خبر

گردشگری سلامت در دولت سیزدهم ۱۱۳ درصد رشد کرد

گردشگری سلامت در دولت سیزدهم ۱۱۳ درصد رشد کرد

به گزارش بازار، بهرام عین اللهی پس از بازدید از نمایشگاه ملی رویداد روایت پیشرفت در مشهد در مراسم اختتامیه این نمایشگاه افزود: کل بیمارستان های فعال در حوزه گردشگری سلامت تا مرداد ۱۴۰۰، ۱۳۰ مرکز بوده است که این رقم اکنون به ۲۷۷ مرکز درمانی افزایش یافته است.

وی در خصوص اهم اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی سیزدهم بیان کرد: در این دولت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به تعداد تخت های درمانی کشور افزوده شده است که یک رکورد تاریخی در حوزه سلامت به شمار می رود، در حالیکه در دولت قبل (از سال ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۴۰۰) این تعداد در کشور هفت هزار و ۳۹۱ تخت بیمارستانی بود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)، بیمارستان ۸۲۱ تختخوابی غدیر، بیمارستان هوشمند ولایت مشهد، بیمارستان فیروز آبادی شهر ری، بیمارستان ۲۶۶ تختخوابی تخصصی و فوق تخصصی کودکان حکیم، بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار پس از ۳۴ سال و بیمارستان ۲۸۰ تختخوابی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پردیس پس از ۱۲ سال، از جمله مراکز درمانی جدید در دولت سیزدهم به شمار می روند.

عین اللهی افزود: در مردادماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۲ بیمارستان در کشور تجهیز و در کشور دایر بود که در دولت مردمی سیزدهم ۱۰۶ بیمارستان جدید تجهیز و یا افتتاح شد و همچنین ۴۹۴ پروژه کلینیک ویژه درمانی در کشور طی این مدت تجهیز و توسعه یافت، در حالیکه در دولت قبل این تعداد تنها ۱۳۴ پروژه کلینیک ویژه بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین در راستای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و محرومیت زدایی در حوزه سلامت نیز بیش از ۱۲ هزار پزشک، دندانپزشک و داروساز و ۲ هزار و ۸۰۰ پزشک متخصص در سال ۱۴۰۲ در مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع شده است که نسبت به دولت گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: به منظور ماندگاری بیشتر پزشکان در بخش دولتی سقف کارانه در مناطق محروم استان برای پزشکان برداشته شد و مالیات پزشکان شاغل در بخش دولتی از ۳۰ به ۱۰ درصد کاهش یافت.

عین اللهی با بیان اینکه ظرفیت دستیاری تخصصی در دولت سیزدهم نیز ۶۵ درصد رشد کرد، گفت: تعداد دستیارهای تخصصی از سه هزار و ۴۷۹ نفر در سال ۱۳۹۹ به پنج هزار و ۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت و همچنین ظرفیت پذیرفته شدگان فلوشیپ پزشکی(فوق تخصص) با رشد ۲۵ درصدی از ۴۰۷ به ۵۰۰ نفر در این مدت رسیده است.

وی توزیع یک هزار و ۳۷۳ دستگاه دیالیز با رشد حدود چهار برابری، راه اندازی هزار و ۵۰ تخت ویژه بیمارستانی، حمایت از بیماران صعب العلاج و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج را از دیگر اقدامات مهم دولت مردمی عنوان کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان کرد: به منظور توسعه زیرساخت نظام شبکه بهداشتی کشور و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و پوشش همگانی سلامت، تکمیل و بهره برداری بیش از ۲ هزار و ۶۶۴ پروژه بهداشتی در ۸۱۰ هزار متر مربع از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم است، در حالیکه در بازه زمانی دولت قبل تنها هزار و ۶۰۰ پروژه بهداشتی با ۵۱۷ هزار متر مربع افتتاح شد.

وی با بیان اینکه اولویت پیشگیری بر درمان یکی از سیاست های کلی سلامت است، افزود: در این راستا جذب چهار هزار و ۳۰۰ بهورز به عنوان خط مقدم حوزه سلامت در روستاها و جمعیت عشایری، جذب ۶ هزار و ۵۰۰ نیروی بهداشتی در برنامه سلامت خانواده، تکمیل و تجهیز ناوگان حوزه بهداشت به منظور انجام ده گردشی و ارایه خدمات سیار در مناطق سخت عبور انجام شده است.

به گفته وی، در این راستا ۵۰۰ خودروی شاسی بلند کمک دار و پنج هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت کمک دار به ناوگان ترابری حوزه بهداشت برای مناطق دور دست اضافه شده است که در گذشته این ناوگانها برای ارائه خدمات درمانی در کشور موجود نبود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: پوشش حداکثری بیمه پایه سلامت و همگانی سازی بیمه پایه سلامت پس از ۴۴ سال را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برشمرد و عنوان کرد: در این راستا پوشش بیمه‌ای رایگان ۱۲ میلیون نفر ۵ دهک نخست جامعه فاقد هرگونه بیمه پایه سلامت، صفر نمودن فرانشیز دریافتی از بیمه شدگان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ارائه رایگان کلیه خدمات، درمان رایگان سه دهک ابتدایی جامعه و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت با جمعیتی بیش از ۳۳ میلیون نفر در قالب نظام ارجاع صورت گرفته است.

وی گفت: ابلاغ آیین نامه حفاظت مالی از بیماران در شهریور سال ۱۴۰۲، پوشش بیمه خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت تحت حمایت سازمان بهزیستی، اقدامات حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شامل درمان رایگان زوج‌های نابارور، بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، توسعه مراکز دولتی درمان ناباروری در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم، توسعه شبکه درمان ناباروری، راه‌اندازی ۱۲۶ مرکز سطح ۳ خدمات تخصصی و ۷۱ مرکز سطح ۲ ناباروری در کشور از اقدامات شاخص و منحصر به فرد در این دولت به شمار می رود.

عین اللهی بیان کرد: تکمیل برنامه «پزشکی خانواده و نظام ارجاع» در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در دی ماه سال ۱۴۰۱ پس از ۲۰ سال و اجرای آن برای نخستین بار در کشور منطبق با الگوی ایرانی- اسلامی و شرایط و امکانات بهداشتی و درمانی کشور، سطح سلامت مردم با رویکرد پیشگیری، کاهش بار بیماری ها، کاهش پرداخت از جیب مردم، ارتقای شاخص های سلامت در جامعه هدف، دسترسی آسان مردم به خدمات حوزه سلامت در این دولت تحقق یافت.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی