خبر

التیام زخم «خام فروشی پتروشیمی» با «داروی داخلی»؛ چهار وزارتخانه پای کار آمدند

التیام زخم «خام فروشی پتروشیمی» با «داروی داخلی»؛ چهار
وزارتخانه پای کار آمدند

بازار؛ گروه صنعت: پنجمین نمایشگاه بین المللی فارمکس بعد از چهار روز در محل نمایشگاهی ایران مال به کار خود خاتمه داد. این نمایشگاه که به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه فارماسیوتیکس و پزشکی سراسر جهان معرفی می شود از اهمیت بالایی برای کشورهای دارای صنعت مواد اولیه دارو و داروسازی برخوردار است.

رویدادی که در آن هر ساله فرصتی برای معرفی صنعت پزشکی و فارماسیوتیکس کشور به دنیا، تبادل دانش و تجربیات با شرکت ‌کنندگان دیگر، ارتقا صنعت و توسعه اقتصادی فراهم می شود. در رابطه با برگزاری نمایشگاه فارمکس و دستاوردهای حوزه ماده موثره دارویی محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی اختصاصی با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص برگزاری نمایشگاه فارمکس برایمان بگویید و بفرمایید بر اساس مشاهداتی که از این رویداد داشتید چقدر در حوزه تولید ماده موثره دارویی در کشور پیشرفت حاصل شده است؟

همانطور که می دانید تاکید نمایشگاه فارمکس بیشتر بر روی مواد اولیه دارو و صنایع وابسته به صنعت دارویی است؛ چرا که موضوع دارو و دستاوردهای آن را به صورت مجزا در نمایشگاه ایران فارما خواهیم داشت. بنابراین پیشرفت ها و دستاوردهای صنایعی همچون ماشین آلات، تجهیزات و بسته بندی در این رویداد به نمایش گذاشته می شود.

۹۷ درصد صنعت دارو داخلی شده و از این مقدار ۷۲ درصد مواد موثره دارویی مورد استفاده در این صنعت نیز داخلی سازی شده و توسط تولیدکنندگان کشورمان تامین می شود

اما در خصوص پیشرفت هایی که در نمایشگاه فارمکس شاهد آن بودیم باید بگویم که در عمق تولید رشد چشمگیری را مشاهده کردیم و همانطور که گفته می شود ۹۷ درصد صنعت دارو داخلی شده، از این مقدار ۷۲ درصد مواد موثره دارویی مورد استفاده در این صنعت نیز داخلی سازی شده و توسط تولیدکنندگان کشورمان تامین می شود. تولید داخلی سازی شده ای که جلوی ارزبری را برای ورود مواد اولیه می گیرد و آن را به حداقل می رساند.

* بخشی از نیاز صنعت ماده موثره دارویی از صنایع دیگری همچون پتروشیمی تامین می شود، بفرمایید چقدر در این حوزه پیشرفت و همکاری را شاهد بودید؟

شعار امسال نمایشگاه فارمکس را در جلسه شورای سیاست گذاری در خواست کردیم تکمیل زنجیره ارزش از صنعت پتروشیمی به صنعت دارویی باشد تا مردم مطلع شوند که در حوزه شیمی رشد بسیار خوبی کرده ایم که به رشد و توسعه صنعت دارو کمک شایانی می کند. بنابراین هدف اصلی برگزاری این رویداد نمایشگاهی هم اتصال دو صنعت ماده موثره دارویی و پتروشیمی ها است تا چالش های این حوزه ها مرتفع شود.

اگر فقط در زنجیره تولید استامینوفن، مواد اولیه را به صورت خام بفروشیم شاید تنها ۳۰۰ دلار سود داشته باشیم اما اگر همان مواد اولیه به استامینوفن تبدیل شود سود یاد شده به ۳۰ هزار دلار می رسد؛ یعنی سود حاصل از تولید ۱۰۰ برابر در این زنجیره افزایش ارزش خواهیم داشت. علاوه بر این سودآوری، ارزش افزوده تولید همراه با ایجاد اشتغال، ‌آبادانی و غیره برای کشور است.

* با این تفاسیر صنایع ماده موثره دارویی و داروسازی را مکمل صنایعی همچون پتروشیمی ها می دانید که می توانند به افزایش دستاوردهای ارزی کشور کمک شایانی کنند؟

بله، همانطور که صنعت پتروشیمی را برای برون رفت از خام فروشی نفت می دانیم، صنعت دارو نیز برای برون رفت صنعت پتروشیمی از خام فروشی شناخته می شود. در این راستا نیز امسال برای اولین بار به دعوت وزارت صمت و سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، نمایندگانی از وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی به نمایشگاه آمدند تا همکاری ها نزدیک تر شود.

امسال با اضافه شدن وزارت نفت می توانیم ادعا کنیم که چهار وزارت خانه، پای کار آمده اند تا پیگیر تولید مواد اولیه دارو، ‌ماده موثره، مواد حد واسط، دارو و تجهیزات وابسته به آن باشند

در گذشته با همکاری های وزارت علوم، مجموعه های دانش بنیان با صنعت دارو پیوند خورده بودند و وزارت بهداشت به عنوان مجموعه ای که بیشترین سطح تماس را دارد و سازمان غذا و دارو با حمایت های خود به این صنعت کمک کردند و امسال نیز با اضافه شدن وزارت نفت می توانیم ادعا کنیم که چهار وزارت خانه پای کار آمده اند تا پیگیر تولید مواد اولیه دارو، ‌ماده موثره، مواد حد واسط، دارو و تجهیزات وابسته به آن باشند.

با این تلاش ها ‌امیدواریم خیلی زود عمق ساخت داخل و تولید افزایش یابد و ضمن عواید اقتصادی برای کشور، فرصت های بهتری نیز برای فارغ التحصیل های دانشگاهی در فضای داخلی کشور فراهم شود.

* با توجه به اینکه پروسه تولید مولکول های جدید دارویی زمان بر و بعضا دشوار است آیا محصول جدیدی نیز عرضه شد؟

برخلاف خیلی از رویدادهای نمایشگاهی، بعد نمایشگاهی فارمکس کمتر از ۵۰ درصد است و بیشتر ارزش آن به نشست های علمی و جمعی است که در آن برگزار می شود و شرکت کنندگان با نیازها و راهبردهای آینده آشنا می کند. بنابراین می توان ادعا کرد که فارمکس یک رویداد تکراری و حتی سمبلیک نیست و به دنبال حل چالش ها، ارائه راهبرد جدید و به دنبال پیوند صنایع است که امسال اتفاق افتاد.

با این حال در همین رویداد نمایشگاهی شاهد رونمایی از بیش از پنج مولکول جدید بودیم و همانطور که می دانید بیش از ۴۹۰ مولکول دارویی در کشور داریم که در حوزه مواد موثره پروانه گرفته اند. همچنین ۵۰ واحدی که ۹۰ درصدشان دانش بنیان هستند و می توانند به عنوان پیشران عمل کنند اما واحدهای دیگری هم هستند که آن ها هم شرکت های دانش بنیان هستند و هنوز وارد عرصه صنعتی نشده اند. بنابراین از آن ها هم درخواست دارم از این فرصت های سرمایه گذاری مابین صنایع پتروشیمی و مواد اولیه بهره مند شوند و به عمق تولیدات داخلی بی افزایند.

همچنین طی بازدید هایی که از غرفه های وارد کننده در این رویداد نمایشگاهی داشتم از آن ها هم درخواست کردم که به حوزه تولید ورود کنند و از آن ها هم حمایت خواهیم کرد که این پیشنهاد مورد استقبال آن ها قرار گرفت.

* بخشی از رویداد فارمکس مرتبط با پیشرفت های حوزه چاپ و بسته بندی است، صنعتی که می توان گفت طی حدود پنج سال اخیر با افزایش شدید قیمت ها چه در بحث ماشین آلات، چه در حوزه مواد اولیه و در نهایت محصول نهایی روبه رو بوده است، بفرمایید این بخش چقدر پیشرفت کرده است؟

یکی از نگرانی هایمان در دو سال قبل این بود که علی رغم اینکه صنعت چاپ هم رشد کرده بود اما باز هم در حوزه چاپ و مواد بسته بندی دارو توفیق های ۱۰۰ درصدی نبود. با این حال و با وجود تمام مشکلاتی که به آن ها اشاره کردید الان به توفیق های ۱۰۰ درصدی رسیده ایم و فعالان این صنعت به صورت تخصصی در نمایشگاه حضور یافتند.

به طور کلی اکنون موضوع عمق ساخت داخل را در مواد اولیه و در راستا بهره مندی از صنایع پتروشیمی دنبال می کنیم و به دنبال فراهم آوردن زیرساخت های توسعه ای حوزه های ماشین آلات، ‌بسته بندی و تجهیزات هستیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی