خبر

برآورد افزایش ۲۰درصدی تولید صبا فولاد در ۱۴۰۳

برآورد افزایش ۲۰درصدی تولید صبا فولاد در ۱۴۰۳

بازار؛ گروه صنعت: احسان دشتیانه، مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار بازار در مورد برنامه های توسعه ای مجموعه گفت: برنامه توسعه ما در دو بخش است؛ یکی پایدار سازی و افزایش تولید است و همانطور که می دانید امسال و سال گذشته متوسط تولید ما از حدود ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون و هفتاد هزار تن در سال مالی که منتهی به آذرماه است رسیده است.

مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس: سال آینده تولید ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خواهد بود؛ یعنی بدون اجرای برنامه توسعه ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت

دشتیانه افزود: ضمن اینکه سال آینده هم تولید ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خواهد بود؛ یعنی بدون اجرای برنامه توسعه ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت و سال بعد آن هم همینطور با یک یکسری اصلاحات به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن تولید خواهیم رسید. البته موارد نامبرده توسعه ای نیست و از ظرفیت مغفول مانده خط تولید فعلی مجموعه استفاده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه دوم ما هم در واقع پذیره نویسی و افزایش سرمایه مان برای آن انجام شده که از محل سلب حق تقدم صرف سهام آن پروژه ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی بریکت سازی است که در واقع ۱.۷ به علاوه تولیدی که در این دو سال انجام می دهیم در دو سال و نیم آینده به بیش از ۳ میلیون تن می رساند. از طرف دیگر ما در سال ۱۴۰۷ و ۱۴۱۰ به ترتیب یک و نیم و ۳ میلیون تن توسعه ذوب و نورد محصولات تخت خواهیم داشت.

دشتیانه همچنین در خصوص بحث محدودیت های انرژی که اصولا صنعت فولاد با آن مواجه است و اینکه چه تدابیری باید اندیشید که کمترین اثرات را در فرایند تولید داشته باشد گفت: به هر حال به لحاظ جغرافیایی مجموعه ما در جنوب واقع شده که هم منطقه ای گرمسیری است و هم مصرف خانگی بالا نیست. بنابراین در زمستان به آن معنا که محدودیت باشد نیست ضمن اینکه به میدان های اصلی هم نزدیک است و پرت شبکه ای کمتر است.

ضرورت تغییر سیاست های مصرف در رویارویی با محدودیت انرژی

وی با اشاره به اینکه استان های شمالی آسیب بیشتری از محدودیت های انرژی می بینند، گفت: ضمن اینکه ما این امکان را داریم که در استان پالایشگاه و میدان گازی مستقلی داریم که کمک می کند محدودیت های ما کمتر باشد. در واقع همان روزی که سرمایه گذاری شده در این خصوص فکر شده و امروز که در حال اجرای پروژه توسعه هستیم به این فکر کردیم که در یک منطقه درستی که جغرافیای درستی هم به لحاظ انرژی و هم به لحاظ نزدیکی به بازارهای صادراتی است، سرمایه گذاری کردیم.

دشتیانه خاطر نشان کرد: البته همانطور که می دانید بهتر بود که از ابتدا گاز را به همه جا نمی بردیم که تا به این حد پرت شبکه داشته باشیم. یعنی بهتر بود گاز را به برق تبدیل می کردیم و برق را به دور دست ها می بردیم. واقعیت این است که بهتر است از این به بعد سیاست های مصرف را تغییر بدهیم و اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم که انقدر مصرف بی رویه گاز مخصوصا در فصل سرد نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پاسخ به این سوال که بازار فولاد را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: همانطور که می دانید رشد اقتصادی پیشران مصرف فولاد است الان به دلیل اینکه رشد اقتصادی ما پایین بوده در سال های اخیر و یکی دو سال اخیر تفاوت کرده، تا زمانی که رشد اقتصادی سرعت نگیرد بودجه های عمرانی کاهش پیدا می کند، ساخت و ساز کمتر می شود و بازار مصرف داخل محدود است و کشش و ظرفیت ندارد.

وی افزود: ما در بازارهای صادراتی خیلی مزیت داریم اما سیاست های لحظه ای، تغییرات لحظه ای و نگاه به درون و اینکه اولین راه حلی که به ذهن می رسد این است که صادرات را محدود کنیم که عرضه داخل به مشکل نخورد در حالی که دو برابر نیاز داخل تولید داریم، این باعث می شود بازار فولاد شرایط خوبی نداشته باشد و به تولید کننده ها فشار بسیاری وارد شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی