خبر

تصمیمات اقتصاد کلان علیه بورس است

تصمیمات اقتصاد کلان علیه بورس است

598500 841 - تصمیمات اقتصاد کلان علیه بورس است

اقتصاد ۲۴- روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران به زیر کانال چهار هزار میلیارد تومانی افت کرد. در چنین شرایطی عملا میزان پویایی بازار در حالت حداقلی قرار گرفته و تفاوت چندانی با تعطیلی بازار ندارد. نبود نقدینگی و جو رکودی حاکم بر بازار در کنار حواشی نرخ پالایش در ماه گذشته، رمقی برای تحرک نماگر‌های سهامی باقی نگذاشته است.

وضعیت وخیم بورس با توجه به ریسک‌افزایی دولت، طبیعی است

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «اگر بخواهیم نگاهی به روند بازار داشته باشیم، بعد از خبری که در حوزه صنعت پالایش به بازار سهام مخابره شد و همچنین پس از فروش اوراق سلف با بازدهی ۳۰ درصدی، نمی‌توان انتظار شگفتی داشت. در کنار ریسک‌های جدیدی که از سوی خود دولت به بازار تحمیل شده، بانک مرکزی صرفا و به طور کلی، سیاست‌های انقباضی در جهت جذب نقدینگی را در انتهای سال دنبال می‌کند.»

وی افزود: «در نتیجه این دست تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، بازار سهام چنین شکلی به خود می‌گیرد. به عبارت دیگر هنگامی که شما آلترناتیو‌های جذاب‌تری پیش روی خود می‌بینید و یا در حالت دیگر، ریسک عجیبی به سرمایه‌گذاری شما وارد می‌شود، قطعا واکنش شما عقب‌نشینی از بازار سهام است.»

سرمایه‌گذاران تمایلی برای خرید سهام ندارند

این کارشناس بازار سهام در مقایسه عملکرد بازار‌ها طی هفته‌های پیشین گفت: «طی یک ماهه گذشته، تمام بازار‌های موازی از جمله دلار، طلا و بازار خودرو جامپ قیمتی را تجربه کردند و باز هم این بورس است که مظلومانه، در محدوده دو میلیون و ۷۰ تا دو میلیون و ۸۰ هزار واحدی گیر کرده است.»

وی افزود: «نکته حائز اهمیت در این میان، اما این است که این روز‌ها بازار، فروشنده سنگینی روی تابلو ندارد، اما از سوی مقابل، خریداران نیز تمایلی به خرید سهام ندارند.»


بیشتر بخوانید: چرا بورس از تورم جا ماند؟/ سهامداران مراقب دو طوفان تورمی در ماه‌های آینده باشند/ پیش بینی بورس تا پایان سال


تمام تصمیمات کلان علیه بورس است

مریدسادات با تمرکز بر تغییر پارامتر‌های اقتصاد کلان از دید سیاست‌گذار، گفت: «من فکر می‌کنم باید در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، طور دیگری نگاه کرد. امیدوارم روزی برسد که حداقل اولویت دهم تصمیم‌گیرندگان، بازار سرمایه باشد. متاسفانه، اما تمام تصمیمات علیه بورس و به نفع مارکت‌های دیگر بوده است.»

حمایت‌های دستوری از بورس مقطعی و بی‌فایده است

در روز‌های اخیر رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس، همزمان با هم پالس‌های مثبتی به اهالی تالار شیشه‌ای ارسال کردند. با این وجود جریان معاملات بازار، بی‌اعتنا به وعده و وعید‌ها، روند خنثی و کم‌جان خود را طی کرده است. در این میان، سوالی که در ذهن مخاطبان نقش بسته، زمان و چگونگی آغاز حرکت بازار است. آیا با توجه به سیاست‌های فعلی، اساسا اراده‌ای مبنی بر ایجاد روند صعودی از سوی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار وجود دارد؟

مریدسادات در این باره عنوان کرد: «در هفته‌های گذشته، دلار تا سطح ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان نیز پیش رفت. اگر قرار است با جامپ قیمتی ۱۰ هزار تومانی دلار از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نیز، بازار سهام تحرکی نداشته باشد، پس چه زمانی روند خواهد گرفت. در جستجوی سرنخ علت این اتفاق، باید مجددا به ریسک‌های تحمیل شده از سمت تصمیم‌گیرندگان بازار مراجعه کرد.»

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: «من فکر می‌کنم که نبود برنامه مدون برای حمایت از بازار، نبود حداقل یک چشم‌انداز و یک نقشه راه، کاملا در شرایط فعلی احساس می‌شود.» وی افزود: «تمام حمایت‌ها به صورت جهادی است. به این صورت که امروز با حقوقی بازار تماس گرفته می‌شود و می‌گویند روی صفر تابلو سفارش‌گذاری کن. تمام این اقدامات در نقش مسکن عمل می‌کند. برای مساعد شدن حال بازار سرمایه باید به دنبال درمان بود.»

گفتنی است طی هفته‌های اخیر که بازار‌های ارز و طلا عموما صعودی بوده است، بازار سهام در روندی نزولی، شاهد فرار سرمایه‌گذاران حقیقی بوده و کانال تاریخی ۲.۱ میلیون واحدی را هم از دست داده است. در آخرین روز معاملاتی هفته هم شاخص کل بورس تنها ۸۴۰ واحد رشد کرد و شاخص هم‌وزن نیز نزولی بود.  

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی