خبر

ساز مخالف بانک‌ها در عرضه تسهیلات به تولید | کمبود «نقدینگی» صنایع را کوچک می‌کند

بازار؛ گروه استان ها: در سال های اخیر به ویژه پس از حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی در سال جاری، بسیاری از قیمت ها به صورت قابل توجهی افزایش یافت . این امر جدای از رشد نرخ تورم منجر به کاهش نقدینگی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه شد.

هرچند که دولت وعده همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات برای جبران این کمبود نقدینگی را به صاحبان صنایع داده بود اما آنچه از ظواهر امر بر می آید سختگیری بانکها در عرضه وام و نرخ سود بالای آنهاست که فعالان اقتصادی را از پیگیری تسهیلات بانکی منصرف کرده است. به این ترتیب در سالی که به حمایت از تولید و اشتغال آفرینی تاکید شده بود نه تنها توجهی نشد بلکه باعث کاهش میزان تولید و تقلیل آمار افراد مشغول به کار شده است.

این موضوعات مشکلاتی است که بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی به آن اذعان دارند و خواستار تسهیل این شرایط هستند، «حمید دامغانی» مدیرعامل شرکت مهتاب موتور و از فعالان اقتصادی استان نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی انتقاد دارد و معتقد است در بسیاری مواقع سازمان های دولتی باعث ایجاد مانع بر سر راه تولید می شوند.

*به نظر شما معضل اصلی این روزهای واحد های تولیدی چیست؟

مشکلات بین واحدهای تولیدی یکسان است. دستگاه های اداری بر مبنای دستورالعمل های داخلی خود باعث بروز مشکلاتی برای مجموعه های تولیدی می شوند و همچنین معضلات بانکی از جمله مسائلی است که همه مجموعه های تولیدی با آن درگیر هستند و مجموعه مهتاب موتور نیز از آن مستثنی نیست.

دستگاه های اداری بر مبنای دستورالعمل های داخلی خود باعث بروز مشکلاتی برای مجموعه های تولیدی می شوند

تورم موجود و رکود ناشی از آن، بسیاری از واحدها را دچار مشکل کرده و هسته مرکزی سرمایه در گردش تولید واحدهای صنعتی را مورد هدف قرار داده است که همه اینها باعث کمبود نقدینگی می شود. طی دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حداقل پنج برابر افزایش داشته و بعضی از واحدهای صنعتی بسیار بیشتر از این میزان افزایش را شاهد بودند که در اختیار قرار دادن این حجم از سرمایه به واحد های تولیدی در توان بانک های داخلی نیست، ضمن اینکه مجموعه های تولیدی هم قدرت جبران این افزایش قیمت را ندارند.

این مسئله باعث می شود واحد های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه شده و به اجبار کوچکتر شوند. مسئولان از این معضلات مطلع بوده و می دانند که ۹۰ درصد واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه مواجه هستند.مجموعه های تولیدی خارج از کشور مواد اولیه خود را با ال سی یا اعتبار اسنادی بانکی و با زمان سه یا شش ماهه خریداری می کنند و پس از فروش محصول، پول را پرداخت می کنند.

تمام واحدهای تولیدی در دنیا از امکانات و اعتبارات بانکی استفاده می کنند اما ما در داخل کشور به دلیل محدودیت های موجود، نمی توانیم از این روش بهره ببریم و متاسفانه وارد کنندگان مواد اولیه و همچنین واحدهایی که مواد اولیه خود را از داخل کشور تهیه می کنند باید به صورت نقد خرید کنند. امیدواریم دولت با برنامه ریزی دقیق تر، نگرش خود را در زمینه تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی تغییر دهد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - ساز مخالف بانک‌ها در عرضه تسهیلات به تولید | کمبود «نقدینگی»
صنایع را کوچک می‌کند

*مشکلات زیر ساختی که شهرک صنعتی بندرگز با آن مواجه است را بفرمایید.

تامین پیش نیازها توسط بخش دولتی برای شهرک های صنعتی به معنای تامین همه نیازها نیست. شهرک صنعتی بندرگز تنها با ظرفیت ۲۵ درصد فعالیت می کند و در تامین برق و سیستم تصفیه خانه فاضلاب دچار مشکل است سیستم تصفیه خانه فاضلاب این شهرک صنعتی نیاز به اصلاحات ساختاری عمده دارد و زیرساخت های آن باید تغییر کند تا بتواند پاسخگوی واحدهای مستقر در شهرک باشد که امیدواریم مدیران شهرک هر چه سریع تر این معضل را برطرف کنند.

اگر واحدهای فعال این شهرک بخواهند با ظرفیت کامل فعالیت کنند مشکلات به صورت بزرگتر بروز و ظهور خواهد یافت. شرکت خدماتی شهرک صنعتی بندرگز از مدیران واحدهای صنعتی تشکیل شد که تمام سعی خود را برای ارائه حداکثر خدمات انجام دادند و تا حدی رضایت واحدهای تولیدی را جلب کردند. بنابراین امیدواریم مشکل بین شرکت شهرک های صنعتی گلستان و شرکت خدماتی حل شود تا خدمات موثری که در قالب این شرکت به واحد های تولیدی ارائه می شد، قطع نشود.

*درباره شرکت مهتاب موتور توضیح دهید.

نزدیک به دو دهه است که از فعالیت شرکت مهتاب موتور در استان می گذرد که در این دوران صرف نظر از تولید برای نیاز داخل نسبت به صادرات هم اقدام کرده است. در حال حاضر کالای تولیدی ما به ۱۵ کشور جهان صادر می شود.

تورم موجود و رکود ناشی از آن، بسیاری از واحدها را دچار مشکل کرده است

این شرکت از دو مجموعه مستقل شامل پالایش روغن کارکرده و یا به اصطلاح عامیانه روغن سوخته و تولید محصول نهایی یعنی روغن موتور تشکیل شده است. همه محصولات شرکت مهتاب موتور دارای استاندارد ملی و بین المللی ایزو به بازار عرضه می شوند.

محصولات شرکت به کشورهای امارات، هندوستان و افغانستان صادر می شود و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته بتوانیم رقم صادرات را افزایش دهیم و در پی آن شاهد رونق تولید در شرکت و جذب نیرو های بیشتری باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی