خبر

زمان اجرای سرویس‌های 5G در ورزشگاه‌های ایران نرسیده است؟

5g enabled phone in use at a football stadium to get details on a player     - زمان اجرای سرویس‌های 5G در ورزشگاه‌های ایران نرسیده است؟

به گزارش ایلنا، تجربه استفاده از اینترنت ۵G در ایام برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای ایرانیانی که از سیمکارت‌های همراه اول و رومینگ این اپراتور ایرانی با Ooredoo و Vodafone استفاده می‌کردند، فضایی را باز کرد و سطح توقع را تا جایی بالا برد که تماشاگران فوتبال هم به صف مطالبه‌گران اینترنت نسل پنجم بپیوندند.

دیدارهای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ که از ۲۰ نوامبر آغاز شده و تا چندی دیگر (۲۷ آذر ماه) به کار خود پایان می‌دهد،  با حال و هوای متفاوتی برای ایرانیان حاضر در این رویداد بین‌المللی رقم خورد و توانستند شانه به شانه سایر تماشاگران از اقصی نقاط دنیا، به تماشای رقابت‌های جهانی بنشینند و با کیفیت ارتباطات به اصطلاح در حد بوندس‌لیگا، به گزارش و مخابره زنده بازی‌ها از محل سکوهای حاضر در ورزشگاه‌های قطری اقدام کنند.

پایداری و کیفیت ارتباطات سیمکارت‌های ایرانی که از رومینگ با اپراتورهای قطری استفاده می‌کردند، با توجه به اینکه براساس برخی آمارهای ارتباطی تا ۷۰ درصد این کشور تحت پوشش ۵G درآمده، بی‌نظیر بود و به گفته بسیاری از ایرانیان حاضر در ورزشگاه‌ها، احساس غرور می‌کردند.

اما این تجربه، تبعاتی را به دنبال داشت؛ اکنون کسانیکه همراه با تیم ملی کشورمان و برای تشویق کاروان ملی پوشان به قطر سفر کرده بودند، توقع دارند تا بازی‌های لیگ را نیز با همان امکانات و کیفیت برگزار کنیم.

آنان معتقدند وقتی اپراتوری با بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت واگذار شده و سطح پوشش تا ۴۵ هزار روستای دور و نزدیک در کشور داریم که تمامی شهرها را تحت شبکه نسل نوین خود دارد و همچنین فناوری ۵G را روی شبکه واقعی خود پیاده‌سازی کرده و اکنون «رکورددار سرعت اینترنت ایران» است، پس امکان پیاده‌سازی فناوری‌های نوین ورزشی را نیز دارد.

البته برخی از جنبه‌ای دیگر به این موضوع نگریسته و می‌گویند داشتن «۵۴ میلیون مشترک اینترنت پرسرعت» تنها روی شبکه یک اپراتور تلفن همراه کشور، دلیل خوبی برای رسیدگی و پاسخگویی به سطح بالای انتظارات و مطالبات است؛ هر چند عوام آگاهی دقیقی نسبت به مقولات فنی مخابراتی نظیر محدودیت‌های فرکانسی و میزان اهتمام دولت و حاکمیت برای پیاده‌سازی بسترهای نوین ارتباطی ندارند و نمی‌دانند که توسعه تجاری یک فناوری تماما در اختیار اپراتور نیست، با این حال همه باید بدانند توسعه فناوری هم انتظار نمی‌کشد و به سرعت پیش می‌رود.

به عنوان مثال اپراتور ورایزن از موج میلیمتری ۵G برای ارائه سرویس‌های خلاقانه در داخل استادیوم‌های بازی‌های لیگ آمریکا بهره می‌برد تا تجربه بینظیری برای تماشاگران خلق کند.

تماشاگران لیگ آمریکا اکنون قادر به اکشن زنده یا تماشای پخش مجدد از زوایای مختلف بازی در حال انجام (Multi-View)، بر روی گوشی نسل پنجمی خود هستند یا مانند نمونه‌ای که در جام‌جهانی قطر هم از طریق یوتیوب شاهد بودیم، دوربین گوشی خود را به سمت میدان بازی بگیرند تا آمار عملکرد بازیکنان روی صفحه ظاهر شود.

این تنها دو مورد از مجموعه خدماتی است که شبکه موج میلیمتری این اپراتور در ده‌ها استادیوم (بیش از ۶۰ مکان ورزشی و سرگرمی) لیگ ملی فوتبال در سراسر ایالات متحده آمریکا ارائه می‌کند که البته صدها میلیون دلار نیز سرمایه‌گذاری صرف توسعه آن شده و اکنون با نام تجاری ۵G Ultra Wideband در حال سرویس‌دهی است.

برایان مکوم، معاون فناوری این اپراتور می‌گوید که تماشاگران بازی‌ها اکنون می‌توانند بازپخش‌ها را از هفت زاویه مختلف در قاب مستطیلی سیاه (گوشی) خود با کیفیت بالا تماشا کنند و به عبارتی می‌توانند حتی قبل از اینکه داور بازی به بررسی مجدد از طریق VAR بپردازد، این کار را انجام دهند و زودتر به قضاوت بپردازند.

ورایزن همچنین از ۵G برای فعال کردن خدمات واقعیت افزوده استفاده کرده که مشترکان آن می‌توانند آمار بازیکنان، احتمال پیروزی و جشن‌های متحرک را روی گوشی خود داشته باشند؛ جالب‌ترین سرویسی هم که بسیاری را در استادیوم‌ها مشغول خود می‌کند، امکان ادغام تصاویر خود با تصاویر زنده از استادیوم است.

همچنین یک گیم هم تدارک دیده شد برای حاضران در ورزشگاه‌ها تا پیش از شروع بازی‌ها، بتوانند به رقابت با یکدیگر بپردازند؛ شکل و شمایل گیم هم اینگونه است که تماشاچیان باید یک توپ فوتبال را به پشت یک پیکاپ مجازی که در وسط زمین قرار دارد، پرتاب کنند.

برای انجام این گیم تنها کافی است که دوربین گوشی را روشن کرده و روی وسط میدان بازی بگیرند تا خودروی پیکاپ مجازی نمایان شود.

ارائه این سرویس‌های فناورانه در کنار خرید کالا، غذا و نوشیدنی بر بستر ارتباطی ۵G در حین حضور در ورزشگاه و تماشای زنده و مجازی بازی‌ها، تجربه‌ای متفاوت و نو را برای علاقه‌مندان به فوتبال رقم می‌زند و میل و انگیزه برای حضور در ورزشگاه‌ها را بیش از پیش می‌کند.

در عصری به سر می‌بریم که فناوری موج میلیمتری قادر است برای آوردن خدمات چندرسانه‌ای با کیفیت بالا به انواع مکان‌ها و بخصوص مکان‌هایی که تعداد زیادی از مردم در آن تجمع می‌کنند، استفاده شود؛ بنابراین بهتر است با تجربه‌ای که از قطر حاصل شد به اپراتورهای تلفن همراه زمینه رقابت در توسعه ساختارهای ارتباطی نوین در کشورمان داده شود تا بتوانیم در آینده نزدیک از برکات آن در تمامی ابعاد ورزشی، اقتصادی و اجتماعی بهره‌مند شویم.

 

 

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی