خبر

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| سبقت بازی‌های رایانه‎‌ای از صنعت فیلم‌سازی هالیوود در سودآوری

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| سبقت بازی‌های رایانه‎‌ای از
صنعت فیلم‌سازی هالیوود در سودآوری

به گزارش آبرند به نقل از خبرگزاری تسنیم«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ صنعت بازی های رایانه ای به عنوان یکی از صنایع مهم کشور در عرصه اقتصادی می تواند نقش ویژه ای ایفا نماید. این صنعت به لحاظ اقتصادی از جهات مختلف قابل بررسی است که یکی از این موارد، سودآوری و درآمدزایی است.

طبق بررسی ها برخی کشورها در زمینه صنعت بازی پیشرو بوده اند مانند آمریکا، اروپای غربی و ژاپن که سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ روند صعودی و جایگاه خود را در صنعت بازی حفظ نموده اند. اما برخی کشورهای دیگر مانند چین در این زمینه نوظهور هستند و علیرغم اینکه در سال ۲۰۰۳ تولید صنعت بازی این کشور ۰٫۲ میلیارد دلار بوده است، این میزان در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده و جایگاه دوم را پس از آمریکا از آن خود کرده است. همچنین در سال های اخیر کشورهای کانادا و برزیل نیز سهمی از صنعت را به دست آورده اند و از کشورهایی می گردند که به تازگی توانسته اند قسمتی از بازار را به خود اختصاص دهند.

بررسی ها نشان می دهد درآمد تولیدی صنعت بازی در آمریکا در سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۷ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که فروش هالیوود در سال ۲۰۱۲، ۹٫۴۲ میلیارد دلار و کمتر از درآمد صنعت بازی در این کشور بوده است. طبق آمار در سال ۲۰۱۴ نیز آمریکا همچنان در صد کشورهای تولید کننده بازی قرار داشته و توانسته است با کسب ۲۰٫۴۸ میلیارد دلار، بیشترین درآمد را به خود اختصاص دهد. کشور ژاپن بعد از چین با کسب درآمد ۱۲٫۲ میلیارد دلار سومین کشور تولید کننده بازی رایانه ای در این سال بوده است. در این سال کشورهای آلمان، انگلیس، کره، فرانسه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، روسیه، استرالیا، مکزیک و تایوان به ترتیب حائز رتبه های بعدی شده اند. همچنین بیشترین درآمد کشورهای منطقه خاورمیانه آفریقا از بازی های رایانه ای به ترتیب ترکیه، نیجریه، عربستان سعودی، مصر، آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران بوده است. رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۴، ۴۹ دنیا بوده است.

در سال های اخیر نیز صنعت بازی رشد بسیار خوبی داشته است به طوری که نگاهی به سود آورده این صنعت در چند سال اخیر بیندازیم بر اساس آمار منتشرشده، سود صنعت بازی های رایانه ای در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را نیز تجربه کرد که نشان از رشد سریع این صنعت دارد. برای آنکه حسی ملموس از این رقم داشته باشیم، می‌توان آن را با درآمد نفتی سالانه کشورمان مقایسه کنیم. درآمد سالانه کشور از فروش نفت در حال حاضر حدود ۵ تا ۸ میلیارد دلار است. یعنی درآمد صنعت بازی های رایانه ای چیزی حدود ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران است.

علاوه بر درآمدزایی و سودآوری، صنعت بازی های رایانه ای یکی از صنایع اشتغالزا محسوب می شود. این صنعت ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در آمریکا در سال ۲۰۱۲ با میانگین درآمد ۹۰ هزار دلار در سال ایجاد کرده است. به طور کلی یک پروژه ساخت بازی با توجه به وسعت می تواند به اشتغال ۲۰ تا ۱۰۰ نفر یا بیشتر بینجامد.

علاوه بر اشتغالزایی وجود دستمزد بالا در این صنعت موجب افزایش تقاضا کار در این صنعت شده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰، دستمزد برای یک طراح بازی با بیش از شش سال تجربه، به طور میانگین ۶۵ هزار دلار، برای طراحی با سه تا شش سال تجربه کار ۵۴ هزار دلار و با کمتر از سه سال تجربه کار ۴۴ هزار دلار بوده است. طراحان ارشد با بیش از ۶ سال تجربه رقمی معادل ۹۵ هزار دلار و با تجربه سه تا شش سال ۷۵ هزار دلار دستمزد دریافت می کردند. در سال ۲۰۱۲ این ارقام در حدود ۷ الی ۱۰ درصد افزایش داشته اند.

باتوجه به اینکه بخش اعظمی از هزینه یک پروژه تولید بازی مربوط به نیروی کار می شود و از طرف دیگر در ایران تراکم نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده وجود دارد و دستمزد نیروی کار در ایران به نسبت از متوسط دستمزد جهانی پایین تر است، لذا کشور ایران در تولید بازی های رایانه ای مزیت نسبی دارد و می تواند با برنامه ریزی دقیق به رقابت جهانی بپردازد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا