خبر

خودرو اقتصادی بهمن ماه به بازار می آید| دستورالعمل شورای رقابت متناسب با قوانین جهانی

خودرو اقتصادی بهمن ماه به بازار می آید| دستورالعمل شورای
رقابت متناسب با قوانین جهانی

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو اکنون نیازمند محصولات اقتصادی و با کیفیت است. خودروهای که در حال حاضر در شرکت های خودروسازی تولید یا مونتاژ می شوند، در بازار آزاد به عنوان محصول نیمه لوکس شناخته می شود. شاید وزارت صمت با برنامه خودروهای اقتصادی بتواند نیاز بخش اصلی بازار را تامین کند، برای بررسی این موضوع با ابوالفضل خلخالی معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صمت به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، ورود شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه دیدگاه منفی نسبت به عملکرد شورای رقابت وجود دارد، در حالی که لزوما شورای رقابت عملکرد منفی ندارد. بلکه شورای رقابت براساس دستورالعملی با هدف اصلاح قیمت محصول برای خودروسازان به تعیین نرخ ورود کرده است. شرکت های خودروساز این موقعیت را باید فرصت طلایی جهت کاهش زیان تلقی کنند. اگر قیمت خودرو در کارخانه بالا باشد، بازار با رکود قابل توجهی مواجه می شود، از سوی در صورت پایین بودن قیمت، زیان برای تولیدکننده ایجاد می شود. در نتیجه شورای رقابت براساس فرمولی جهت حمایت از مصرف کننده و تولید کننده به قیمت گذاری ورود کرده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - خودرو اقتصادی بهمن ماه به بازار می آید| دستورالعمل شورای
رقابت متناسب با قوانین جهانی

خودروسازان باید آماده حذف چتر حمایت دولت از این صنعت به صورت تدریجی باشند، دستورالعمل شورای رقابت می توان نخستین گام جهت تحق این هدف باشد

* به دستور العمل شورای رقابت اشاره کردید، این دستورالعمل چه تاثیری در روند کاری خودروسازان دارد؟

خوشبختانه دستور العمل شورای رقابت براساس قوانین سازمان حمایت و شیوه های قیمت گذاری جهانی تدوین شده است، قیمت گذاری شورای رقابت براساس قیمت محصولات مشابه جهانی است. با این شرایط خودروسازان باید آماده حذف چتر حمایت دولت از این صنعت به صورت تدریجی باشند، دستورالعمل شورای رقابت می تواند نخستین گام جهت حذف چتر حمایتی دولت و آماده سازی تولیدکنندگان برای حرکت به سمت بازارهای جهانی و رقابت با سایر تولیدکنندگان بزرگ باشد.

* به نظر شما بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟ آیا قدرت خرید مشتریان در این بازار افزایش خواهد یافت؟

شرایط بازار خودرو در کشور وضعیت ایده آلی ندارد، خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای جهت حفظ ارزش پول مشتریان شده است، خریداران همیشه به این مورد توجه می کنند. بنابراین جهت خروج خودرو از وضعیت کالای سرمایه ای، در میان تمام روش های موجود جهت فروش باید بهترین شیوه انتخاب شود. شیوه فروش و عرضه ای ایده آل است که مصرف کننده و خودروساز براساس وضعیت اقتصاد ملی در کشور متضرر نشوند. از سوی بازار خودرو باید از وضعیت انحصار خارج شود، بنابراین شورای رقابت با فراهم سازی وضعیت ایده آل فروش و قیمت گذاری می تواند بازار خودرو را رقابتی کند.

131550 - خودرو اقتصادی بهمن ماه به بازار می آید| دستورالعمل شورای
رقابت متناسب با قوانین جهانی

* وزارت صمت برنامه تولید خودرو اقتصادی را دنبال می کند، براین اساس خودرو اقتصادی چه تعریفی دارد؟

خودرو اقتصادی یعنی خودرو بهینه سازی شده، در طراحی این خودرو بهبود وضعیت در دستور کار قرار دارد. برای ساخت خودرو اقتصادی در فرآیند طراحی و تولید وضعیت بهینه دیده شده است، برای درک بهتر این موضوع می توان به مثالی اشاره کرد، برای ساخت یک دستگاه خودرو حدود ۶۰۰ کیلوگرم ورق فولادی مورد نیاز است. از این مقدار ۳۰۰ کیلوگرم ساختار بدنه را تشکیل و ۳۰۰ کیلوگرم دیگر «دور ریز» می شود. ورق «دور ریز» مجددا بازیافت و به چرخه صنعت باز می گردد، اما سبب افزایش قیمت خودرو می شود. در خودرو اقتصادی دیگر شاهد دور ریز یا افزایش هزینه ناشی از تعدد فرآیند تولید نیستیم. در برنامه خودرو اقتصادی کاهش وزن، عدم دور ریز مواداولیه و کاهش فرآیند تولید در دستور کار قرار دارد.

خودرو اقتصادی با تعاریف درست تولید بهترین کیفیت و کمترین قیمت را خواهد داشت

* برخی از کارشناسان معتقد هستند که خودروهای اقتصادی امکانات خودروهای فعلی را ندارد، آیا این موضوع در بازار خودرو که مشتریان بیشتر به آپشن توجه دارند، صحت دارد؟

در خودرو اقتصادی باید تلاش شود که امکانات و آپشن های ضروری مورد مصرف قرار بگیرد. همانطور که اشاره کردم در بحث طراحی، تولید و مواداولیه برنامه بهینه سازی در دستور کار است، در انتخاب آپشن ها نیز همین موضوع دلالت دارد. خودرو اقتصادی با تعاریف درست تولید بهترین کیفیت و کمترین قیمت را خواهد داشت.

131548 - خودرو اقتصادی بهمن ماه به بازار می آید| دستورالعمل شورای
رقابت متناسب با قوانین جهانی

براساس برنامه ریزی انجام شده، در بهمن ماه سال جاری نخستین خودرو اقتصادی روانه بازار خواهد شد

* به عنوان پرسش پایانی، برنامه خودرو اقتصادی اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

برنامه تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ کلید خورده است، در سال گذشته طراحی مفهومی این خودرو انجام شد. در سال جاری نیز جزئیات طراحی انجام و وارد مرحله ساخت نمونه جهت انجام تست های لازم می شود. براساس برنامه ریزی انجام شده، در بهمن ماه سال جاری نخستین خودرو اقتصادی روانه بازار خواهد شد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی