خبر

غار کتله خور به بخش خصوصی واگذار شد

غار کتله خور به بخش خصوصی واگذار شد

سید سعید صفوی در گفتگو با خبرنگار بازار، از واگذاری مدیریت غار کتله خور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه این غار به مدت ۱۵ سال به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه فراخوان عمومی واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی با هدف سیاست‌های کلی نظام و منویات رهبری مبنی بر واگذاری امور به مردم با حفظ حقوق حاکمیتی انجام شده است، اظهار کرد: غار کتله خور طولانی‌ترین غار ایران با دوازده هزار و ۸۶۰ متر طول و دومین غار مهم توریستی ایران است که در سال یک هزار و ۳۳۰ به ثبت رسیده، ولی کاوش‌های آن در سال ۱۳۶۵ انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: این غار در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان خدابنده و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر گرماب واقع شده است. مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی، جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین‌آباد به گرماب است.

صفوی تاکید کرد: غار ۱۲۰ میلیون ساله کتله‌خور از لحاظ کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات نخستین غار آهکی جهان شناخته شده‌است.

وی افزود: غار کتله خور قبل از واگذاری به بخش خصوصی وضعیت بسیار نامناسبی داشت و هدف از واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی معرفی ظرفیت‌های فرهنگی بومی، شناساندن مؤلفه‌های تاریخی و ایجاد محرک برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان یاد آورشد: غار کتله خور طولانی‌ترین غار و دومین غار مهم توریستی ایران است که با وجود داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری بلاتکلیف مانده بود که امیدواریم این واگذاری موجب معرفی هرچه بیشتر این مجموعه شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی