خبر

پیش بینی بورس فردا ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

441283 908 - پیش بینی بورس فردا ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

اقتصاد۲۴-برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران همانطور که انتظار می‌رفت، کار خود را در محدوده منفی آغاز کرد و این روند منفی با نوسانات بسیار اندکی تا انتها ادامه داشت. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش ۰.۷۸ درصدی مواجه شد و به محدوده ۱.۵۴۵ میلیون واحدی رسید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با کاهش روبرو بود و ۰.۹۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز طی بازار امروز بار دیگر در محدوده ضعیفی نسبت به گذشته رسید و عدد ۳۷۲۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند و همچنین شاهد خروج پول ۴۶۳ میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی بود.

به نظر می‌رسد که با وجود جو تورمی موجود در کشور و صعود دوباره نرخ دلار به نیمه بالایی کانال ۴۵ هزار تومان، وجود چالش‌های سیاستگذاری و همزمان با آن اعمال تحریم‌های جدیدی که این‌بار صنعت نفت و پتروشیمی را هدف قرار داده است، اجازه صعود به بورس تهران را نمی‌دهد. در ادامه تلاش می‌کنیم با بررسی متغیر‌های تاثیرگذار بر روند‌های روزانه، به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

اسارت بورس تهران توسط تلاطم سیاستگذاری

باید گفت که ریزش بورس نه به دلیل موضوع خودرویی‌ها و نه موضوع دیگری بوده است بلکه می‌توان اینگونه بیان کرد که یک بی‌اخلاقی اقتصادی عامل نوسان منفی بورس تهران در دو هفته اخیر بوده است. همین موضوع باعث شده که همچنان بی‌اعتمادی به سیاستگذار در بورس تهران خودنمایی کند و مانع از همراهی این بازار با بازار‌های دیگر در رالی صعود تورمی باشد.

البته دلایل دیگری نیز در همین زمینه به روند اصلاحی بورس تهران دامن می‌زند که هرکدام به اندازه خود تاثیرگذار است. برای مثال موضوع بودجه ۱۴۰۲ و نکات موجود در آن به ویژه نرخ گاز و خوراک صنایع، دلار نیما ۲۸۵۰۰ تومانی، افزایش نرخ سود بانکی، تحریم‌های جدید و… همه و همه به نوعی بر این اتفاق تاثیر می‌گذارند و به دلیل ماهیت آن‌ها، می‌تواند اثرات بلندمدتی هم داشته باشند. با این حال به نظر می‌رسد که بورس تهران برای مدتی در فاز انتظار باقی بماند و نوسانات مثبت و منفی اندکی را تجربه کند.

توقف در بازار‌های جهانی

بازار‌های جهانی نیز طی روز‌های گذشته با رنگی سرخ همراه بودند و اکثر کامودیتی‌ها به جز نفت، کاهش قیمت را تجربه کردند. طی آخرین معاملان صورت گرفته در هفته میلادی جاری، طلا حوالی ۱۸۶۶ دلار نوسان کرد، مس در محدوده ۸۸۵۰ دلا ایستاد و روی نیز به نزدیکی مرز ۳هزار دلار رسید. در این میان، اما نفت به دلیل سیاست کاهش تولید کشور روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب، روند صعودی مناسبی داشت و به محدوده ۸۶.۵ دلار رسید. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل فشار فروش موجود بر گروه‌ها و نماد‌های بزرگ بازار باشد.

پس از انتشار آمار بهتر از انتظار بیکاری کشور آمریکا و سخنان جرومی پاول در رابطه با احتمال تداوم افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی، روند قیمت کامودیتی‌ها منفی شد و در حال حاضر بازار‌ها درحال انتظار برای انتشار آمار تورم ماه ژانویه هستند که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود. وضعیت تورم این ماه می‌تواند پیام‌های مختلفی به بازار‌های جهانی مخابره کند و فعلا انتظار مشخصه اصلی معاملات است.

دلار دوباره سقف‌شکنی می‌کند؟

دلار آزاد در هفته گذشته هر چند کم‌نوسان، اما در مدار مثبت باقی ماند و ۰.۲۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در این میان اسکناس آمریکایی که ۱۴ روز بود که میانه کانال ۴۴ هزار تومان نوسانات کم‌مقداری را تجربه می‌کرد، در پایان هفته وارد کانال ۴۵ هزار تومان شد تا ضمن خروج از کانال ۴۴، برای نخستین بار سقف جدیدی در این بازار به ثبت برسد. وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ شرکت فعال در تولید، فروش و ارسال پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرده است. تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۶ تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آن‌ها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را با عنوان تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی هدف قرار داده است.

طی روز جاری نیز تاکنون روند قیمت دلار در بازار آزاد صعودی بوده و خود را به حوالی ۴۵۷۰۰ تومان رسانده است و با وجود خبر‌های امیدوارکننده از تداوم مذاکرات برجامی و آزادسازی ارز‌های بلوکه شده عراق، با سرعت بالایی درحال افزایش است. این موضوع خود می‌تواند به یکی از محرک‌های صعودی بورس تبدیل شود، اما باید منتظر ماند و دید که تا انتهای روز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. به طور کلی یک سقف‌شکنی در قیمت دلار می‌تواند بار دیگر بورس را به فاز صعودی وارد کند.

مکث تکنیکالی بورس تهران

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که کندل‌های نماگر اصلی بازار سهام در محدوده‌ای قرار دارد که فعلا احتمال نوسانات کوچک را بیش از هر چیزی محتمل می‌داند. همانطور که در تصویر پیداست، یک حمایت مناسب در محدوده ۱.۵۳ میلیون واحدی شاخص کل بورس قرار دارد که مانع از ریزش‌های سنگین می‌شود و از سمت دیگر مقاومت داینامیک آبی رنگ، از صعود‌های پرقدرت جلوگیری می‌کند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز به روند کم‌رمق و کم‌نوسان خود ادامه دهد مگر اینکه در وضعیت دلار بازار آزاد شاهد تحرک‌های جدی باشیم.

منبع: فردای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی