خبر

کردستان چشم انتظار سرمایه گذاری شرکت های بزرگ| معدن بهترین ظرفیت برای توسعه

کردستان چشم انتظار سرمایه گذاری شرکت های بزرگ| معدن بهترین
ظرفیت برای توسعه

بازار؛ گروه استان ها: کردستان منطقه ای بکر با استعدادها و توانمندی های ویژه ای در بخش های مختلف است ولی به دلیل نبود سرمایه گذاری به ویژه از سوی بخش خصوصی و شرکت های بزرگ وابسته به دولت، بخش زیاادی از استعدادهای این منطقه بدون استفاده باقی مانده است.

نگاهی به آمارهای بیکاری منتشر شده از سوی مراجع کشوری نشان می دهد که طی دو دهه اخیر نرخ بیکاری در کردستان همواره بیشتر از میانگین کشوری بوده و حتی در یک دهه اخیر کردستان همواره در ردیف استانهای با بیشترین بیکار در کشور بوده است.

کردستان در بخش های مختلف از جمله معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت مرزی از جمله مناطق ویژه و با استعداد در کشور است

آمار بالای بیکاری در حالی در استان کردستان ادامه دارد که این منطقه در بخش های مختلف از جمله معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت مرزی از جمله مناطق ویژه و با استعداد در کشور است و علیرغم تمامی وعده های داده شده از سوی مسئولان استانی و ملی، هنوز از ظرفیت های استان به خوبی استفاده نشده است.

بخش معدن یکی از استعدادهای بی نظیر در کردستان برای رسیدن به توسعه است ولی متاسفانه تقریبا تمامی مواد معدنی استخراج شده از استان به صورت خام فروشی راهی استانهای همجوار شده و عملا بهره چندانی برای کردستان ندارد.

هر چند که طی چند سال اخیر اقداماتی در راستای بهره برداری بهتر از ظرفیت های معدنی در استان کردستان آغاز شده است ولی این گونه اقدامات در مقابل توانمندی های این استان در بخش حداقلی است و نیازمند تلاش و پیگیری های بیشتری از سوی سازمان های مسئول و مدیران ارشد استانی و ملی است.

شناسایی ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان کردستان

آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نشان می دهد که ذخیره قطعی معدنی در استان بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن است که البته با توجه به اقدامات اکتشافی، احتمال افزایش این میزان نیز وجود دارد.

در همین راستا معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر ۳۶۱ پروانه بهره برداری از معادن استان صادر شده است که ۱۹۲ مورد از این معادن فعال بوده و بقیه نیز غیرفعال هستند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: در مجموع ۳۶۱ واحد معدنی در استان اشتغالزایی حدود ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در واحدهای معدنی وجود دارد

مهدی سیفی باغی خانی بیان کرد: ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است که ۲۵ گونه ماده معدنی طراحی شده در شش گروه که استخراج اسمی این معادن در استان تاکنون ۲۲ میلیون تن است.

وی با اشاره به این مطلب که در کردستان در گروه معدنی ۱ و ۲ که شامل شن، ماسه، سنگ لاشه و خاک رس است، مجموعاً ۲۷۹ واحد معدنی داریم، تصریح کرد: در گروه ۴ که شامل سنگ‌های تزیئنی است ۸۹ مورد، گروه ۳ و ۵ که شامل سنگ گچ، نمک، پوکه، بارین، سیلیس و فلدسپات است جمعاً ۷۳ مورد داریم.

معاون امور معادن اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: گروه ۶ هم که شامل طلا، آهن و منگنز است ۳۶ واحد داریم که جمعاً فعال، غیر فعال، بلوکه، مزایده و در حال تجهیز ۳۶۱ مورد است.

وی افزود: در مجموع ۳۶۱ واحد معدنی در استان اشتغالزایی حدود ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در واحدهای معدنی وجود دارد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - کردستان چشم انتظار سرمایه گذاری شرکت های بزرگ| معدن بهترین
ظرفیت برای توسعه

وجود این میزان توانمندی معدنی در استان کردستان و تنها ایجاد اشتغال برای پنج هزار و ۱۰۰ نفر نشان می دهد که بخش زیادی از ظرفیت های معدنی استان به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی بدون بهره باقیمانده است.

دعوت از ایمیدور برای سرمایه گذاری در بخش معدن کردستان

طی چند سال اخیر بحث سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و وابسته به دولت در حوزه های مختلف در استان کردستان مطرح شده و هر بار به دلایلی این حرف ها جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

در جدیدترین اقدام، استاندار کردستان ضمن دیدار با رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» از این شرکت برای نقش پررنگ تر در زمینه سرمایه گذاری در بخش معادن استان دعوت به عمل آورد.

استاندار کردستان در این نشست که رئیس سازمان صمت کردستان هم در آن حضور داشت، اظهار کرد: شناسایی محدوده‌های امیدبخش معدنی در این استان، دستاورد ارزشمندی در راستای به فعلیت رساندن ظرفیت معدنی است و با اجرای این مهم بستر مناسب برای رونق سرمایه گذاری فراهم شده است.

زارعی کوشا از وجود گونه های متعدد مواد معدنی در استان خبر داد و گفت: در مجموع تا پیش از این ۶۰۰ میلیون تُن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی در کردستان وجود داشت، اکنون با توجه به نهضت تسهیل در امر اکتشاف در استان، این ذخائر به یک میلیون تُن افزایش یافته است.

استاندار کردستان: انتقال حساب‌های بانکی معادن و واحدهای تولیدی به بانک‌های استان حق مسلم مردم کردستان است

وی تصریح کرد: استان کردستان علاوه بر ظرفیت های مختلف در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و مرز، فرصت خدادادی بهره‌مندی از معادن متعدد را در اختیار دارد.

استاندار کردستان با تاکید بر استقرار حساب‌های بانکی و گردش مالی معادن و صنایع معدنی در بانک‌های استان، گفت: انتقال حساب‌های بانکی معادن و واحدهای تولیدی به بانک‌های استان حق مسلم استان است.

واگذاری محدوده های معدنی پهنه دیواندره به ایمیدور برای جذب سرمایه گذار

استاندار کردستان بر سرمایه‌ گذاری ایمیدرو و نهادهای سرمایه ‌گذاری در محدوده پهنه‌ های امیدبخش استان تاکید کرد و افزود: با اکتشافات انجام شده در این محدوده ‌ها، پهنه‌های شهرستان بیجار، قروه و سقز شناسایی و برای شروع همکاری با ایمیدرو آمادگی کامل را دارد.

دراین جلسه، در قالب طرح تحول سه ‌جانبه بین سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت در پهنه دیواندره مقرر شد محدوده ‌های امید بخش تا پایان سال جاری در اختیار ایمیدرو قرار گیرد و اداره صنعت، معدن و تجارت کردستان برای فراخوان سرمایه گذاری و مزایده‌ در این خصوص اقدام کند و همچنین مقرر گردید ایمیدرو، راهداری استان و اداره صمت کردستان در قالب تفاهم‌ نامه ‌ای نسبت به ایجاد زیرساخت‌ های لازم در بحث بهسازی و آسفالت جاده ‌های دسترسی به معادن در محورهای معدنی استان کردستان همکاری‌های لازم را داشته باشند.

157435 - کردستان چشم انتظار سرمایه گذاری شرکت های بزرگ| معدن بهترین
ظرفیت برای توسعه

حضور شرکت های دولتی توانمندی در زمینه مالی در راستای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در استان کردستان می تواند ضمن فراهم کردن زمینه برای توسعه استان، امکان بهره مندی از استعدادهای بی نظیر این استان را فراهم کند.

دسترسی استان کردستان به مرز با اقلیم کردستان عراق از یک سو و همچنین ایجاد ظرفیت های جدید ارتباطی در زمینه های ریلی، هوایی و جاده ای از سوی دیگر بهترین فرصت در راستای بهره برداری از استعدادهای استان کردستان برای رسیدن به توسعه است.

توجه به حوزه معدن به دلیل ظرفیت های بی نظیر در استان کردستان می تواند بهترین اقدام در راستای توسعه استان و ایجاد اشتغال در این منطقه باشد، استخراج اصولی و همچنین ایحاد صنایع تبدیلی می تواند بهترین اقدام در راستای توسعه بخش معدن در کردستان است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی