خبر

دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عملکرد ضعیف دارد| افراد باتجربه از وزارت صمت کنار گذاشته شدند

دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عملکرد ضعیف دارد| افراد باتجربه
از وزارت صمت کنار گذاشته شدند

بازار؛ گروه خودرو: فعالان و مدیران ارشد صنایع خودرویی در خصوص عملکرد وزارت صمت برای تولید خودرو، گلایه دارند. گلایه ای که عمدتا به دفتر صنایع خودرو وزارت صمت مربوط می شود، چرا که این دفتر وظیفه رسیدگی به درخواست خودروسازان، نظارت به حسن اجرا برنامه ها و برنامه ریزی مناسب را دارد. اما تاکنون اقدامی موثر برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو از سوی این دفتر انجام نشده است، برای بررسی این موضوع با سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به گفت وگو پرداختیم:

افراد متخصصی که در وزارت صمت مشاور بودند، از بدنه این وزارتخانه جدا شدند. سیاست های اخیر صنعتی نشان از آن دارد که مسئولین سیاستگذار تمایل به اصلاح صنعت خودرو ندارند

* به عنوان پرسش نخست، عملکرد وزارت صمت از زمان سکان داری عباس علی آبادی را چگونه بررسی می کنید؟

افراد متخصصی که در وزارت صمت مشاور بودند، از بدنه این وزارتخانه جدا شدند. سیاست های اخیر صنعتی نشان از آن دارد که مسئولین سیاستگذار تمایل به اصلاح صنعت خودرو ندارند. وزیر صمت نیز در این خصوص دخالت نکرده است و تصمیم گیری در این خصوص را به «ایدرو» واگذار کرده است. با گذشت چند ماه از سکان داری عباس علی آبادی به وزارتخانه متبوعش شاهد اجرا برنامه خاصی نبودیم. مساله اداره کردن خودروسازان فقط تعیین مدیرعامل برای آن ها نیست، بلکه دریافت برنامه از مدیران عامل و ایجاد بستر مناسب جهت تحقق آن ها است. هیچ یک از این اقدامات در وزارت صمت دولت سیزدهم انجام نمی شود.

* اخیرا توجه وزارت صمت به تولید خودرو برقی بیشتر از نظارت به بازار بوده است، به نظر شما این برنامه تحقق خواهد یافت؟

اگر وزارت صمت قصد دارد خودرو برقی تولید کند، به صورت شعارگونه این موضوع تحقق نمی یابد. سیاستگزار صنعتی در کشور باید از خودروسازان برنامه تولید خودروهای برقی طی پنج سال آینده را دریافت کند. حتی این وزارتخانه باید به برنامه افزایش تولید توجه و شرایط آن را مهیا کند.

* عملکرد وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو را برای واردات چگونه ارزیابی می کنید؟

در کشوری که دو بنگاه بزرگ خودروسازی وجود دارد و هر بنگاه ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از ظرفیت خود طی سال تولید می کند، به جای افزایش تیراژ براساس ظرفیت با حمایت های لازم اقتصادی-صنعتی، به دنبال واردات خودروهای کارکرده هستند. اگر دو خودروساز بزرگ کشور به ظرفیت تولیدی خود رسیدند و بازار تعادل نیافت، باید اقدام به واردات خودروهای مذکور کنند. شاید خودروهای تولیدی یا مونتاژی مشکلات کیفی و تکنولوژی داشته باشند، اما باید تولید و ساخت داخل آن در کشور تداوم یابد سپس برای تنظیم گری برنامه واردات را دنبال کنند. متاسفانه مساله ای به این سادگی هنوز در وزارت صمت برای مسئولین ناشناخته است. عده ای در دولت و مجلس شورای اسلامی موافق واردات هستند، اما برخی نیز مخالفت خود را بارها اعلام کردند. هیچ روش منطقی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو مطرح نمی شود که کارشناسان و صنعتگران آن را تایید کنند.

خودرو دست دوم دارای رانت و اظهار نامه های کذایی است، این نابسامانی ها نشان از عدم تجربه در وزارت صمت وجود دارد. دفترکل صنایع خودرویی حاضر به نقدپذیری ازسوی کارشناسان نیست. افراد متخصص از دفتر صنایع خودرویی کنارگذاشته شده و افراد کم تجربه جای آن ها را گرفتند. این نوع انتخابات و انتصابات منجربه آشفتگی صنعت خودرو شده است.

دفتر صنایع خودرو باید نظارت به برنامه داشته باشد و دخالت نکند. ارز صنایع خودروسازی از طریق وزارت صمت و با بررسی دفتر مذکور توزیع می شود

* بسیاری از تولیدکنندگان خودرو به دلیل سیاست های اشتباه وزارت صمت در تامین ارز دچار مشکل شدند، این وزارتخانه باید چه اقدامی در این خصوص انجام دهد؟

اصولا وزارت صمت، وزارتخانه ستادی است که اصول و خط مشی های اقتصاد کلان که توسط سازمان برنامه به آن ابلاغ می شود را اجرا کند. دفتر صنایع خودرو و ایدرو باید در چارچوب ضوابط آن را به شرکت های زیر مجموعه خود اطلاع دهند. به عنوان مثال اگر سازمان برنامه مقدار تولید خودرو براساس نیاز بازار، صادرات و جایگزینی را به وزارت صمت اعلام می کند. وزارت صمت نیز از طریق ایدرو و دفتر صنایع خودرویی باید اقدام به تهیه برنامه و بودجه جهت انجام ابلاغ کند. دفتر صنایع خودرو باید نظارت به برنامه داشته باشد و دخالت نکند. ارز صنایع خودروسازی از طریق وزارت صمت و با بررسی دفتر مذکور توزیع می شود، بخشنامه های مختلف را تدوین می کنند و عمدتا فعالیت ستادی دارند. پاسخگو کردن بنگاه ها با دفتر صنایع خودرویی نیست بلکه باید از طریق ایدرو انجام شود.

* به عنوان پرسش پایانی، عملکرد فرد مسئول دفتر صنایع خودرو وزارت صمت را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دفتر صنایع خودرو وزارت صمت مغز متفکری برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو وجود ندارد، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی باید متولی تولید خودرو در خودروسازی ها باشد، تا الان مقاله ای در خصوص مخالفت فرد مسئول این دفتر برای واردات ندیدیم. دولت سیزدهم وزارت صمت ضعیفی دارد و افرادی که سکان دار شدند، در دولت های قبلی در سطوح مدیریتی نبودند که تجربه سیاستگذاری داشته باشند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی