عمومیمقالات

چگونه روانشناسی پول بر امور مالی شما تأثیر می گذارد – و مزایای آن مالی درمانی

چگونه روانشناسی پول بر امور مالی شما تأثیر می گذارد – و مزایای آن
مالی درمانی

هیلی کاستیلو، MSW، LSWAIC، CFT-I™، مالک درمان مالی Castillo، می‌گوید: از لحاظ تاریخی، صنعت مالی تنها بر سواد مالی متمرکز بوده است. در حالی که سواد مالی کاملا ضروری است، تنها بخشی از دستیابی به موفقیت مالی است. او می‌گوید: «روانشناسی و احساسات پیرامون پول، بخش گمشده این پازل بوده است.

کاستیلو می‌گوید که در خانواده‌ای بسیار مردسالار بزرگ شده است، جایی که پیام این بود که دختران پول نمی‌دهند. هدف دختران خانواده او این بود که بزرگ شوند، مردی پیدا کنند و با او ازدواج کنند زیرا او به امور مالی رسیدگی می کند. اما او با یک فمینیست ازدواج کرد.

«بنابراین همه اینها به طرز بسیار خوبی تغییر کردند. من تحصیلات مالی، سواد مالی را کشف کردم و در سفر شخصی ام به آموزش مالی متوجه شدم که این قطعه گم شده وجود دارد.” “این بخش بسیار مهمی است که باید باورهای روانشناختی و پول خود را کشف کنم.”

این تجربه چیزی بود که کاستیلو را به سمت تخصص در روانشناسی پول و تبدیل شدن به یک ارائه دهنده درمان مالی سوق داد.

روانشناسی پول و مالی درمانی چیست؟

در حالی که روانشناسی پول و مالی درمانی در هم تنیده شده اند. ، آنها دو چیز متمایز هستند. به گفته تریسی ویلیامز، روانشناسی، CFT-I™، بنیانگذار Healthy Wealthy Roots، روانشناسی پول افکار و رفتارهایی است که در مورد پول دارید. کاستیلو می افزاید: “درک روانشناسی و احساسات شما در مورد پول برای موفقیت مالی پایدار ضروری است.”

کاستیلو می‌گوید: «مالی‌درمانی همان تلاقی پول و سلامت روانی است – توانایی راهنمایی و حمایت از مردم، قادر به کشف علل ریشه‌ای پشت ذهنیت‌های منفی پولی و رفتار مالی منفی آن‌ها».

همچنین ممکن است عبارات «روانشناسی ثروت» یا «ثروت درمانی» را مشاهده کنید که کمی با روانشناسی پول و مالی درمانی متفاوت است. ویلیامز می گوید که هر کسی با هر پیشینه اجتماعی-اقتصادی می تواند از درمان مالی بهره مند شود. از سوی دیگر، ثروت درمانی به نگرانی هایی مربوط می شود که مخصوص افراد دارای ارزش خالص بالاست، مانند احساس گناه که گاهی با ثروت نسلی ارثی همراه است.

روانشناسی ما بر نحوه رفتار ما با پول تأثیر می گذارد

“ مورگان هاوسل کتاب روانشناسی پول را نوشت و گفت ویلیامز می گوید که پول بیشتر تحت تأثیر روانشناسی شما قرار می گیرد تا مالی. ویلیامز و کاستیلو به سه تأثیر اصلی بر رابطه ما با پول اشاره می کنند: تجربیات زندگی ما، سلامت عاطفی و سلامت روان.

شاید شما در فقر بزرگ شده اید و اکنون پول احتکار می کنید تا ظاهری از امنیت مالی به خود بدهید. شاید مانند کاستیو، شما زنی باشید که در خانه‌ای بزرگ شده‌اید که در آن فقط مردان امور مالی را اداره می‌کنند و اکنون نمی‌دانید چگونه پول خود را مدیریت کنید. یا شاید پول در بزرگ شدن اهمیتی نداشت، اما اکنون شما بدهکار هستید، زیرا درآمد فعلی شما اجازه نمی دهد هزینه هایی را که در دوران کودکی می دیدید، انجام دهید. وضعیت شما هر چه که باشد، همه اینها نمونه هایی از روانشناسی پول شما هستند که تحت تأثیر والدین و مراقبان شما هستند – تجربیات زندگی شما.

از نظر احساسات، آیا خرده‌درمانی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد؟ به گفته ویلیامز، افرادی که در تنظیم احساسات خود مشکل دارند، ممکن است به خرید به عنوان راهی برای مقابله یا احساس بهتر روی آورند. در واقع، تحقیقات دانیل کانمن، دکترا، نشان می دهد که بسیاری از تصمیمات ما بر اساس احساسات و واکنش های خودکار است تا منطق.

و وقتی صحبت از سلامت روان به میان می‌آید، ویلیامز می‌گوید افرادی که افسردگی، ADHD یا تشخیص دیگری دارند ممکن است با پول خود نیز مشکل داشته باشند.

“به عقیده من، درک این موضوع که پول ذاتاً عاطفی و روانی است، برای اینکه بتوانیم دلایل اصلی رفتارهای مالی خود را باز کنیم و به آنها دسترسی پیدا کنیم و در نتیجه موفقیت مالی مورد نظرمان را در زندگی خود ایجاد کنیم، کلیدی است. کاستیلو می گوید زندگی می کند. یکی از راه های باز کردن قفل آن دلایل ریشه ای؟ اسکریپت‌های پول.

اسکریپت‌های پول چیست؟

اسکریپت‌های پولی «روش را شکل می‌دهند. ویلیامز می گوید که در آن از پول استفاده می کنیم، با پول چه می کنیم، چگونه به پول نگاه می کنیم. همانطور که انیاگرام می تواند بینش هایی در مورد شخصیت شما ارائه دهد، دانستن متن پول شما می تواند به شما کمک کند واقعاً رابطه خود را با پول درک کنید و چگونه می توانید برای سالم تر کردن آن رابطه کار کنید. «به طور معمول، اینها در دوران کودکی شکل می گیرند. آنها توسط والدین یا مراقبان ما به ما تحویل داده می شوند. کاستیلو توضیح می دهد که آنها توسط جامعه به ما داده شده است.

در حالی که ویلیامز می‌گوید چند رشته فکر در مورد فیلمنامه‌های پول وجود دارد، او به طور خاص به تحقیقات انجام شده توسط Brad Klontz، Psy.D.، CFP®، و Ted Klontz، Ph.D اشاره می‌کند. آنها یک تیم پدر و پسر هستند که پیشگامان روانشناسی مالی هستند و مؤسسه روانشناسی مالی را تأسیس کردند. تحقیق براد و تد چهار نسخه پولی متمایز را شناسایی کرد که می‌توانند در موارد متعددی آشکار شوند. افکاری که بر رفتار شما تأثیر می گذارند:

  • اجتناب از پول: من لیاقت پول را ندارم…. پول مردم را فاسد می کند…. پذیرفتن هدایای مالی از دیگران سخت است.”
  • پرستش پول: «اگر پول بیشتری داشتم اوضاع بهتر می‌شد…. شما هرگز نمی توانید پول کافی داشته باشید…. پول قدرت است…. پول آزادی را می خرد….
  • وضعیت پول: ”پول چیزی است که به زندگی معنا می بخشد…. ارزش شخصی شما برابر است با ارزش خالص شما…. افراد فقط به اندازه پولی که به دست می آورند موفق هستند…»
  • هشیاری پول: «نباید به دیگران بگویید چقدر پول دارید. یا درست کن…. این اشتباه است که از دیگران بپرسیم چقدر پول دارند یا چقدر به دست می آورند…. پول را باید پس انداز کرد نه خرج کرد…»

از طرف دیگر کاستیلو به توری دانلپ، بنیانگذار Her First $100K و نویسنده فمینیست مالی. کاستیلو می‌گوید: «او چند روایت پولی دارد که به طور خاص با زنان و افرادی صحبت می‌کند که در طول تاریخ توسط مردسالاری به حاشیه رانده شده‌اند.

چگونه می توان اسکریپت پول خود را تعیین کرد

هر دو ویلیامز و کاستیلو می گویند مهم است که با خودتان چک کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید تا اسکریپت پول خود را مشخص کنید:

  • چگونه با پول بزرگ شدید؟
  • رابطه والدین یا مراقبانتان با پول چگونه بود؟
  • پول چه احساسی در شما ایجاد می کند؟
  • چرا کارهایی را که انجام می‌دهید می‌خرید؟
  • در طول زندگی کاری‌تان، پولتان کجا رفته است؟
  • اگر یک عصای جادویی داشتید، چه می‌کردید. وضعیت مالی خود را تغییر دهید؟
  • در مورد پول چه اعتقادی دارید؟

علائم درمان مالی ممکن است برای شما مناسب باشد

< از خود می‌پرسید که آیا از درمان مالی سود می‌برید؟ برخی از نشانه‌هایی که ممکن است به شما کمک کند عبارتند از:

  • در مدیریت پول به تنهایی مشکل دارید، خواه تصویر مالی خود را جمع‌آوری کنید یا از استرس‌های مالی خود بازیابی کنید.
  • در برقراری ارتباط با دیگران در مورد پول مشکل دارید.
  • شما اضطراب مالی را تجربه می کنید. این می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود، از جمله اجتناب از پرداخت صورت‌حساب یا تظاهر به نادانی سعادتمندانه وضعیت مالی خود را.
  • وقتی سعی می‌کنید گام‌هایی در جهت اصلاح رفتارهای بد بردارید، خود خرابکاری می‌کنید، زیرا فکر نمی‌کنید سزاوار ثبات مالی هستید یا از داشتن پول احساس ناراحتی می‌کنید.
  • نحوه یافتن یک ارائه دهنده درمان مالی

    آماده برای یافتن یک درمانگر مالی برای کمک به روانشناسی پول شما؟ انجمن مالی درمان مکانی عالی برای شروع است. این وب‌سایت فهرستی از ارائه‌دهندگان دارد و می‌توانید بر اساس مکان، نژاد، جنسیت، نیازها و مسائل خاص خود، شرایط ارائه‌دهندگان و موارد دیگر جستجو کنید.

    کاستیلو بر اهمیت یافتن فردی که یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز باشد تاکید می کند. آن‌ها می‌توانند از تکنیک‌های مبتنی بر شواهد که توسط تحقیقات و علم پشتیبانی می‌شوند و در برخورد با الگوهای روان‌شناختی و عاطفی مرتبط با پول مؤثر هستند، استفاده کنند. از آنجایی که یک مشاور مالی یا مربی مالی ممکن است به طور کلی بتواند با طرز فکر پول صحبت کند، یک درمانگر مجاز یا متخصص بهداشت روانی آموزش های تخصصی می بیند تا بتواند در موارد عمیق تر مانند تروما، رفتارهای ADHD، سایر اشکال روایت کمک کند. بارها و چگونگی تأثیر آن بر رفتار شما.

    پس از اینکه فهرست ارائه دهندگان بالقوه درمان مالی را محدود کردید، یک تماس تلفنی مشاوره برقرار کنید. ارائه‌دهندگان ممکن است مشاوره رایگان یا دوره‌های آزمایشی ارائه دهند تا به شما کمک کنند ببینید آیا مناسب شما هستند یا نه.

    چگونه بفهمیم که آیا ارائه دهنده درمان مالی برای شما مناسب است یا نه

    زیرا درمان مالی با دو بسیار آسیب پذیر سروکار دارد کاستیلو می‌گوید که یافتن یک ارائه‌دهنده درمان مالی که به شما احساس امنیت می‌دهد و تجربیات زندگی‌تان را تأیید می‌کند، مهم است. او می‌گوید: «من می‌خواهم مردم بدانند که شما شایسته یک درمانگر یا درمانگر مالی هستید – و می‌توانید با آن رابطه داشته باشید که به شما احساس امنیت بدهد. “رابطه ای که با درمانگر خود دارید، عامل اصلی در اثربخشی آن رابطه درمانی است.”

    برای اینکه واقعاً بفهمید آیا ارائه دهنده خاصی مناسب است یا خیر، کاستیلو و ویلیامز پیشنهاد می کنند در مورد موارد زیر صحبت کنید. :

    • در مورد اهداف یا زمینه های مشکلی که می خواهید در آنها کار کنید، پیشاپیش صحبت کنید. سپس از آنها بپرسید که آیا آنها در آن مسائل خاص تجربه دارند یا خیر.
    • بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که باید در جلسات بیاورید.
    • در مورد روند کار با آنها و اینکه چگونه به نظر می رسد بپرسید. .
    • اگر مهم است که آن‌ها تجربه کار با افرادی از هویت‌های متقاطع خاص شما را داشته باشند، در مورد آن بپرسید.

    مطمئناً، پیدا کردن یک ارائه‌دهنده درمان مالی ممکن است احساس کند. یک فرآیند دلهره آور، به خصوص زمانی که شما در حال حاضر زمان و انرژی زیادی را صرف افکار و احساسات منفی پیرامون پول می کنید. اما تلاش در دراز مدت ارزشش را دارد. کاستیلو می‌گوید: «سر و کار با روانشناسی و احساساتتان در مورد پول برای اینکه بتوانید تغییرات پایدار را تجربه کنید، ضروری است. “کار با یک درمانگر مالی به شما کمک می کند نه تنها یک نقشه راه برای برنامه مالی خود ایجاد کنید، اما بتوانید آن را تا هدف نهایی حفظ کنید، هر چه که برای شما به نظر می رسد.

    عکس توسط GaudiLab/Shutterstock

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی