خبر

ریزش بورس ادامه دار است؟

ریزش بورس ادامه دار است؟

490183 992 - ریزش بورس ادامه دار است؟

اقتصاد۲۴– دومین روز از سومین هفته خردادماه نیز برای بورس تهران با کاهش همراه شد. حالا به نظر می‌رسد همبستگی بین قیمت دلار و شاخص بورس، شرایط را برای بازار سهام سخت‌تر کرده است.

البته وضعیت دیروز از روز شنبه به مراتب بهتر بود. بورس تهران دیروز کار خود را با برتری عرضه‌ها آغاز کرد. اما شرایط نسبت به روز قبل از آن بهتر دنبال شد و فشار فروش کمتری در اکثر صنایع و نماد‌ها احساس می‌شد. اما در نهایت خریداران نتوانستند نماگر‌های تالار شیشه‌ای را به محدوده مثبت برسانند.

شاخص کل بورس در روز گذشته، کار خود را با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به پایان رساند و به محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی عقب نشینی کرد. شاخص هم‌وزن نیز که دیروز شدت عرضه کمتری را تجربه می‌کرد، با یک کاهش ۰.۲۹ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۷۵۰۵ میلیارد تومانی وضعیت مناسبی نداشت و شاهد خروج پول سنگین ۳۴۴ میلیارد تومانی بودیم.

سیگنال دلار به بورس

روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، دیروز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و شاهد کاهش نسبتا سنگینی در نرخ دلار بازار آزاد بودیم. روز گذشته قیمت دلار به ۴۷ هزار تومان هم رسید.

خبر‌های ضدونقیض حول توافق هسته‌ای موجب شد تا خوش‌بینی‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات یا دستیابی به یک توافق بین ایران و طرف‌های غربی افزایش یابد. بازار ارز نیز به عنوان اثرپذیرترین بازار از این اتفاق، با کاهش نرخ مواجه شود.


بیشتر بخوانید:  چرخه تکرار افت و رکود بورس تا کی؟


حال، اما سوال اینجاست که در صورت وقوع هر توافق چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود؟ آیا با وضعیت رکودی روبه‌رو خواهیم شد یا این می‌تواند سرآغاز شکوفایی بورس باشد؟

تجربه تلخ از اخبار برجامی

در همین زمینه محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: دلار در وضعیت اصلاحی قرار دارد. به واقع باید گفت که قیمت دلار متغیر بسیار اثرگذار در همه ارکان اقتصادی کشور است.

سال گذشته نیز جو رسانه‌ای شدیدی برای احیای برجام راه افتاد. البته با سرخوردگی ایجادشده شاهد یک پرش قیمت ارز و افزایش تورم بودیم. اگر سال گذشته این اتفاق شکل نمی‌گرفت، مسلما امروز وضعیت اقتصادی کلان به مراتب بهتر از دیروز بود.

بورس در وضعیت جابه‌جایی قرار دارد

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر برجام یا توافق مشابهی رخ دهد، در ابتدا اثر کم‌رنگی خواهد داشت. این گونه نیست که بگوییم از فردا در‌های اقتصاد جهان به روی کشور باز خواهد شد.

این اتفاق می‌تواند با توجه به کاهش قیمت دلار به صورت هیجانی بازار سرمایه را هم منفی کند. اما در کل طی این مدت بورس در وضعیت جابه‌جایی قرار دارد.

وی می‌افزاید: مادامی که بازار بالای سقف شکسته‌شده خود قرار دارد جای نگرانی ندارد. اصلاحاتی که طی دوره‌های مختلف ایجاد می‌شود برای بازار خوب است و این جابه‌جا شدن سهم‌ها می‌تواند یک رالی مناسب در ادامه ایجاد کند.

پیش بینی بورس پس از احیای احتمالی برجام

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: همچنین اثر توافق بر بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در حوزه بانک، آی‌تی، حمل و نقل و حتی صنایع دلاری از این توافق منتفع خواهند شد. تنها سهام دلاری می‌تواند برای یک دوره کوتاه جو روانی منفی را تجربه کند.

غفوری می‌گوید: هرچقدر ریسک سیاسی کاهش پیدا کند برای بازار ریسک‌پذیری مانند بازار سرمایه می‌تواند وضعیت جذابی ایجاد کند.

وی همچنین می‌افزاید: در کوتاه‌مدت هم صنعت خودرو، بانک و حمل‌ونقل می‌تواند جذاب‌تر باشد. اما در مجموع باید گفت که بورس با برجام و بی‌برجام وضعیت خوبی خواهد داشت.

غفوری یادآور می‌شود: در حال حاضر نقدینگی فزاینده رشد کرده است. تا زمانی که انضباط مالی و اقتصادی در کشور حاکم نشود هرگونه توافق و آزادسازی‌ها (که پول آن پیش از این خرج شده است) می‌تواند اثر کوتاه‌مدت بر بازار‌ها بگذارد؛ بنابراین نیاز به جراحی اساسی و علمی در اقتصاد بیش از همه چیز احساس می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین می‌افزاید: سناریوی کوتاه‌مدت این است که به تبع ریزش دلار ممکن است فرود‌هایی داشته باشیم. اما بورس در یک مسیر صعودی دو ساله قرار دارد که چشم‌انداز آن صعودی است. هر چند که دیگر شاهد آن رشد‌های عجیب و غریب نخواهیم بود.

تحلیل تکنیکالی شاخص کل

روند دیروز بازار سرمایه از لحاظ تکنیکالی اهمیت بالایی داشت. یکی از امید‌های برگشت به روند صعودی در گرو کندل روز یکشنبه بود. با این حال، اما با وجود ایجاد اندک تقاضایی در بازار، شاخص کل نتوانست از چنگال مسیر کاهشی نجات یابد و در نهایت شکست محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی با ثبت دومین کندل قرمزرنگ تایید شد.

با ثبت این اتفاق و همچنین شرایطی که این روز‌ها ایجاد شده است، به نظر می‌رسد روند اصلاحی بورس تهران می‌تواند تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی (سقف سال ۹۹) ادامه داشته باشد.

اما به نظر نمی‌رسد که این اصلاح با شدت بالایی رخ دهد و احتمالا مسیری متعادل و منفی را سپری کنیم.

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی