خبر

قوانین دست و پا گیر پیش پای فولادی ها| رشد ۱.۹ درصدی تقاضای فولاد در ۲۰۲۴

قوانین دست و پا گیر پیش پای فولادی ها| رشد ۱.۹ درصدی تقاضای
فولاد در ۲۰۲۴

بازار؛ گروه صنعت: در حالی در بحث تولید فولاد ایران دهمین کشور تولید کننده در جهان محسوب می شود، که طبق داده های آماری که اخیرا انجمن تولید کنندگان فولاد ایران منتشر کرده مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) نیز در هشت ماهه سال جاری، ۷ میلیون و ۵۸ هزار تن بوده که با احتساب صادرات ۱ میلیون و ۹۵ هزار تن آهن اسفنجی، صادرات آهن و فولاد ایران به بیش از ۸ میلیون تن رسیده است. به عبارت دیگر صادرات محصولات میانی زنجیره در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۴ درصد افزایش یافته است.

انجمن جهانی فولاد: برآورده شده است که در سال ۲۰۲۴ تقاضای فولاد با افزایش ۱.۹ درصدی به ۱۸۴۹.۱میلیون تن برسد

از سوی دیگر، طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، برآورده شده است که در سال ۲۰۲۴ تقاضای فولاد با افزایش ۱.۹ درصدی به ۱۸۴۹.۱میلیون تن برسد. این در شرایطی است که به گفته انجمن جهانی، در سال ۲۰۲۲ تقاضای فولاد به میزان ۳.۳ درصد انقباضی بوده است.

قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت های دولتی؛ چالش های کلیدی صنعت

با این وجود به گفته فعالان صنعت فولاد، فعالیت در حوزه تولید در هر بخشی که باشد با چالش ها و موانع بسیاری همراه است به طوری که «علیرضا قلی زاده پاشا» فعال صنعت که در زمینه ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید صنایع مختلفی مثل صنایع فولاد، سیمان، صنایع مس و سایر تجهیزات فعالیت دارد معتقد است اصلی ترین مانع و چالشی که در مسیر کار با آن مواجه هستند قوانین دست و پا گیر است.

تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنعت: اگر دولت بتواند حمایت کند مثلا در بحث خرید سهمیه ورق شرایطی را فراهم سازد که بتوانیم سهمیه ها را به راحتی بگیریم، قطعا تولید تسهیل می شود

این فعال صنعت در گفتگو با بازار می گوید: بیشترین مانعی که سر راه ما است قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت های دولتی است که باعث می شود تولید کننده دلسرد شود. در حالی که اگر دولت بتواند حمایت کند مثلا در بحث خرید سهمیه ورق شرایطی را فراهم سازد که بتوانیم سهمیه ها را به راحتی بگیریم، قطعا تولید تسهیل می شود. به خصوص اینکه در بحث بازار با توجه به نوع تولیداتی که داریم و کیفیت کار، قابل حل است و مساله ای در این بخش نداریم.

کیفیت بالا و قیمت ارزانتر؛ اصلی ترین مزایای بومی سازی تجهیزات صنعتی در داخل کشور

او می گوید: مساله اینجا است که ما تجهیزات کامل خطوط تولید و صنایع فولاد سازی، ریخته گیری پیوسته، احیای مستقیم و سایر موارد را کار می کنیم و به عبارتی بزرگترین خطوط تولید و با بالاترین ظرفیت ها را توانسته ایم بسازیم که نمونه مشابه ندارد. در حالی که تا پیش از این، این مواد و خدمات یا وارداتی بوده و یا با ظرفیت های کوچکتر در داخل ساخته می شده است و ما الان با بومی سازی که انجام داده ایم و با انتقال فناوری توانستیم این کار را انجام بدهیم و لذا نیاز به حمایت هایی داریم تا بتوانیم کار را توسعه بدهیم.

این فعال صنعت همچنین در خصوص تفاوت تولیدات داخلی با وارداتی ها نیز می گوید: مسلما وقتی تجهیزات را داخل کشور می توانیم بومی سازی کنیم و با دانش خود می توانیم آن را پیش ببریم قیمت تمام شده نسبت به تجهیزات وارداتی مسلما ارزان تر است اما ما همیشه تلاش داریم روی کیفیت بسیار کار کنیم و محصولات با کیفیت بالا تحویل مصرف کننده بدهیم.

وی همچنین معتقد است برای اینکه بتوان در بازار داخل رقابت کرد و سهم بیشتری از بازار را داشت عمدتا بایستی روی کیفیت کار کرد و در کنار آن قیمت را هم منصفانه نگه داشت تا با قیمت رقابتی بتوان در بازار حاضر شد. لذا این خود از مزایای محصولات داخلی است.

فعال صنعت: به دلیل موانعی که پیش پای تولید کننده ها قرار می گیرد، کشور به جای حرکت به سمت تولید بیشتر به سمت مصرف گرایی می رود و به تبع هیچ کسی روی تولید سرمایه گذاری نمی کند

قلی زاده پاشا همچنین در خصوص چشم اندازی که می توان برای آینده صنعت متصور شد نیز می گوید: با توجه به اینکه این صنعت مادر و پایه برای بقیه صنایع محسوب می شود، همیشه از این صنعت استفاده می شود و لذا آینده روشنی پیش رو دارد و رو به رشد است. اما مهم این است که دغدغه ای که کلیه صنعتگران دارند حمایت هایی است که باید از آنها بشود و این حمایت ها ضعیف است.

او افزود: به عبارت دیگر در صورت عدم حمایت ها و به دلیل موانعی که پیش پای تولید کننده ها قرار می گیرد، کشور به جای حرکت به سمت تولید بیشتر به سمت مصرف گرایی می رود. آن هم در شرایطی که صنعتگران خوبی داریم که می توانند بازار را تامین کنند.

این صنعتگر همچنین در خصوص تبعات منفی حرکت به سمت مصرف گرایی به جای توجه به تولید می گوید: در چنین شرایطی قطعا کشور مصرفی می شود و هیچ کسی روی تولید سرمایه گذاری نمی کند؛ یعنی هیچ مولدی ندارد و لذا آینده روشنی برای کشور نمی توان متصور شد.

او ادامه داد: اما وقتی مولد داشته باشیم و تولید داشته باشیم می توانیم با کشورهای دیگر در بازارهای جهانی رقابت کرد و کشور رو به رشد است. به طوری که الان در شرایط تحریم ها وقتی صنعت بتواند خوب کار کند هم نیازهای داخل را می توان تامین کرد هم به خارج از کشور می توان صادر کرد و در چنین وضعیتی مسلما این تحریم ها هم روی ما تاثیر نمی گذارد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی