خبر

وضعیت بورس در آخرین هفته پاییز

وضعیت بورس در آخرین هفته پاییز

417404 670 - وضعیت بورس در آخرین هفته پاییز

اقتصاد۲۴ خودرو، سکه و دلار در حالی این هفته نیز پرشتاب به رشد خود ادامه دادند که بازار سهام مدت هاست با روندی فرسایشی مواجه است. ادامه روند روبه‌رشد دلار و خبر‌هایی که از سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران رسیده است از مهم‌ترین دلایل رشد بازار در هفته اخیر برشمرده می‌شود و کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت ارزنده و پتانسیلی که بازار سهام دارد و علاوه‌بر آن با توجه به عقب ماندگی شدید این بازار از بازار‌های موازی در صورت اعلام خبر‌های خوش از سفر یکشنبه‌کارشناسان آژانس شاهد رشد بازار سرمایه نیز خواهیم بود، در غیر‌این‌صورت با توجه به احتمالاتی که از برگشت قیمت دلار یا توقف رشد آن وجود دارد و همچنان با توجه به نزدیک‌شدن به پایان سال‌و افزایش ابهامات و مداخلات دولت در بازار سرمایه احتمال رشد قابل‌توجه در بازار دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

چشم بازار به اخبار بین الملل

مریم محبی، کارشناس بازار سهام در این‌خصوص عنوان کرد: هفته گذشته در بازار سهام تحرکات مثبتی مشاهده کردیم و به‌رغم اینکه بورس از نظر حجم معاملات همچنان به عدد‌های مطلوبی نرسیده است، اما چند خبر باعث شد ما روال مثبتی را در بازار سهام مشاهده کنیم.

اولین خبر افزایش قیمت دلار بود که باعث می‌شود ارزش جایگزینی شرکت‌ها افزایش پیدا کند و انتظار رشد دیرهنگام‌تر بازار سرمایه نسبت به دلار را برای ما به ارمغان خواهد آورد؛ در واقع افزایش قیمت دلار به‌رغم اینکه اتفاق خوبی در اقتصاد نیست، اما با توجه به این باور که بازار‌های موازی می‌توانند با تاخیر از هم رشد کنند، احتمال رشد تقویت پیدا می‌کند و بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی ادامه داد: خبر بعدی که اتفاق مهمی ارزیابی می‌شود بحث احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی است.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا به ایران سفر می‌کنند و این موضوع می‌تواند شرایط پرونده هسته‌ای ایران را اندکی بهبود ببخشد، بنابراین باید گفت در بخش بازار‌های بین‌المللی افزایش قیمت دلار و احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی برای بازار مثبت است، اما اتفاقی که مطلوب نبوده و نشانه منفی در بازار سهام تلقی می‌شود، بحث الزام شرکت‌های صادرکننده به‌فروش صددرصد ارز صادراتی خود در سامانه نیماست که این رویکرد مثبتی از سمت دولت نیست و می‌تواند شرکت‌ها را دچار چالش کند.

محبی در ادامه تصریح کرد: این موضوع از جنس مداخله‌های دولتی است که همواره به بورس و شرکت‌های بورسی ما آسیب زده و دولت با این اقدام عرصه را بر صادرکنندگان تنگ‌تر خواهد کرد و می‌تواند حاشیه سود غیرعملیاتی آن‌ها را کاهش داده و منجر به این شود که شرکت‌ها نتوانند نرخ تسعیر را به‌عنوان یک‌سود شناسایی کنند.  

این کارشناس بازار سهام گفت: بنابراین در این بخش ما عملکرد مثبتی را مشاهده نکردیم و آنچه انتظار می‌رود این است که در هفته آینده باید به‌دنبال اخبار مثبت از روابط بین‌الملل ایران باشیم. هرگونه اخبار مثبتی که بتواند به ما این سیگنال را بدهد که به‌زودی شاهد گشایش‌های احتمالی در بحث روابط بین‌الملل خواهیم بود، در رشد بازار سهام موثر است، اما در غیر‌این‌صورت احتمالا روند رنج در بازار ادامه خواهد یافت.

بورس؛ جامانده‌ترین

علی عصاری، دیگر کارشناس بازار سهام نیز درخصوص رشد بورس در هفته گذشته عنوان کرد: بازار سهام صرفا هفته گذشته به جاماندگی از بازار‌های دلار، سکه طلا و مخصوصا خودرو واکنش نشان داد؛ در واقع بازار سهام حس کرد از سایر بازار‌ها عقب است و برای اینکه تعادل بین بازار‌ها برقرار شود مجبور به حرکت رو به جلو بود، با این‌وجود همچنان عقب‌مانده‌ترین و جامانده‌ترین بازار، بورس است و انتظار می‌رود هفته آینده هم رشدی را در بورس شاهد باشیم.


بیشتر بخوانید: بورس دوباره جان می‌گیرد؟


البته نرخ دلار به‌شدت روی بازار تاثیرگذار خواهد بود و به محض بازگشت قیمت دلار امکان اصلاح بازار نیز هست. وی با تاکید بر ارزندگی شدید بازار سرمایه عنوان کرد: در این ارزندگی شکی نیست، اما ترس خریداران از اینکه امکان سود در بازار‌های دیگر بیشتر باشد باعث‌شده سرمایه همچنان جذب بازار‌های موازی شود. به‌طور کلی احتمال می‌دهم بازار سهام در هفته آینده نیز به‌دنبال رشد شاخص ساز‌ها روال صعودی را دنبال کند و تا زمانی‌که دلار کاهش چشمگیری نداشته باشد این رشد ادامه داشته باشد.

مشکلات بورس بنیادی حل شود

محمد خیری، کارشناس بازار سهام نیز در این‌خصوص عنوان کرد: طی سه ماه گذشته وضعیت و شرایط اقتصادی و بین‌المللی کشور و تمام تصمیمات از کنترل خارج شده‌است و سایر ریسک‌های سیستماتیک که در گذشته نیز در بازار سهام وجود داشت همچنان وجود دارد. مبین این موضوع هم این است که بازار‌هایی که معمولا در شرایط بحرانی مورد‌توجه قرار می‌گیرند در حال‌حاضر خیلی ملتهب شدند و همان‌طور که شاهدیم بازار سکه، خودرو و دلار منبعث از شرایط حاد کنونی وضعیت مناسبی ندارند. وی ادامه داد: از دیگر سو متاسفانه موضوع برجام که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های کشور است و می‌تواند در آینده کشور و همچنین وضعیت فعلی و بلندمدت بورس نیز تاثیرات مهمی داشته باشد، در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

خیری با اشاره به التهاب موجود در بازار‌های کلان اقتصاد کشور اظهار کرد: البته در این میان نرخ دلار باعث‌شده بازار سهام با وجود ریسک‌های سیستماتیک همچنان برای یک‌سری از سرمایه‌گذاران جذاب باشد، اما متاسفانه صنایع بورسی ما با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

ریسک‌های داخلی مانند قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان سال هاست که صنایع را دچار مشکل کرده و این‌ها موضوعاتی است که باید به آن‌ها پرداخته و برای حل آن‌ها تلاش شود. این کارشناس بازار سهام در ادامه به عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: اگر بازار فروش محصولات خودرویی، کلا بورس‌کالا باشد این موضوع می‌تواند نوسان‌هایی که به‌عنوان دلالی و سفته‌بازی مطرح است را به جیب خودروسازان هدایت کند و در ادامه احتمالا طی سه سال‌آینده بتوانیم از این شرکت‌ها EPS مثبت ببینیم.  

خیری بیان کرد: راهکار حل مشکلات بازار سرمایه همواره این بوده که دخالتی در آن وجود نداشته باشد تا بازار از داخل خود را درست کند و بعد از اینکه بازار به این مرحله برسد سرمایه گذار خود به این نتیجه می‌رسد که بازار سهام ارزشمند است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. در حال‌حاضر طی سال‌های اخیر قیمت دلار به‌شدت رشد کرده و خیلی از سهام به یک‌سوم قیمت رسیده‌اند و واقعیت این است که بازار سهام در حال‌حاضر جذابیت ذاتی بالایی دارد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای هفته‌های آینده برخی از گروه‌های بورسی رشد مناسبی را تجربه خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی