خبر

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

441521 555 - پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

اقتصاد۲۴- جریان معاملات اولین روز معاملاتی هفته به سردی دنبال شد و طی آن شاخص کل ۱۱ هزار و ۸۱۸ واحد کاهش یافت. اعتقاد برخی از فعالان بازار سرمایه بر رشد فزاینده بازار در ادامه راه است، اما به نظر می‌رسد شرط‌هایی برای محقق شدن رویای سهامداران وجود داشته باشد.

معاملات بورس روز یکشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل بر خلاف جهت روز آخر هفته گذشته گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۱ هزار و ۸۱۸ واحدی که معادل ۰.۷۶ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.
شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰.۹۵ درصدی به سطح ۴۸۰ هزار و ۹۴۱ واحدی رسید.
همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز یکشنبه را ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ارزش معاملات را سه هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز گذشته، خبر از خروج ۳۵۱ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

پیش‌شرط رشد بازار سرمایه

بی‌ثباتی اقتصادی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است دو نتیجه را در پی خواهد داشت؛ ابتدا اینکه بازار به شدت تحت تاثیر اخبار عمل خواهد کرد. همچنین دوره‌های رکود طولانی و پس از آن رشد‌های فزاینده، دیگر نتیجه آن است.
رشد انفجاری بازار سرمایه نیز که برخی کارشناسان به آن اشاره می‌کنند یک پیش‌شرط دارد؛ زمانی این اتفاق خواهد افتاد که بازار‌های دیگر، به ثبات و آرامش نسبی برسند و سپس، بازار سرمایه پشت سر آن‌ها حرکت کند.
در واقع، از اینجا به بعد، رشد بازار سرمایه در گرو مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است چراکه همه این مسائل با یکدیگر گره خورده‌اند.

تغییر رفتار معامله‌گران

در گذشته سهام هر صنعت به طور مشخص‌تر هر شرکت، راه خود را می‌رفت. به عنوان مثال پتروشیمی‌ها، خودرویی‌ها و… به صورت جداگانه عمل می‌کردند و هر گروه طبق ارزندگی خود، افت و خیز داشت.
در حال حاضر، اما بازار سرمایه به صورت صفر و یکی عمل می‌کند؛ به طوری که همه نماد‌ها با هم حرکت رو به بالا یا رو به پایینی دارند. این رفتار نشان‌دهنده آن است که ارزندگی به سهام و شاخص‌ها بستگی ندارد بلکه ارزندگی به رفتار اجتماعی و سیاسی سهامداران بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: وعده عجیب رئیس کل بانک مرکزی پس از دلار ۴۶ هزار تومانی

از این رو، با یک خبر منفی و مثبت، کل بازار ریزش پیدا می‌کند. به طور مثال خبر مثبتی در صنعت خودرو باعث آغاز روند صعودی در کل گروه‌های بازار شد و همچنین انتشار اخبار منفی در همین زمینه و ماجرای دستور‌العمل شورای رقابت در هفته‌های گذشته بازار را زمین‌گیر کرد. علت این موضوع را باید در رفتار‌های سیاسی و اجتماعی سهامداران، چون واکنش به قیمت ارز، نرخ بهره و… جست‌وجو کرد.

پیش بینی بورس دوشنبه

برای پیش بینی بازار دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ باید به دقت رفتار قیمت دلار را مورد بررسی قرار داد. نرخ آزاد دلار در حالی در محدوده ۴۵ تا حتی ۴۶ هزار تومان در نوسان است که کارشناسان همواره از دلار به عنوان محرک اصلی بازار سرمایه یاد کرده‌اند.

این افزایش نرخ دلار در حالی است که آخر هفته پیشین، وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم‌های جدید شرکت‌های پتروشیمی و نفت را هدف قرار داد.

در آن سوی ماجرا ارز‌های بلوکه شده در عراق در حال آزادسازی هستند که ممکن است تاثیر کاهشی بر نرخ این ارز داشته باشد.

با سردرگمی فعلی اهالی بازار سرمایه به نظر می‌رسد فاز انتظار بازار سرمایه تدوام یابد و جریان معاملات دوشنبه نیز کم حجم و با سنگینی وزنه طرف فروشندگان دنبال شود.

گفتنی است اظهارات تازه رئیس کل بانک مرکزی درباره کنترل قیمت دلار نیز می‌تواند معامله‌گران را محتاط‌تر کند.

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی