خبر

مباهات به ثبات نرخ ۸۷ هزار تومانی تن ماهی تا اسفند؛ ۴۰هزار تومان نرخ سال گذشته

مباهات به ثبات نرخ ۸۷ هزار تومانی تن ماهی تا اسفند؛ ۴۰هزار
تومان نرخ سال گذشته

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی که به گفته کارشناسان با توجه به تورم حاکم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، بسیاری از بخش های تولیدی به نوعی در رکود به سر می برند، بخش صنایع غذایی نیز تا حدودی مشمول این شرایط است. با این وجود از گذشته های دور یکی از ارزانترین غذاها در سطح کشور با وجود دارا بودن تمام مواد مورد نیاز برای تامین سلامت جامعه «کنسرو تن ماهی» بوده است. این در وضعیتی است که فعالان این صنعت نیز تحت تاثیر مسائل کلان کشوری همچون دیگر صنایع درگیر یکسری چالش ها و مشکلات بوده اند و از مهمترین آنها می توان به بالا رفتن هزینه های تولید اشاره کرد.

قیمت ۸۷۵۰۰ تومانی کنسرو ماهی تا پایان سال تغییر نمی کند

طی ماه های اخیر افزایش قیمت کنسرو تن ماهی حواشی بسیاری با خود به همراه داشته است و بسیاری معتقدند بایستی دولت شرایطی برای تولید کنندگان مهیا سازد تا این غذای کامل کماکان با قیمتی مناسب به دست مصرف کنندگان برسد. آن هم در شرایطی که بازار جهانی کنسرو ماهی تن تحت تأثیر تغییر ترجیحات مصرف ‌کننده ها به سمت غذاهای دریایی به دلیل فراوانی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری قرار دارد. در واقع به دلایلی همچون دارا بودن ارزش غذایی بالا، مصرف غذاهای دریایی از جمله کنسرو تن ماهی طی چند سال گذشته در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است و لذا انتظار می رود دولت ها با فراهم ساختن شرایطی، امکان استفاده از این نوع صنایع غذایی را برای مصرف کنندگان تسهیل تر کنند. به طوری که «مسعود بختیاری» رئیس سندیکای کنسرو ایران معتقد است پیش شرط ثابت ماندن قیمت کنسرو ماهی در کشور تسهیل شدن واردات تون ماهیان توسط بخش دولتی است.

بختیاری در گفتگو با بازار گفت: علیرغم اینکه در کشور شرایط به گونه ای است که هیچ کس نمی تواند آینده بازار را پیش بینی کند و نوسانات ارز هم اخیرا زیاد شده است و قطعا بر روند کار تولید اثرگذار خواهد بود، اما بنای ما بر این است که قیمت مصرف کننده فعلا افزایش نداشته باشد.

رئیس سندیکای کنسرو ایران: الان قیمت مصرف کننده ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و کوشش داریم قیمت کنسرو ماهی از این نرخ فراتر نرود و یک ثباتی تا پایان سال بر بازار حاکم باشد

وی افزود: در واقع با تولید کنندگان گفتگو کرده ایم علیرغم اینکه قیمت دلار در حال افزایش است و قطعا هزینه های تمام شده افزایشی است، قرار شده است به هیچ عنوان بر قیمت مصرف کننده کنسرو تن ماهی تا پایان سال افزایشی اعمال نشود. به این ترتیب الان قیمت مصرف کننده ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و کوشش داریم قیمت کنسرو ماهی از این قیمت فراتر نرود و یک ثباتی تا پایان سال بر بازار حاکم باشد.

بختیاری همچنین در خصوص قیمت این محصول در فرودین ماه ۱۴۰۳ نیز گفت: در آن طرف سال هم باید شرایط را بسنجیم و ببینیم افزایش حقوق ها، تورم موجود، هزینه های سربار و غیره به چه نحوی می شود و بر آن اساس تصمیم می گیریم. با این وجود به احتمال زیاد تلاش خواهیم کرد که فروردین سال آینده هم همین نرخ باقی بماند و قیمت ثابت بماند با این وجود ثابت ماندن قیمت کنسرو تن ماهی تا پایان اسفندماه امسال قطعی است.

برای ثابت ماندن قیمت ها باید واردات تون ماهیان تسهیل شود

در حالی که یکی از اصلی ترین مسائل پیرامون صنعت کنسرو تن ماهی بحث واردات تون ماهیان است، بختیاری می گوید: خوشبختانه واردات تون ماهیان به سمت تسهیل شدن پیش می رود و امیدواریم روز به روز تسهیل تر شود. در حقیقت و خواسته ما این است که واردات تون ماهیان را تسهیل کنند تا بتوانیم قیمت ها را ثابت نگه داریم.

وی همچنین در مورد قیمت تون ماهیان نیز گفت: قیمت تون ماهیان وارداتی تابعی از قیمت های جهانی ست و تغییرات چندان چشمگیری نداشته است. در واقع در دنیا قیمت های جهانی نهایتا نوسانی در دامنه ۵ درصد دارد و محدود است که معمولا تاثیر چندانی ندارد.

این فعال صنعت محصولات کنسروی کشور همچنین در خصوص تامین کنندگان تون ماهیان نیز گفت: ما از گذشته یکسری تامین کننده داشته ایم که فعلا با همان ها کار می کنیم و قائدتا به واسطه بحث تحریم ها نتوانسته ایم تامین کنندگان جدیدی را پیدا کنیم.

ارزش ۱۳.۲۹ میلیارد دلاری بازار جهانی کنسرو ماهی تا پایان ۲۰۲۳

گفتنی است بازار جهانی کنسرو ماهی تن از جمله بازارهای پویا است به طوری که طبق گزارشات جهانی منتشر شده، بازار جهانی کنسرو ماهی تن در سال ۲۰۲۳ به ارزش تقریباً ۱۳.۲۹ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین طبق این گزارش که اخیرا در GlobeNewsWire منتشر شده است، انتظار می ‌رود که بازار در دوره پیش ‌بینی شده ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۲ به میزان ۴ و نیم درصد رشد داشته باشد و به این ترتیب در پایان ۲۰۳۲ به ارزش حدود ۱۷.۶۴ میلیارد دلار برسد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی