عمومی

آیا گوگل می تواند بو کند؟ چرا دیجیتالی کردن بو می تواند یک تجارت باشد؟ فرصت

آیا گوگل می تواند بو کند؟ چرا دیجیتالی کردن بو می تواند یک تجارت باشد؟
فرصت

هوش مصنوعی در حال ورود به تجارت بو است. محققان Google اخیرا اعلام کردند که آموزش داده اند یک مدل شبکه عصبی با هوش مصنوعی برای “نقشه برداری” چگونگی ارتباط ساختار یک مولکول با رایحه آن، و می تواند انقلابی را در حوزه غذا، عطر و سلامتی ایجاد کند.

مثلاً، مثلاً شرکت شما اسپری اشکال می‌سازد. محققان گوگل دریافتند که با تغذیه شبکه عصبی خود با داده‌هایی در مورد میزان مؤثر بودن مولکول‌های مختلف در دفع پشه‌ها، مدل حاصل می‌تواند پشه‌گریزی تقریباً هر مولکولی را پیش‌بینی کند. انسان ها می توانند اشیا را بو کنند زیرا مولکول های میکروسکوپی توسط گیرنده های بینی شما پردازش می شوند و سپس پیامی به مغز شما می فرستند. محققان کشف کردند که بیش از دوازده مولکول آزمایش شده دافعی حداقل به اندازه DEET، ماده فعال در اکثر دافع حشرات، نشان دادند. این مولکول ها می توانند مبنایی برای اسپری ارزان تر، ماندگارتر و ایمن تر باشند.

محققان گوگل می گویند که بویایی سخت ترین حواس است که به داده های قابل درک ماشین تبدیل می شود و آنها کار کرده اند. برای چندین سال به مدل های هوش مصنوعی خود آموزش دهند تا با تجزیه و تحلیل ساختار ساختاری مولکول ها، بوی مولکول ها را پیش بینی کنند. با تغذیه شبکه با داده های حاوی بیش از ۵۰۰۰ مولکول، همراه با توصیف کننده های رایحه متعدد برای هر مولکول، محققان توانستند آنچه را که “نقشه بوی اصلی” می نامند ایجاد کنند. این نقشه با ترسیم هزاران نقطه داده که هر کدام ساختار یک مولکول جداگانه تجزیه و تحلیل شده توسط شبکه عصبی را نشان می دهد، روابط رایحه های مختلف را با یکدیگر شناسایی می کند.

در عمل، نقشه بسیار شبیه به یک چرخ رنگ عمل می‌کند، با مولکول‌هایی با ساختار مشابه که در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند، به همان ترتیبی که رنگ‌های مشابه مانند قرمز و نارنجی با هم گروه‌بندی می‌شوند. محققان دریافتند که مولکول های مجاور تمایل به توصیف بوی مشابه دارند.

در آزمایشی که در آن از اعضای آموزش دیده خواسته شد تا بوهای ۴۰۰ مولکول مختلف را با استفاده از ۵۵ برچسب توصیفی شناسایی کنند، شبکه عصبی توانست برای پیش‌بینی دقیق پاسخ‌های اجماع پانل به مراتب بهتر از هر پانلیست فردی. شبکه عصبی همچنین قادر به سنجش قدرت بوهای خاص بود.

محققان می گویند که نقشه تولید شده توسط هوش مصنوعی به آنها توانایی پیش بینی بوی میلیاردها مولکول ناشناخته فعلی را می دهد. می تواند “کاربردهای گسترده ای برای طعم و عطر” داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی