کسب و کار

شغل خلبانی هواپیما نیاز به چه مدارک و شرایطی دارد

چگونه خلبان شویم؟

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: شغل خلبانی هواپیما می تواند چالشی و هیجان انگیز همراه با مسئولیت زیاد باشد. اگر عاشق مسافرت و پرواز هستید، . برای این شغل باید در کار تیمی قوی باشید. همچنین قدرت بینایی خوب، تمرکز بالا و توان حفظ آرامش در شرایط بحرانی داشته باشید. داشتن مدرک معتبر دانشگاهی نیز ضروری است.

داشتن شغل خلبان هواپیما نیازمند آموزش‌های منظم و داشتن گواهینامه خلبانی است. بسیاری به خلبانی به صورت آماتور و غیر حرفه‌ای می‌پردازند. خلبانی و هدایت کلیه وسائل پروازی حتی هواپیمای فوق سبک نیز نیازمند اخذ گواهینامه خلبانی و مجوز پرواز است.”

شما ممکن است در بخش های دیگر سیستم هوایی غیر مسافری مانند سمپاشی محصولات کشاورزی، تست پرواز و یا آموزش پرواز کار کنید.

ساعت کاری شما متفاوت است و می تواند در شبها و یا در تعطیلات باشد. ساعات کاری به دلیل مسائل امنیتی بسیار منظم و دقیق و اغلب شناور هستند. بسته به طول سفر، شما مدتی را از خانه دور خواهید بود.

زندگی یک خلبان، خاص است که هر کسی توانایی زندگی در چنین شرایطی را ندارد. سفرهای پی‌در پی، خطرات پرواز، استرس مسئولیت حفظ جان مردم، پروازهای غیرمنتظره، دوری از خانواده و… بخشی از مشکلاتی است که اگر فرد بدون آگاهی از آنها وارد این حرفه شود، ممکن است دچار مشکل شود.

بالاترین فرد در سیستم هدایت وکنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیمایی است که میلیون‌ها دلار ارزش دارد. خلبان در طول پرواز مسئولیت جان صدها مسافر را که هزاران چشم به راه دارند بردوش می‌کشد. داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی‌هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد.

علاوه بر اینها سلامت جسمی و روحی تنها برای ورود به کار خلبانی لازم نیست. خلبان باید مرتب از شرایط جسمی و روحی خودش باخبر باشد و بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی سلامت خلبانان در کلاس‌های مختلف وجود دارد.

گرچه خلبانان گاه با فرارسیدن موعد یا سقف پرواز و گاه به ناگزیر بازنشسته می‌شوند، اما بسیاری از آنان نیز تازه پس از فرارسیدن موعد بازنشستگی و سقف پرواز در یک هواپیمایی، در شرکتی دیگر مشغول به کار می‌شوند، چرا که برخی شرکت‌های هواپیمایی اصولا استخدام خلبانان بازنشسته شرکت‌های دیگر را ترجیح می‌دهند. این مساله البته مانند مشاغل دیگر تنها به دلیل هزینه‌های بیمه نیست.

هر خلبان تازه کار در شرکت باید دوره‌ها و شرایطی را از سربگذراند که برای شرکت هزینه دارد، اما خلبانان بازنشسته علاوه بر داشتن همه این موارد کوله‌باری از تجربه را نیز بر دوش دارند. هم به دلیل مسائل مربوط به بیمه و هم از آنجا که خلبانان بازنشسته بسیاری از دوره‌ها و شرایط لازم را از قبل گذرانده‌اند و نیاز به سرمایه‌گذاری تازه ندارند.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد خلبان و برخی از خلبانان معروف ارائه می شود.

شرایط عمومی خلبانی

۱) داشتن مدرک دیپل
۲) حداقل ١٨ سال سن
۳) حداقل قد ١٦٥ سانتی‌متر
۴) قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی (شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی در زمینه هوا فضا)
۵) احراز صلاحیت پزشکی طبق استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری
۶) تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
۷) عدم اعتیاد
۸) عدم سوء‌پیشین
۹) داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم غیرپزشکی یا معافیت تحصیلی برای آقایان

در صورت قبولی در آزمون علمی و پزشکی باید دورهای تئوری و عملی خلبانی را طی کنید.

دوره تئوری خلبانی

کلاس‌های تئوری خلبانی به ارائه دروسی، چون هواشناسی، آیرودینامیک، آلات دقیق پرواز، ناوبری هوایی، مقررات وزن و تعادل، قابلیت‌های هواپیما، موتور سیستم، نحوه کار با کامپیوتر پرواز و نیز محاسبات، نقشه خوانی و فیزیولوژی پرواز می‌پردازند.

دوره‌های عملی خلبانی

دوره‌های عملی پس از گذراندن دوره‌های تئوری برگزار می‌شوند که درآن متقاضیان ملزم به ۵۰ ساعت پرواز آموزشی به همراه استاد خلبان و همچنین مستقل است.

مدرک PPL (Private Pilot License) یا گواهینامه شخصی

این مدرک با گذراندن ۱۵۰ ساعت کلاس تئوری و ۴۰ ساعت پرواز به دست می‌آید. پس از موفقیت در آزمون‌های این دوره، در آزمون سازمان هواپیمایی کشوری شرکت و در صورت قبولی مدرک پی پی ال را دریافت کنید  و با این مدرک می‌توانید تک نفر یا با هواپیمایی شخصی خود پرواز کنید.

مدرک CPL (Commercial Pilot License) یا گواهینامه تجاری

این مدرک مجوز نشستن پشت پروازهای مسافری و هواپیماهایی، چون بوئینگ، ایرباس و فوکر را به شما می‌دهد. برای دریافت آن هم باید پس از گذراندن کلاس‌های تئوری و ۱۱۰ ساعت پرواز، در آزمون سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کنید.

مدرک IR (Instrument Rating) یا گواهینامه اجازه پرواز کور

این دوره پس از اخذ مدرک سی پی ال و به منظور وارد شدن به یک ایرلاین گذرانده می‌شود که شامل ۲۵۰ ساعت کلاس تئوری و ۴۰ ساعت عملی است. پس از دریافت این گواهینامه شما می‌توانید شب‌ها و در هوای ابری هم پرواز کنید.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل خلبان هواپیما

  • توانایی درک و انجام کلیه دستورات بخش کنترل ترافیک هوایی
  • دادن اطلاعات واضح و درست به خدمه پرواز و مسافران
  • توان انجام کار تیمی – زیرا در هر پرواز خلبان باید با افراد متعددی همکاری کامل و بدون نقص داشته باشد که کمک خلبان، مهندس پرواز، مهمانداران، مامور امنیت پرواز و کارشناسان برج مراقبت از آن جمله اند و هر گونه عدم همکاری با این افراد ممکن است حوادث جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
  • توانایی استفاده از تجهیزات پرواز
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات –  زیرا کوچکترین خطا و اشتباه در حین پرواز ممکن است حوادث خطرناکی را رقم بزند
  • هماهنگی بین چشم و دست – برای افزایش سرعت عمل در مواقع حساس و بحرانی
  • توانایی خواندن نقشه ها و تصاویر سه بعدی
  • مهارت های ارتباطی خوب  به منظور ایجاد فضای آرام و امن برای خدمه پرواز و مسافران هواپیما
  • توانایی حفظ آرامش و انجام عکس العمل مناسب در شرایط بحرانی
  • آشنایی با زبان انگلیسی – زیرا بسیاری از منابع اطلاعاتی رشته خلبانی به زبان انگلیسی هستند و مکالمات با برج مراقبت و سایر کادر تخصصی پرواز نیز به زبان بین المللی که انگلیسی باشد صورت می گیرد.

نحوه ورود به شغل خلبانی و تحصیلات لازم

برای خلبانی چند راه دارید.

یکی اینکه وارد نیروی هوایی ارتش شوید. برای شرکت در آزمون دانشکده پرواز باید زیر ۲۰ سال داشته باشید. حداقل معدل کل تان ۱۴ باشد و اگر در آزمون موفق شدید طبق برنامه زمانی که به شما اعلام خواهد شد برای آزمون های صلاحیت مراجعه کنید.

این مرحله اغلب در سه روز در تهران برگزار می شود. روز اول به معاینات پزشکی اختصاص دارد. قد شما نباید از ۱۶۵ کمتر باشد. جراحات ناشی از تیغ و چاقو و جراحی یا شکستگی نداشته باشید. فاصله زانوهایتان از عرض یک قنداق تفنگ بیشتر نباشد. پس از بررسی برخی موارد دیگر پزشکی، میزان دید (درجه چشم)، میزان آستیگمات بودن چشم ها و کوررنگی تان معاینه خواهد شد. پزشک دیگری دندان ها و لثه هایتان را بررسی خواهد کرد. افرادی که بیش از چهار دندان پر شده دارند یا یک دندان کم دارند مردود خواهند شد. عفونت های دهان و دندان نیز جلوی امضا شدن کارت تان را خواهد گرفت. مراحل بعدی نیز معاینه قلب، فشار خون، اعصاب، حلق، بینی و شنوایی را شامل می شود.

روز دوم باید تست ورزش (چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ، شنا، دراز و نشست و توانایی انجام ورزش های کششی) بدهید و روز سوم نوبت آزمون های عقیدتی است.

اما اگر این آزمون را از سر بگذرانید دو ماه در پادگانی مخصوص و با شرایطی ویژه دوره خواهید دید و پس از یک استراحت کوتاه، تحصیلتان در دانشگاه شهید ستاری آغاز می شود. تحصیل دانشجویان دانشگاه شهید ستاری شبانه روزی است و امکانات دانشگاهی خوبی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. برنامه صبحگاه عمومی رسمی دانشگاه شنبه ها انجام می شود و پوشیدن البسه نظامی برای تردد به قسمت های مختلف دانشگاه ضروری است. دانشجویان بعد گذراندن چهار سال و موفقیت در آزمون های عملی و تئوری پرواز با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شده و با توجه به مهارت ها و تخصص های دوران دانشجویی به یکی از پایگاه های نیروی هوایی منتقل و پرواز خود را با یکی از جنگنده ها یا هواپیماهای ترابری شروع می کنند.

راه دیگر شغل خلبانی از طریق دریافت گواهینامه است. بر اساس آیین نامه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، متقاضی صدور گواهینامه پرسنل پروازی در صورت با موفقیت گذراندن دوره آموزشی مصوب در مرکز آموزش مورد تائید، اثبات دانش علمی، اثبات مهارت پرواز در سیمولاتور، اثبات مهارت پرواز با وسیله پرنده، اثبات توانایی صحبت کردن و فهمیدن زبان مورد نیاز برای مکالمات رادیویی و دارا بودن سلامت پزشکی مناسب می تواند گواهینامه مدنظر را از سازمان دریافت کند.

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یک مرکز دولتی است که دوره های آموزشی خلبانی را به صورت ترکیبی از آموزش مجازی تئوری و آموزش حضوری پرواز را برگزار می کند.

دانشجویان پس از پایان دوره خلبانی و دیسپچری برای دریافت گواهینامه به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی خواهند شد و پس از موفقیت در آزمون سازمان هواپیمایی گواهینامه بین المللی برای دانشجو صادر خواهد شد.

workday titel 1024x683 1 - شغل خلبانی هواپیما نیاز به چه مدارک و شرایطی دارد

نام نویسی در آموزشگاه های آزاد هم شرایط خود را دارد اما شاید برای بسیاری مهم ترین مساله هزینه دست کم ۳۰ میلیون تومانی است که برای گذراندن این دوره باید بپردازید. البته پیشتر شرکت های هواپیمایی هم خود در جذب خلبان اقدام می کردند، اما اکنون اغلب ترجیح می دهند هزینه ها در آموزشگاه های خصوصی انجام شود و خلبان که آماده شد به شرکت های هواپیمایی بیاید. نکته مهم دیگر درباره آموزشگاه های آزاد این است که برای نام نویسی در آنها شرایط جنسیتی وجود ندارد یعنی خانم ها نیز می توانند در این آموزشگاه ها نام نویسی و مدرک دریافت کنند. هم اکنون در شهرهای شیراز، تهران، تبریز، اهواز و مشهد مراکزی برای آموزش شغل خلبانی به دختران وجود دارد، اما هنوز اقدامی برای اشتغال به کار ایشان انجام نشده است.

بر اساس آیین نامه ICAS۱۰۱ (PEL) سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، معاینات پزشکی لازم برای دریافت گواهینامه پرسنلی، شامل سلامت فیزیکی و روانی، دید و تشخیص رنگ و شنوایی است. تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) شامل ۲ گواهینامه کلاس ۱ و کلاس ۲ است. گواهینامه کلاس ۲ برای دانشجویان PPL، خلبانان دارای گواهینامه PPL، مهندس پرواز و ناوبر است و گواهینامه کلاس ۱ برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهینامه CPL و IR خواهد بود.

مدرک PPL برای هواپیماهای سبک مانند Cessna است. کلمه PPL مخفف Private Pilot’s Licence به معنی مدرک خلبانی شخصی است. مدرک CPL برای هواپیماهای سنگین و باربری مانند هواپیماهای Boeing ۷۴۷ ، ATR ، AirBus و… است و CPL مخفف Commerical Pilot’s Licence به معنی مدرک شغل خلبانی تجاری است.

برای دریافت PPL دانشجو بعد از گذراندن کلاس های زمینی و بعد از ۴۰ ساعت پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می شود و در صورت موفقیت در آزمون گواهینامه PPL دریافت می کند.

برای دریافت CPL دانشجو باید بعد از سپری کردن کلاس های زمینی و ۱۱۰ ساعت پرواز، در آزمون سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کند.

برای مرحله سوم Instrument Rating) IR) نیز دانشجو همانند مراحل قبلی بعد از سپری کردن کلاس های زمینی به مدت چهار ماه و ۴۰ ساعت پرواز (که ۲۰ ساعت آن با سیملاتور است و ۲۰ ساعت دیگر آن با هواپیماست)، با ادوات ناوبری هواپیما که به خلبان بدون دید معروف است، آشنا خواهد شد و در صورت موفقیت در این مرحله خلبان نامیده می شود. بعد از گذراندن این مرحله است که فرد می تواند جذب شرکت های هواپیمایی شده و به عنوان یک خلبان حرفه ای مشغول به خدمت شود.

بازارکار شغل خلبانی و فرصت های شغلی

شما می توانید در شرکت های هواپیمایی استخدام شوید . این شرکت ها معمولا در حوزه های مسافربری حمل و نقل، کشاورزی، آموزشی و… فعالیت می کنند. همچنین می توانید استخدام ارتش یا سایر سازمان های نظامی مثل سپاه پاسداران شوید.

برخی از مسایل و مشکلات این شغل عبارتند از :

  • کافی نبودن فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان
  • احتمال روبرو شدن با بیماری های مختلف به دلایلی از جمله سفرهای طولانی مدت، تشعشعات خورشیدی مضر، تغییر ساعت در مسیرهای طولانی و…
  • با توجه به ظرفیت نسبتا کم حمل و نقل هوایی در کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته و همچنین تحریم های صورت گرفته در سال های گذشته و از سوی دیگر عدم تناسب فارغ التحصیلان این رشته با ظرفیت استخدامی در شرکت های هواپیمایی و سازمان های مرتبط، پیش بینی می شود نرخ رشد استخدام در این شغل نسبت به متوسط مشاغل در کشور کمتر باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی