خبر

بهترین فرصت برای خرید آهن

بهترین فرصت برای خرید آهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، همانطور که انتظار می‌رفت بازار آهن و فولاد روز گذشته در ثبات و سکوت بود و قیمت روز آهن آلات در غالب حوزه‌ها بدون تغییر عرضه شد و صبر و تماشا فضای غالب بر بازار بود.

بازار ارز نیز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار روز گذشته تغییر چندانی نداشت به طوری که در پایان روز هم هر دلار ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

نگاهی به نوسانات قیمت آهن آلات
روز گذشته که بازار نسبتا نیمه تعطیل به شمار می‌رفت و گویا تعطیلات در بازار هنوز تمام نشده بود، اما در این میان قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و برخی از شرکت‌ها هم بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

کف قیمت میلگرد بین ۲۳.۱۰۰ تا حدود ۲۳.۶۰۰ تومان قرار داشت. قیمت میلگرد نیشابور با ۱۰۰ تومان کاهش حدود ۲۳.۸۱۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه هم با کاهش ۱۵۰ تومان همراه بود و قیمت هر کیلو میلگرد میانه به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم ۲۳.۶۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت ورق سیاه در چند کارخانه و در برخی سایزها با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی همراه بود برخی کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد هم ثابت اعلام شدند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم عمدتا ثبات داشتند اما چند کارخانه هم قیمت محصولات خود را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش دادند.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها در غالب کارخانه‌ها ثبات داشتند اما قیمت پروفیل نیکان و کیان پرشیا در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش داشتند.

قیمت پروفیل ۲ میلیمتر عمدتا ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان اعلام شد که طبق نمودار قیمت پروفیل ساختمانی در یک هفته گذشته، نوسان چندانی در نرخ این محصول مشاهده نشد و در برابر کاهش قیمت مقاوم است. اما روز گذشته که بازار نسبتا نیمه تعطیل بود برخی از کارخانه افزایش جزئی در قیمت قوطی آهن اعمال کردند تا شاید موجب تحریک تقاضا شود.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که محصولات بورسی هم تقریبا بدون تقاضا بود و تقاضای محدودی هم اگر مشاهده شد روی برخی محصولات اعتباری بود. در واقع می‌توان گفت معاملات تالار صنعتی بورس کالا در پایین‌ترین سطوح حجم معاملاتی کالای فولادی که بورس کالا تا به حال به خود دیده، به پایان رسید.

اگر چه علت اصلی افت تقاضا، رکود شدید بازار مسکن است که از افزایش قیمت زمین و مسکن در چند سال اخیر و کاهش قابل توجه توان خرید مردم نشأت گرفته؛ اما دخالت برخی مسئولان درباره تعیین قیمت فولاد در بازار داخلی، به نوعی تشدیدکننده این رکود و به هم زدن تعادل بازار است.

بر همین اساس طبق آمار موجود از معاملات بورس کالا، دیروز از کل محصولات فولادی عرضه شده تنها ۱۳ درصد آن مورد معامله قرار گرفت، به عبارتی از ۲۷۴ هزار و ۵۶۵ تن محصول فولادی عرضه شده حدود ۳۵ هزار و ۹۷۰ تن به فروش رسید.

از این میان تنها ۱۰ درصد از میلگرد عرضه شده معامله شد. به این صورت که عرضه میلگرد آجدار ۲۱۸ هزار و ۸۰ تن بود اما ۲۳ هزار و ۵۹۳ تن آن معامله شد؛ قیمت ثبت شده برای این محصول هم ۲۱ هزار و ۶۲۶ تومان برآورد شد.

ورق گالوانیزه G نیز حدود ۲ هزار و ۶۵۰ تن معامله ش که قیمت آن ۳.۲ درصد افزایش داشت. از کل حجم تیرآهن عرضه شده هم حدود ۲۷ درصد به فروش رسید. ۲ هزار و ۲۸۲ تن نیز از کل نبشی عرضه شده معامله شد اما حدود ۷۰ درصد از ۳ هزار و ۲۶۴ تن ناودانی عرضه شد.

با توجه به آمار معاملات بورس کالا و قیمت‌ روز آهن در بازار آزاد می‌توان اینگونه برآورد کرد که قیمت میلگرد روز احتمالا طی چند روز اخیر کف ۲۲ هزار تومانی را تجربه خواهد کرد و به نظر می‌رسد زمان خوبی برای اقدام به خرید میلگرد مورد نیاز است.

چراکه باید در نظر داشت با احتمال قطعی گاز در ایام سرد و نوسانات احتمالی نرخ دلار در ماه آبان، ممکن است بازار تحریک شده و با نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات مواجه شویم.

با این حساب و با در نظر گرفتن کلیه مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در نرخ آهن آلات، به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازار به ویژه در هفته‌های پیش رو فرصت خرید خوبی در کف قیمت‌ها مهیا است؛ بنابراین توصیه می‌شود تا جو بازار آرام است و نوسانات به صورت خطی و ثابت است به خرید آهن آلات مورد نیاز اقدام کنید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی