خبر

نقش سازمان های توسعه‌ای مانند ایدرو و ایمیدرو در لایحه برنامه هفتم مبهم است

نقش سازمان های توسعه‌ای مانند ایدرو و ایمیدرو در لایحه
برنامه هفتم مبهم است

به گزارش بازار، عزت اله اکبری تالارپشتی گفت: ترسیم نقشه راه توسعه و جهت‌گیری اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی متناسب با اقتضائات کلان اقتصادی در حوزه‌های مختلف پولی و بانکی، بودجه‌ای، ارزی و تجاری در قالب تدوین و تنظیم یک سند استراتژی توسعه صنعتی ناظر بر تمامی فعالیت‌های واقعی اقتصادی خواهد شد، به گونه‌ای که سیاست‌های حمایتی دولت و نظام مالی کشور به سمت فعالیت‌هایی متمرکز شود که دارای بیشترین تاثیر نسبت به تحقق اهداف دولت همچون خلق ارزش افزوده، اشتغالزایی بالا، افزایش بهره‌وری، محرومیت زدایی، رفع مخاطرات زیست محیطی، ارتقاء سطح فناوری در کل اقتصاد و توان رقابت در بازارهای جهانی شود.

قانون برنامه هفتم باید شتاب تحولات اقتصادی در ۱۰ سال آینده را مدنظر داشته باشد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون برنامه هفتم باید شتاب تحولات اقتصادی در ۱۰ سال آینده را مدنظر داشته باشد، تعیین رشد ۸.۵ درصد برای صنایع و ۱۳ درصد برای معدن و ۲۳ درصد برای صادرات تنها با حضور حداکثری بخش خصوصی قابل تحقق است که ساز وکار این موضوع در لایحه برنامه هفتم مبهم است.

وی با بیان اینکه عدم حضور پررنگ بخش خصوصی در جنگ اقتصادی همانند این است که نقش بسیج را در جنگ تحمیلی ۸ ساله نادیده بگیریم، اضافه کرد: نقش سازمان های توسعه ای مانند ایدرو و ایمیدرو در لایحه برنامه هفتم مبهم است.

در بخش تولید خودرو بهترین حالت عدم دخالت دولت است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه توسعه روابط بانکی با همسایگان و کشورهای همسو و نیز سازمان های بین المللی و منطقه ای مانند شانگهای و بریکس مورد تاکید است، تصریح کرد: ساماندهی زیرساخت های داخلی برای استفاده حداکثر از مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، بین المللی و منطقه ای ضرورت دارد.

اکبری تالارپشتی افزود: دیپلماسی اقتصادی ظرفیت عظیمی است که نباید از آن غافل باشیم، البته طراح طرح دیپلماسی اقتصادی که یک فوریت آن در مجلس تصویب شده، بنده هستم و این موضوع را تا به نتیجه رسیدن پیگیری می‌کنم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بخش تولید خودرو بهترین حالت عدم دخالت دولت است، دخالت های غیرعلمی و غیرمنطقی دولت، کار ساده تولید و عرضه خودرو را بسیار پیچیده کرده که موجب نارضایتی مردم شده است.

وی بیان کرد: بهترین فرمول تنظیم واردات خودرو جهت کمک به تولید داخل و نیز جلب رضایت مردم از طریق نظام تعرفه است به شکلی که این موضوع فقط با تعرفه واردات تنظیم شود نه محدودیت ها البته استفاده از ارز منشا خارجی برای واردات خودرو مورد تاکید است.

متوسط عمق اکتشاف حدود ۸۰ متر است
وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت حوزه معدن، گفت: قلب معدن اکتشاف است که متوسط عمق اکتشاف حدود ۸۰ متر است لذا سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اکتشاف در عمق یکی از ضرورت های حتمی است. خام فروشی در بخش معادن کاری عبث و زیان‌بار است و سیاست های اجرا شده در حوزه معادن ناکارآمد و غیر موثر است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حضور حداکثری شرکت های دانش بنیان در تولید در همه رشته های صنعتی موجب ارتقاء آن ها و رشد صادرات محصولات دانش بنیان و صنایع پیشرفته خواهد شد که فعلا سهم نیم درصدی در اختیار دارد که بسیار ناچیز است.

وی یکی از راه های موثر رفع ناترازی در حوزه انرژی حضور فعال بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: با برنامه ریزی وزارت نفت و نیرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی این موضوع قابل حل است به نحوی که خوراک موردنیاز پتروشیمی و برق مورد نیاز واحدهای صنعتی به راحتی قابل تامین باشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی