خبر

عدم توازن قیمت آهن بورسی و بازار

عدم توازن قیمت آهن بورسی و بازار

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن روز پنجشنبه نسبتا تعطیل بود و قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و برخی کارخانه‌ها هم اعلام قیمت نکردند.

بازار ارز هم با نوسان جزئی همراه بود و قیمت دلار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در نوسان بود به طوری که هر دلار در پایان روز ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد.
بررسی اوضاع بازار آهن و فولاد

قیمت میگرد آجدار روز پجشنبه در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد و شماری از کارخانه‌ها هم اعلام قیمت نکردند قیمت میلگرد اصفهان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت میلگرد میانه نیز با ۱۰۰ تومان کاهش در هرکیلو ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت بود و قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان هم اعلام قیمت نشد. قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز در غالب مبادی فروش ثابت نشد. قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و قیمت قوطی آهن و سایر پروفیل‌ها هم عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و ورق اسیدشویی هم در کلیه شرکت‌ها ثابت بود و قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق آهن روغنی نیز عمدتا بدون تغییر عرضه شدند.

به نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی‌های هفته سوم شهریور ماه و مصادف شدن آخر تابستان با اوج سفرها بازار آهن داخلی نیز بیشتر از قبل دچار رکود شود.

نگاهی به معاملات بورس و بازار آزاد
رکودی که در معاملات مقاطع طویل فولادی پیش از تعطیلات اربعین حاکم بود، به دلیل دشواری‌های حمل و نقل، به شدت افزایش یافت. این وضعیت در حالی رخ داد که معاملات شمش فولاد همسو با عواملی همچون رشد نرخ ارز و حضور فعال متقاضیان سرمایه‌ای رونق بیشتری داشت. با این حال، تعهدات صادراتی نوردکاران کاهش یافته و این باعث شده که این تولیدکنندگان به صورت مداوم مقاطع فولادی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کنند.

در دومین هفته شهریورماه، بیش از ۲۶۷ هزار تن از انواع میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا به بازار عرضه شد که نرخ پایه برای این محصول در محدوده ۲۲ هزار و ۱۳۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۸۰ تومان تعیین شده بود. این قیمت پایه نسبت به قیمت فروش شمش فولاد در همین بازار ارزشمند است، اما وجود محصولات فولادی با قیمت‌های پایین‌تر در بازار آزاد و رکودی که بر بخش ساخت‌وساز حاکم است، باعث شده تا این محصولات تقاضای چندانی نداشته باشند.

میزان تقاضای ثبت‌شده برای ۲۶۷ هزار تن میلگرد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در دومین هفته شهریورماه به حدود ۳۲ هزار تن اعلام شد و در نهایت تنها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن از محصول به فروش رسید. به این ترتیب، در میانه رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی، تنها ۷.۴ درصد از عرضه‌ها به فروش رسید.

میانگین نرخ فروش میلگرد از این بازار حدود ۲۲ هزار و ۹۳۰ تومان بود. این نرخ با در نظر گرفتن مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت. در همین بازه زمانی، میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شد. وجود محصولات با قیمت‌های کمتر از بازار بورس در بازار آزاد، رکود معاملاتی در این بخش را بیشتر می‌کند.

به طور کلی، وضعیت معاملاتی در بازار محصولات فولادی نسبت به سایر بازارها که تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور قرار دارند، تغییرات بیشتری را تجربه می‌کند. تأثیر عواملی مانند نرخ ارز، تقاضا و عرضه در داخل و خارج از کشور، تصمیمات دولتی، تحریم‌ها، نوسانات قیمت‌های جهانی، وضعیت صنعت ساخت‌وساز و اوضاع اقتصادی بر این بازار تأثیر دارد.

در دومین هفته شهریورماه، میلگرد با نرخی در بازه ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار تومان به بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شده است. این موضوع باعث ارتقای نرخ پایه میلگرد شده است با این حال، نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در این بخش مانع فروش این محصول می‌شود. علاوه بر این، شیوه تعیین قیمت پایه شمش و اجازه حضور متقاضیان سرمایه‌ای در این بازار باعث شده است که توازن قیمتی در معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی از بین برود. به طوری که خرید شمش و تولید محصول در بازار داخل و حتی صادرات از نظر اقتصادی توجیه نمی‌شود.

در دومین هفته شهریورماه، قیمت میلگرد حدود ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار تومان به بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شده است. این موضوع باعث ارتقای نرخ پایه میلگرد به مراتب ارزشمندتر شده است. با این حال، نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در این بخش مانع فروش این محصول می‌شود.

علاوه بر این، شیوه تعیین قیمت پایه شمش و اجازه حضور متقاضیان سرمایه‌ای در این بازار باعث شده است که توازن قیمتی در معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی از بین برود؛ به طوری که خرید شمش و تولید محصول در بازار داخلی و حتی صادرات از نظر اقتصادی توجیه چندانی نداشته باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز حدود ۱۳ هزار و ۱۰ تن شمش عرضه می‌شود که هر کیلو از آن حدود ۲۳ هزار و ۱۹۶ تن تعیین شده است. حجم عرضه شمش ۷۰ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته ولی قیمت آن با افزایش ۲.۵ درصدی همراه است.

در معاملات امروز بورس کالا، میلگرد ساده صنعتی به مقدار ۵ هزار و ۹۱۸ تن و با قیمت پایه ۳۱ هزار و ۸۶۹ تومان در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. همچنین، فروشندگان میلگرد آلیاژی و میلگرد کلاف نیز می‌توانند مقدار ۳ هزار و ۱۰۰ تن و ۱۰ هزار و ۹۵۲ تن از این محصولات را با قیمت‌های پایه به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۹۷ تومان و ۲۷ هزار و ۹۴۶ تومان به فروش برسانند.

تیرآهن نیز به مقدار ۴ هزار و ۹۲۲ تن در تالار صنعتی عرضه می‌شود که قیمت پایه آن ۲۹ هزار و ۷۴۱ تومان تعیین شده است که نشان از رشد ۲۹.۸ درصدی قیمت پایه این محصول دارد. همچنین، ورق سرد خودرو و ورق سرد لوازم خانگی نیز عرضه می‌شود.

مشتریان سنگ آهن دانه‌بندی می‌توانند ۲۰۰ هزار تن از این محصول را با قیمت ۵ هزار و ۱۴۰ ریال تهیه کنند، همچنین صد هزار تن سنگ آهن کلوخه با قیمت پایه ۴ هزار و ۸۳۵ تومان در دسترس خواهد بود. علاوه‌براین ۲۰ هزار تن تیرآهن با قیمت پایه ۴۱ هزار و ۹۹ تومان به بازار عرضه خواهد شد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی