عمومیمقالات

EQ در مقابل IQ: کدام یک برای شغل و شخصی شما اهمیت بیشتری دارد توسعه؟

EQ در مقابل IQ: کدام یک برای شغل و شخصی شما اهمیت بیشتری دارد
توسعه؟

دستیابی به موفقیت در دنیای امروز به چیزی بیش از هوش خام نیاز دارد. این نیاز به همدلی، مهارت های ارتباطی موثر و سازگاری در موقعیت های شخصی و حرفه ای دارد. درک تفاوت بین هوش هیجانی (EQ) در مقابل بهره هوشی (IQ) برای رشد شغلی و شخصی حیاتی است. EQ و IQ هر کدام به نتایج شخصی و حرفه ای شما کمک می کنند. توسعه EQ در هماهنگی با IQ یک مزیت رقابتی را ایجاد می‌کند و به افراد کمک می‌کند در محیط‌های شخصی و حرفه‌ای مختلف پیشرفت کنند.

چیست. EQ؟

EQ مخفف ضریب عاطفی است که معمولا به عنوان “هوش هیجانی” یا “EI” شناخته می شود. این شامل توانایی ما برای تشخیص، درک و مدیریت احساساتمان می شود و به ما کمک می کند خودآگاهی بیشتر را در تعاملات اجتماعی خود توسعه دهید. در عین حال، EQ همچنین به ما کمک می کند تا احساسات دیگران را از طریق نشانه هایی مانند حالات چهره، لحن و مفاهیم در کلماتی که آنها صحبت می کنند، بهتر بشناسیم و درک کنیم. این ویژگی‌ها مجموعاً شایستگی بیشتری در زمینه‌های خودتنظیمی، انگیزه، همدلی و مهارت‌های اجتماعی کلی فراهم می‌کنند.

هوش عاطفی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای ما تأثیر می‌گذارد. افرادی که EQ بالاتری دارند مهارت های ارتباطی قوی نشان می دهند، کمک به موفقیت آنها در محیط های مشترک هم در خانه و هم در دفتر. افراد با EQ بالا نیز سازگارتر با تغییر هستند، در حل تعارض بهتر هستند و صرف نظر از عنوان شغلی خود به عنوان رهبر ارزش دارند. سازمان‌هایی که کارمندانی با EQ بالا استخدام می‌کنند معمولاً فرهنگ‌های کاری پر رونق را تجربه می‌کنند، کار تیمی بیشتر و وفاداری و رضایت مشتری بهبود یافته است.

EQ ثابت یا سفت و سخت نیست. بلکه مهارتی است که می توانید یاد بگیرید. علاوه بر این، با زمینه های متمایز از جمله انگیزه، آگاهی اجتماعی و سایر شایستگی های عاطفی چند وجهی است. ابزارهایی مانند آزمون‌های هوش هیجانی ابزارهای دقیقی برای اندازه‌گیری شایستگی‌های عاطفی شما فراهم می‌کنند و فرصت‌هایی را برای رشد شخصی و رشد.

IQ چیست؟

IQ یا ضریب هوشی به عنوان معیاری از توانایی های فکری قابل انتقال ما. توانایی حل مسئله، استدلال منطقی، مهارت های ریاضی، درک فضایی و حتی مهارت های زبانی را کمیت می کند. با ارزیابی این عملکردهای شناختی، آزمون‌های IQ پنجره‌ای به هوش شناختی ارائه می‌دهند که در اکثر موقعیت‌ها قابل استفاده است. خواه در حال تحصیل برای پزشک شدن یا یادگیری استفاده از سیستم‌های نرم‌افزار اداری جدید، افراد با ضریب هوشی بالاتر، آنچه را که به آنها آموزش داده می‌شود، بهتر می‌فهمند و به کار می‌گیرند.

IQ نسبت به گروه سنی افراد اندازه‌گیری می‌شود. یعنی از یک کودک ۲ ساله انتظار نمی رود در آن سن به اندازه ۲۰ سالگی بهره هوشی داشته باشد. این به تثبیت نمرات IQ در طول زندگی کمک می کند. برخلاف EQ، IQ کمتر انعطاف پذیر است و چیزی نیست که بتوان آن را یاد گرفت. برخی از عوامل مانند آسیب مغزی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل یا ورود به یک محیط سالم تر ممکن است بر نمرات تأثیر بگذارد، همچنین تغییرات موقتی مانند سطح استرس. با این حال، ضریب هوشی معمولاً در پارامترهای محدودی ثابت می‌شود، در حالی که EQ بیشتر شبیه مجموعه مهارت‌هایی است که تقریباً هر کسی می‌تواند آن را بهبود بخشد.

کدامیک مهمتر است؟ EQ در مقابل IQ

تعیین اهمیت EQ در مقابل IQ پیچیده است. اما تعیین اینکه کجا باید زمان و انرژی خود را متمرکز کنید ساده است: EQ خود را توسعه دهید.

IQ مهم است. با نمره پایه ۱۰۰، افرادی که امتیاز کمتر از ۷۵ دارند، در انجام کارهای معمولی که اکثر مردم آن را بدیهی می دانند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. کسانی که امتیاز بالاتر از ۱۳۵ یا بیشتر دارند ممکن است نابغه در نظر گرفته شوند. خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق ما در بازه ضریب هوشی نرمال بین ۸۵ تا ۱۱۵ به دنبال یک الگوی توزیع منحنی زنگی معمولی است.

اگر به دنبال موفقیت در محل کار یا روابط خانوادگی و اجتماعی خود هستید، احتمال دارد که ضریب هوشی نقش مهمی را ایفا کند. نقش کم اهمیت. از سوی دیگر، EQ نقش بزرگ تری ایفا می کند. همچنین چیزی است که می توانید یاد بگیرید. داده ها نشان می دهد که خودآگاهی بیشتر، خلق و خوی عاطفی، مهارت های ارتباطی و سایر عوامل به موفقیت شغلی.

مهمتر از همه، هوش هیجانی در کنترل شماست—شما می توانید آن را یاد بگیرید. یک مرحله در یک زمان، می‌توانید مهارت‌های لازم برای ایجاد روابط سالم را از نظر اجتماعی، محل کار و خانه به کار بگیرید. با تمرکز بر اهمیت رشد هوش هیجانی خود، می توانید:

  1. احساسات خود را درک کنید که منجر به اعتماد به نفس بیشتر می شود
  2. اقدامات تکانشی که رهبری را تضعیف می کنند، تنظیم کنید.
  3. برای همکاری بیشتر روابط بین فردی ایجاد کنید
  4. تضادها را بدون درام یا احساسات سخت حل کنید
  5. تصمیمات منطقی تر و پایدارتر بدون ترس و شک و تردید به خود بگیرید
  6. در نهایت، پرسیدن اینکه آیا IQ در مقابل EQ مهم‌تر است، مانند تصمیم گیری است که برای ماشین شما مهم‌تر است: موتور یا فرمان. IQ موتور شماست. بدون آن نمی توانید جایی بروید. اما EQ به عنوان فرمان عمل می‌کند و شما را دقیقاً به جایی که می‌خواهید می‌برد. سواری شما مزایا و محدودیت هایی دارد، اما مقصد شما کاملاً در دستان شماست.

    EQ در مقابل IQ: برای موفقیت کجا باید تمرکز کنم؟

    IQ در طول زندگی شما نسبتاً ثابت است. تمرکز بر هوش هیجانی بیشتر، دستاوردهای بیشتری را برای پیشرفت شخصی و رشد حرفه ای به همراه دارد. همچنین، باید در نظر داشت که در حالی که ضریب هوشی بالا ممکن است به اندازه گیری ظرفیت ی فرد برای یادگیری کمک کند، تمایلی او برای یادگیری را اندازه گیری نمی کند. افراد با ضریب هوشی بالا می توانند از همان باورهای خود محدود کننده، بی انگیزگی، شک و تردیدهای شخصی و بازداری ها مانند دیگران رنج ببرند. از طرف دیگر، افراد با EQ بالا، احتمال بیشتری دارد که ذهنیت های رشد را پرورش دهند، منجر به همکاری، انگیزه و تمایل بیشتر برای پذیرش چالش های جدید می شود. علاوه بر این، افراد EQ بالا نه تنها به دلیل مهارت های ارتباطی، بلکه به دلیل سازگاری و انعطاف پذیری، به عنوان رهبران طبیعی ظاهر می شوند. در واقع ممکن است در بین همسالانشان باهوش‌تر به نظر برسند.

    در آخر، یک نکته احتیاطی. مانند ضریب هوشی، EQ معیار کلی ارزش یک فرد نیست. در حین کار با بنیاد ملی علوم، به مدیریت برنامه‌هایی کمک کردم تا افراد دارای معلولیت را به حوزه‌های STEM-علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات وارد کنند. تمرکز ما بر روی کمک به دانش آموزانی بود که طیف اوتیسم تشخیص داده شده بودند. این دانش‌آموزان بسیار باهوش معمولاً ظرفیت‌های عاطفی پایینی از جمله ناهنجاری اجتماعی، ناتوانی در خواندن احساسات دیگران و خودآگاهی پایین از خود نشان می‌دهند. ما ارزش آنها را به عنوان مهندسان هوافضا، شیمی، عمران و نرم افزار آینده دیدیم. به جای اینکه آنها را پشت سر بگذاریم، به آنها کمک کردیم تا زندگی خود را طی کنند.

    همانطور که هوش هیجانی خود را توسعه می دهید، بخشی از این EQ تقویت شده به معنای کار خوب با افراد مختلف است، از جمله برخی با EQ پایین تر از خودتان. در آن زمان است که استعدادهای شما برای همدلی و ارتباطات بسیار مهم است. با دیدن نقاط قوت در دیگران، مهارت های رهبری خود را به کار بگیرید. به زبان ساده، کارکنان و همکاران متنوع خود را به موفقیت هدایت کنید.

    عکس توسط NDAB Creativity/Shutterstock.com

    < div id="mab-5816197025" class="m-a-box " data-plugin-release="4.6.22" data-plugin-version="pro" data-box-layout="slim" data-box-position= "below" data-multiauthor="false" data-author-id="32273" data-author-type="user" data-author-archived="">

    < div class="m-a-box-tab m-a-box-content m-a-box-profile" data-profile-layout="layout-1" data-author-ref="user-32273" itemscope="" itemid="https ://www.success.com/author/bryan-lindenberger/" itemtype="https://schema.org/Person">
    Bryan Lindenberger 150x150 - EQ در مقابل IQ: کدام یک برای شغل و شخصی شما اهمیت بیشتری دارد
توسعه؟

    برایان از فضای دیجیتالی که هنر و فناوری در آن تلاقی می کنند لذت می برد. او به عنوان یک نویسنده در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت و تولید کار کرده است. او همچنین به مشاغل کوچکتر در توسعه وب از جمله دسترسی و توسعه محتوا کمک می کند. او در اوقات فراغت خود مسیرهای پیاده روی در مرکز فلوریدا را طی می کند.

منبع : www.success.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی