خبر

تولید کاغذ در کشور به ۸۰ هزار تن رسید

تولید کاغذ در کشور به ۸۰ هزار تن رسید

به گزارش بازار، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ویژه‌ برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب گفت: راه‌اندازی شبکه کتاب بعد از گذشت یک سال تبدیل به یک «تجربه موفق» شده است. تأسیس این شبکه با اقدامی دقیق و عالمانه همراه بوده که امروز این شبکه به یک الگوی موفق رسانه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر بدل شده است.

وی ادامه داد: تولیدات و پوشش‌های زنده این شبکه نشان‌دهنده این امر است که شبکه کتاب مسیر درستی را طی کرده است. امیدواریم این رسانه به زودی به یک مرجع کامل در زمینه کتاب و کتابخوانی در داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از «اقتصاد کتاب» برای این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: همه کتاب‌فروشی‌های کشور به عنوان «خادمان فرهنگ» به عضویت صندوق اعتباری هنر در می‌آیند. در زمینه مسائل حمایتی و معیشتی نیز شاهد افزایش ۴۰ درصدی اعضای صندوق اعتباری هنر هستیم که این صندوق، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فعالان قرآنی، اهالی کتاب و… را شامل می‌شود. به عنوان مثال در زمینه خبرنگاران تعداد اعضای این قشر طی دو سال اخیر از ۴ هزار نفر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین در نظر داریم تسهیلات اختصاصی مسکن به اعضای این صندوق داشته باشیم.

اسماعیلی با بیان اینکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد فروشگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کند، خاطرنشان کرد: معتقدیم که فضاهای شهری باید رنگ و بوی فرهنگ به خود بگیرند چرا که هیچ اثر و نشانه‌ای زیباتر و شکیل‌تر از کتاب نیست. کتاب محور «تفاهم» و «وفاق» است. کتاب همه را به دور خود جمع می‌کند. همه افراد در سنین مختلف نیازمند کتاب هستند و مهم‌ترین محمل انتقال دانش کتاب است.

وی در ادامه تاکید کرد: هر چقدر شهرها و روستاهای کشور بوی کتاب به خود بگیرند و فرهنگ و هنر ترویج پیدا کند به همان اندازه مشکلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، مدیریت اجتماعی، مدیریت سیاسی و… موفق باشیم، پیش‌شرط آنها این است که در زمینه فرهنگ و هنر موفق باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری وضعیت فرهنگی در کشور است. به همین دلیل امیدواریم اقداماتی که تاکنون انجام شده مانند راه‌اندازی شبکه کتاب ما را به آن هدف برساند. معتقدیم که ترویج کتاب «اقدام زیربنایی» در حوزه فرهنگ است. این موضوع با شاخص‌هایی همواره ارزیابی و پایش می‌شود. البته تمام بخش‌ها باید یاری‌گر حوزه کتاب و کتابخوانی باشند.

اسماعیلی با اشاره به تمرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بحث کتابخانه‌های سیار، گفت: در این زمینه با وزارت صمت هماهنگ شده‌ایم تا ۲۰۰ خودرو را با کتاب‌های مختلف جهت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار تجهیز کنیم. جامعه ایران، جامعه‌ای کتاب‌خوان است که دارای نبض فرهنگی هستند. می‌توانیم از طریق کتاب، مشکلات کشور را حل کنیم. کتاب زیربنای توسعه فرهنگی، تمدنی و برای حل مسائل سایر بخش‌ها است.

وی افزود: در مناسبت‌های مختلف به اعضای هیأت دولت کتاب هدیه می‌دهیم. اخیراً کتابی با عنوان «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولید الخالدی و ترجمه امیرحسین بابالار در جلسه هیأت دولت به رئیس جمهور هدیه داده شد. این کتاب ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال صدها روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی مردمان شریفش به دست وحوش رژیم جعلی اسرائیل است.

۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: در آغاز این دولت، تولید کاغذ در کشور حدود ۵ هزار تن بود. هدف اصلی ما این بود که طی دو سال در کاغذ تحریر و کاغذ فرهنگی به خودکفایی برسیم. امروز دقیقاً به عدد ۸۰ هزار تن در تولید کاغذ رسیده‌ایم. حدود ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است. اکنون، ماهانه حدود هزار تن کاغذ ایرانی در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. در شیراز مجموعه‌ای آماده افتتاح است که در سال نخست بیش از ۴۵ هزار تن به تولیدات ما اضافه خواهد کرد. در مازندران نیز به زودی مرحله دوم توسعه مجموعه تولید کاغذ آغاز می‌شود. چندین مجموعه جدید نیز در حال راه‌اندازی هستند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در پایان چهار سال دولت، صادرات کاغذ به کشورهای مختلف منطقه نیز رقم بخورد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی