خبر

بازار آهن در انتظار اصلاح

بازار آهن در انتظار اصلاح

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز دوشنبه قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ثابت اعلام شدند اما در برخی حوزه نوسان جزئی هم قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز روز دوشنبه نسبتا ثابت بود و قیمت دلار در نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی قرار داشت، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

روز دوشنبه که بازار رو به تعطیلی رفت عمده محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند از همین رو قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما به صورت جسته و گریخته کاهش قیمت هم مشاهده شد.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد فولاد زاگرس با کاهش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد نیشابور نیز ثابت بود و حدود ۲۳ هزار و ۹۱۰ تومان معامله شد. قیمت میلگرد آجدار استاندارد در محدوده قیمت ۲۳.۲۰۰ تا ۲۴.۷۰۰ تومان اعلام شد و قیمت متوسط آن نیز ۲۳.۷۹۵ تومان برآورد شد. در ادامه قیمت میلگرد آجدار چند کارخانه مشهور در سه ماه اخیر درج می‌شود که نشان‌دهنده روند کاهشی نرخ این محصول است.

قیمت تیرآهن اصفهان و تیرآهن فایکو در هر شاخه کاهش ۱۰ تا ۳۰ هزار تومانی داشت اما در غالب مبادی فروش قیمت تیرآهن را ثابت اعلام کردند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثبات داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و سایر ورق‌های سرد در غالب شرکت‌ها با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت ورق سیاه نیز در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه و گیلان در برخی ضخامت‌ها افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها با افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند، همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم با افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی عرضه شدند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز دوشنبه حاکی است که ۳۱۰ هزار و ۳۰۰ تن محصول فولادی حدود ۱۹۸ هزار و ۷۰۰ تن مورد استقبال قرار گرفتند؛ از این میزان حدود ۱۱۲ هزار و ۳۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که هر کیلو از آن ۱۹ هزار و ۲۲۶ تومان برآورد شد. امروز نیز حدود ۲۷۹ هزار و ۵۶۵ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان ۲۱۷ هزار و ۸۰ تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد؛ قیمت میلگرد امروز حدود ۲۱ هزار و ۳۴۳ تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود ۴ هزار و ۲۹۱ تن نبشی عرض می‌شود که قیمت آن ۲۲ هزار و ۶۷۹ تومان در هر کیلو تعیین شده است. ۳ هزار و ۲۴۶ تن نیز ناودانی عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن ۲۳ هزار و ۲۶۹ تومان در نظر گرفته شده است.

حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم عرضه می‌شود، ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه G، ۲ هزار تن ورق سرد B، حدود ۱۸ هزار و ۷۴۸ تن نیز تیرآهن عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن ۲۲ هزار و ۱۷۵ تومان در نظر گرفته شده است.

آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد داخلی برآورد می‌شود تداوم رکود در و افت شدید معاملات است که گویا با ترس و عقب‌نشینی ناشی از ترس خروج فولاد از بورس کالا همراه شده است. به عبارتی این ترس و عقب‌نشینی هم در سمت تقاضا و هم در سمت عرضه‌کنندگان قابل مشاهده است.

به این اوضاع کمبود نقدینگی و رکود ساخت و ساز مسکن را هم می‌توان افزود که به تعمیق رکود فعلی دامن زده است.

در روزهای پیش و پس از تعطیلی هم که معاملات تقریبا قفل می‌شود و تقاضا هم کاهش می‌یابد. به طور کلی درباره اوضاع فعلی بازار داخلی می‌توان اینگونه گفت بازار آهن در مسیر اصلاح است و منتظر معاملات امروز بورس کالا است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی