نقش متدهای بازاریابی بر فروش محصولات

آبرند: مجله اینترنتی تخصصبی صنایع و کسب و کار ایران: متدهای بازاریابی جدید در واقع همان متدهای قدیمی است که فقط در صورتی میتوانید فروش کسبوکار خود را افزایش دهید که بهترین روش بازاریابی را انتخاب و اجرا کنید. برطبق خواست، نیاز و فرهنگ جوامع تغییر کرده و به اصطلاح بروزرسانی شده است. در واقع این متدها همان تجربیاتی است که یک بازاریاب در حین بازاریابی به دست می آورد.
تفاوت فروشندگان حرفه ای با فروشندگان غیر حرفه ای
از اشتباهات رایج فروشندگان غیرحرفه ای، این است که گمان می کنند زمانی را که صرف فروش یک محصول ارزان قیمت می کنند، باید کمتر از زمانی باشد که برای فروش یک محصول گران قیمت صرف می کنند؛ در حالی که باید بدانند برای تمامی مشتریان شان حتی جزئی ترین آن ها ارزش قائل باشند.
جملات نقش تعیین کنندگی در برقراری ارتباط دارند. جملات شکیل و بامحتوا به کار ببرید و بدانید یک اشتباه کوچک خسارت بزرگی در پی دارد. برای تمامی مشتریانتان زمان کافی صرف کنید و آن ها را تا می توانید پای میز مذاکره نگه دارید و مانند فروشندگان غیر حرفه ای مکالمه را به یک جلسه خلاصه نکنید، بلکه با آن ها مخصوصاً اگر شرکت یا سازمانی باشند، قرار ملاقات حضوری بگذارید که در غیر این صورت ممکن است مشتریان خود را به راحتی از دست بدهید.
برای کسب و کار خود حتماً فروشنده ای را انتخاب نمایید که به تمامی قسمت های کار آگاهی داشته باشد و در هنگام سؤال و پاسخ های مکرر، اطلاعات و آگاهی کامل را در اختیار مشتریان بگذارد. یک فروشنده حرفه ای قادر است، خریدار را برای خرید مجدد تشویق نماید و از یک مشتری معمولی یک مشتری دائمی بسازد. او به راحتی می تواند سوالاتی که ممکن است مشتری در ذهن بگذراند را حدس زده و با میل و رغبت در توضیحات خود آن ها را بگنجاند.

متدهای بازاریابی
- صداقت در فروش و دوری از هرگونه تقلّب در کار، شما را در پیشبرد اهدافتان یاری می کند. انتخاب قیمت مناسب و متناسب با خدمتی که ارائه می نمایید، شما را یک شرکت متعهد به اصول اخلاقی در میان مشتریانتان معرفی می کند و اگر زمانی اقدام به بالا بردن قیمت محصولات خود نمودید، باید مشتری بالا رفتن کیفیت را در محصولات شما مشاهده نماید که این روش خود بهترین بازاریابی محسوب می شود.
- توجه بیش از اندازه به رقیبانتان شما را از رسیدگی به امور سازمانتان باز می دارد. خوب است که هر از گاهی به فعالیت های رقیبانتان نیم نگاهی بیندازید امّا اینکه تمام تمرکز خود را به آن معطوف نمایید، کار اشتباهی است.
- مهمترین پیشنهاد سفارش آن هایی هستند که برای بار دوم اقدام به این کار نموده اند پس یک نظر سنجی جامع و کامل برای مشتریان خود تهیه کنید تا هم مشتریان خود را بهتر بشناسید و هم مشتریان برتر خود را مشخص کنید پس می توانید به آن ها به خاطر سود آور بودنشان پاداش بدهید.
- فروشگاه یا وب سایت خود را بر روی کاغذ های کوچکی به صورت آگهی، تبلیغ نمایید و از دیگران بخواهید آن ها را ببینند و نظر خود را در مورد آنها بگویند، کارت های ویزیت کوچک اما با قدرت بالا مانند یک کارت دعوت عمل می کند که اگر آن را به هرکس بدهید، گویی از او دعوت کرده اید تا به فروشگاه شما برای خرید بیاید. همچنین می توانید ابتکار عمل داشته حتی بخشی از آن را بین کارمندان خود تقسیم کنید تا آن ها نیز در این امر با شما مشارکت نمایند و آن کارت های ویزیت را در هر کجا که می روند استفاده کنند.
- انتخاب یک روش برای بازاریابی مستقیم مسلماً کار بسیار اشتباهی است روش های مختلف را استفاده کنید و از مشتریان خود بازخورد بگیرید و نظر آن ها را جویا شوید تا بتوانید روش مناسب تبلیغات برای کسب و کار خود را برگزینید.
- همیشه به مشتریان قدیمی خود پای بند باشید با فرستادن پیام یا ایمیل یا کارت های تبریک از اینکه شما را انتخاب کرده اند تشکر نمایید و با دادن قول هایی چون تخفیف های ویژه آن ها را تشویق به خرید دوباره نمایید.
- برای تبلیغات خود زمان و مکان خاص قائل نباشید. حتی در یک نامه و پست الکترونیکی ساده فرصت را غنیمت بدانید و دست از تبلیغات مجموعه خود برندارید، برای کاهش هزینه های تبلیغات خود می توانید به دنبال شرکتی بگردید که با کسب و کار شما هم سو باشد. پس در پرداخت هزینه ها مشارکتی عمل کنید تا هزینه های شما کاهش پیدا کند.
- با مشتریان خود طوری برخورد نمایید که افراد احساس صمّیمیّت بیشتری با سازمان شما نمایند و رابطه ای دوستانه با شما داشته باشند، خدمات اضافه و هرچند کوچک را به مشتریانتان در کنار خدمات اصلی ارائه نمایید تا در خاطر آن ها باقی بمانید.
بیشتر بخوانید: نقش تبلیغات فرد به فرد در بازاریابی مستقیم
بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی با توجه به نیاز مشتری