خبر

فشار دلار افتاد/ درهم پا به پای دلار در بازار عقب کشید/ آیا دلار ۲۵ هزار تومانی بار دیگر در دسترس است؟

فشار دلار افتاد/ درهم پا به پای دلار در بازار عقب کشید/ آیا
دلار ۲۵ هزار تومانی بار دیگر در دسترس است؟

378684 386 - فشار دلار افتاد/ درهم پا به پای دلار در بازار عقب کشید/ آیا
دلار ۲۵ هزار تومانی بار دیگر در دسترس است؟

اقتصاد۲۴– دلار و سکه برای بخش بزرگی از شهروندان همواره محل اتکای جدی بوده و حتی یکی از اصلی‌ترین ارکان سرمایه گذاری نیز در سال‌های اخیر محسوب می‌شده است. اما اکنون با خبر‌های رسیده از مذاکرات احیای برجام و ان چه در وین در حال رخ دادن است به نظر می‌رسد این دو بازار اصلی سرمایه در ایران نیز دچار نوسان جدی شده اند.
قیمت دلار در حالی روز شنبه مرز مقاومتی ۲۹ هزار تومان را سعی می‌کرد حفظ کند که در نهایت با شکست این مرز مقاومت در دلار هرات بود که در ظهر روز یکشنبه مرز مقاومت دلار در تهران نیز شکست و دلار آزاد بالاخره به کانال ۲۸ هزار تومان عقب نشینی کرد.

به نظر می‌رسد که آن چه در نهایت باعث ریزش دلار در بازار تهران شد و بالاخره این ارز از کانال ۲۹ هزار تومان عقب نشیسنی کرد، از دست رفتن کانال ۲۹ هزار تومان در بازار هرات بود. در نتیجه حدود ۱۱ صبح روز ۳۰ مرداد بود که معامله گران بازار ارز در تهران ترجیح دادند که آنان نیز با توجه به یکی از بازار‌های اصلی تامین ارز ایران دلار آزاد را در کانال ۲۸ هزار تومان معامله کنند.

تاثیر مذاکرات برجام بر بازار ارز ایران 

به نظر می‌رسد آن چه که در نهایت منجر به از دست رفتن کانال ۲۹ هزار تومان برای دلار در هرات و تهران شد اخبار مربوط به برجام بوده است. یکی از جدیدترین و مهم‌ترین خبر‌ها در این باره نیز نقل رسانه‌های آمریکایی بود که ایران بالاخره از درخواست خود برای حذف نام سپاه و شرکت‌های تابعه اقتصادی این مجموعه از لیست تحریم‌ها صرف نظر کرده است.
این اخبار در حالی منتشر می‌شد که هم زمان با آن مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی نیز گفته است که «در چند ماه اخیر بار‌ها گفته ام که حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا هرگز پیش شرط یا خواسته‌ای کلیدی نبوده است.»

محمد مرندی در سمت مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در واقع به ادعای «سی ان ان» مبنی بر این که ایران در مذاکرات وین خواستار حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا شده، واکنش نشان داده و گفته است که «در چند ماه اخیر بار‌ها گفته ام که حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا هرگز پیش شرط یا خواسته‌ای کلیدی نبوده است. ایران هم خیلی راحت نام سنتکام (نیرو‌های آمریکا در خاورمیانه) را در لیست تروریستی خودش نگه می‌دارد. ولی اگر آمریکا نیاز دارد تا با گفتن این موضوع به توافق مقبولیت ببخشد به خودشان ربط دارد.»

این سخنان مرندی هر چند که تاکید بر عدم نام سپاه در مذاکرات برجام دارد، اما در مجموع اخبار رسیده از مذاکرات نشان می‌دهد که احتمال رسیدن طرفین به توافق بیشتر از همیشه است و همین مساله شاید منجر به کاهش چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد شده است.

عقب نشینی دلار بعد از ساعت ها مقاومت

این در حالی است که پس از سقوط دلار در بازار‌های تهران و هرات به کانال ۲۸ هزار تومان، دلار مرز مقاومت روی کانال ۲۹ هزارتومان را در سلیمانیه نیز از دست داده و در بازار سلیمانیه نیز هر دلار در معاملات پشت خطی با کاهش چشمگیر همراه شده و به کانال ۲۸ هزار تومان سقوط کرده است.

اکنون، اما از بازار خبر می‌رسد که بر اساس مشاهدات، هر دلار آمریکا تا ظهر روز ۳۰ بهمن ماه، تا حدود ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود.
این در حالی است که در صرافی ملی قیمت فروش دلار اکنون روی رقم ۲۸ هزار و ۲۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۷۴۱ تومان است.
هم چنین قیمت فروش یورو نیز حدود ۲۹ هزار و ۱۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز حدود ۲۸ هزار و ۷۲۶ تومان اعلام شده است.


بیشتر بخوانید: شوک شدید برجام به قیمت ارز


معامله گران بازار ارز اما با خوش بینی نسبت به بازار ارز، مذاکرات برجام را اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت دلار می‌دانند، اما این که تنها اخبار خوش تا کجا بتواند قیمت دلار را کنترل کند نیز محل سوال جدی است و به نظر می‌رسد در نهایت بازار برای حفظ تعادل و ادامه روند کاهشی خود به چیزی بیش از تنها اخبار خوش و رایزنی‌ها مثبت رسیده از وین نیاز دارد.

کاهش قیمت دلار در بازار تهران در حال رخ می‌دهد که درهم نیز امروز با ۲۵۰ تومان کاهش یک کانال عقب نشینی کرد. برخی از فعالان بازار ارز معتقد هستند که حتی همین کاهش حواله برای خرید درهم در نهایت منجر به کاهش قیمت دلار نیز شده است چرا که امروز درهم هم پای دلار در بازار عقب نشینی کرد و بالاخره نیز نتوانست مرز مقاومتی را حفظ کند و ناچار به تغییر کانال نیز شد.

چرا دلار عقب نشست؟

از سوی دیگر کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخل و جهانی را نیز دلیلی مضاعف برای کاهش قیمت دلار می‌دانند.
به نظر می‌رسد مجموع عوامل در کنار هم موجب کاهشی شدن قیمت دلار در کشور شده است چنانکه حتی برخی معامله گران کمی بدبینانه پیش بینی می‌کنند دلار در روز‌های آتی ممکن است تا مرز ۲۵ هزار تومان نیز عقب نشینی کند.
باید توجه کرد که سکه در حالی امروز تا کانال ۱۲ میلیون عقب نشینی کرده است که در هفته‌های گذشته تا مرز ۱۵ میلیون رقم ان پیشروی کرده بود، اما به نظر می‌رسد تاثیر خبر‌های مثبت درباره احیای برجام از وین منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار نیز شده است.
حال شاید بتوان بهتر تصور کرد که در نهایت با دیده شدن دود سفید از هتل کوبورگ وین چقدر می‌توان به کاهش قیمت‌ها در این بازار امیدوار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی