‌خواهد نام‌های مختلف را برای درک عمومی ساده‌تر کند، جایگزین ساده‌تری را پیشنهاد می‌کند: فقط از اعداد استفاده کنید، مانند آیفون ۱۳٫ او می‌گوید: «معنی‌دار، قابل درک و به یاد ماندنی است». ناگفته نماند که تعداد محدودی حروف یونانی وجود دارد.

مثل سازمان جهانی بهداشت نباشید

کلید ساتون و پلاسک استراتژی ها این است که آنها بر روی عموم – مشتریان – تمرکز می کنند نه جوامع علمی یا پزشکی. به هر حال این هدف سازمان جهانی بهداشت زمانی بود که از سیستم نام‌گذاری حروف یونانی خود رونمایی کرد: “برای ساده‌سازی ارتباطات عمومی.” این برنامه برای جایگزینی نام‌های علمی موجود که توسط پایگاه داده Gisaid، سیستم ردیابی منبع باز Nextstrain و سیستم نامگذاری Pango اختصاص داده شده است، طراحی نشده است. هنگام نامگذاری هر چیزی – ویروس یا به‌روزرسانی نرم‌افزار – شناخت مخاطبان مهم است.

Sutton به طور مکرر با شرکت ها در مورد نامگذاری اجزای کوچکتر پروژه های بزرگتر کار کرده است. برای مثال، تیم او Photoshop Elements را علامت‌گذاری کرد، نسخه‌ای «سبک‌تر» از فتوشاپ که شرکت نمی‌خواست آن را به سادگی «Photoshop Lite» بنامد. “وقتی این پروژه‌ها را انجام می‌دهیم، می‌نشینیم و سعی می‌کنیم بفهمیم، “شهودی‌ترین راه برای درک این موضوع برای مردم چیست؟ کجا می‌توانیم از اعداد و حروف استفاده کنیم؟ کجا می‌توانیم از نام‌های واقعی چیزها استفاده کنیم؟” او می گوید. “و بسیار بستگی به این دارد که مخاطب هدف چه کسی باشد.”

چه چیزی برای یک مخاطب بصری است؟ Placek به بازار موجود نگاه می کند تا ببیند رقبا چه می کنند. سپس، شما یک گزینه دارید: اگر می‌خواهید از دسته خود خارج شوید، با جزر و مد حرکت کنید یا چیزی متمایز را امتحان کنید. غلات را در نظر بگیرید: «اگر در راهروی غلات قدم بزنید، به سرعت متوجه خواهید شد که بیشتر آن‌ها کاملاً توصیفی هستند – حتی Cheerios هم نشان‌دهنده شکل آن است. اما اگر شرکت شما با «Blue Sky Cereal» مخالفت کند، ممکن است افراد به سادگی از کنار آن عبور کنند زیرا نام در مجموعه نمی‌آید. او می‌گوید: «اما اگر این غلات جدید واقعاً جالب با فواید سلامتی قابل‌اعتماد است، شاید شما این کار را انجام دهید با این دسته بندی فاصله بگیرید.» (آهم، قاشق جادویی.)

نام‌گذاری موفقیت‌آمیز خط دشواری بین خلاقانه و شهودی، استاندارد و برجسته را طی می‌کند. وقتی صحبت از انواع کووید به میان می‌آید، ساتن تردید دارد که WHO در توضیح تکامل ویروس برای توده‌ها موفق بوده باشد. او می‌گوید: «ارتباطات علمی، به‌ویژه وقتی صحبت از نگرانی‌های سلامتی می‌شود، باید ساده باشد. “این باید چیزهایی باشد که مردم بتوانند آن را درک کنند و بدانند و به درستی عمل کنند.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی